Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2761278_0001.png
6. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7052
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 361 af 8. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: MFU spm. om, hvordan top-topskatten vil påvirke realløn og bruttoløn hos de berørte, og om der er en effekt af, at nogle vil kræve at blive kompenseret for den højere skat
2761278_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan top-topskatten vil påvirke realløn og bruttoløn hos de be-
rørte, og om der er en effekt af, at nogle vil kræve at blive kompenseret for den højere
skat?
Svar
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil forhøje topskattesatsen med 5 pct.-
point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr. Denne ekstra topskat
er i regeringsgrundlaget forudsat at medføre et merprovenu på 1,0 mia. kr. i umiddelbar
virkning og ca. 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Ved provenuskønnet er der taget udgangspunkt i ministeriernes sædvanlige regneprincip-
per. Disse indebærer isoleret set en negativ virkning på arbejdsudbuddet som følge af, at
marginalskatten forhøjes. For den enkelte kan der således komme en virkning på brutto-
lønnen, men som et resultat af ændret arbejdsudbud
ikke som følge af, at den ekstra
topskat nedvæltes i en højere bruttoløn.
Generelt antages, at virksomhederne er i en konkurrencesituation, hvor den enkelte virk-
somheds omkostninger
herunder lønomkostningerne
har et niveau, så virksomheden
er konkurrencedygtig og samtidig kan opnå en normal profit. Virksomheden har således
ikke mulighed for at øge lønomkostningerne uden at tabe konkurrenceevne. En medar-
bejder, fx en topdirektør, kan således ikke uden videre kræve kompensation for en skatte-
forhøjelse.
Der er således ikke grund til at antage, at en skatteforhøjelse medfører højere bruttoløn-
ninger, ligesom det ikke antages, at fx en nedsættelse af topskatten medfører lavere brut-
tolønninger.
Med uændret bruttoløn og ændret beskatning vil der for de berørte ske en påvirkning af
lønnen efter skat. Størrelsen heraf skal ses i sammenhæng med skattereformens øvrige
elementer, der indebærer en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, en forhøjelse af beskæf-
tigelsesfradraget for enlige forsørgere samt en reduktion af topskatten for indkomster op
til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag). For nogle, der berøres af den ekstra topskat, vil
der samlet være tale om en skattelempelse, for andre en skattestigning.
Side 2 af 2