Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2761292_0001.png
6. oktober 2023
J.nr. 2023 - 6970
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 358 af 8. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om, hvorledes det umiddelbare mindreprovenu fra regeringens foreslåede skattelettelser fordeler sig på indkomstkvartiler
2761292_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en opgørelse over, hvorledes det umiddelbare mindreprovenu
fra regeringens foreslåede skattelettelser fordeler sig over indkomstkvartiler?
Svar
Det er forudsat, at de foreslåede skattelettelser nævnt i spørgsmålet udgøres af den i rege-
ringsgrundlaget foreslåede
personskattereform.
Af regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen foreslår en forhøjelse af beskæftigelsesfra-
draget og en omlægning af topskatten. Dette er forudsat udmøntet ved at forhøje satsen
for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct- point fra 10,65 pct. til 12,75 pct. og parallelt her-
med at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 8.800 kr. fra 44.800 kr. til 53.600
kr. Endvidere forhøjes satsen for det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere
med 5,25 pct.-point fra 6,25 pct. til 11,5 pct. og parallelt hermed forhøjes det maksimale
fradrag med 20.500 kr. fra 24.400 kr. til 44.900 kr. Den foreslåede omlægning af topskat-
ten indebærer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra
den nuværende topskattegrænse op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag), og der ind-
føres en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbi-
drag).
De nævnte skatteændringer er i regeringsgrundlaget forudsat at svare til et umiddelbart
mindreprovenu på i alt ca. 8,1 mia. kr., hvoraf 8 mia. kr. kan medregnes i fordelingen over
indkomstkvartiler og -deciler
1
,
jf. tabel 1.
Mindreprovenuet er stigende på tværs af ind-
komstkvartiler. Ændringen i den gennemsnitlige disponible indkomst er ligeledes stigende
over indkomstkvartiler, idet den relative ændring målt i procent af den disponible ind-
komst er mere ensartet,
jf. tabel 2.
Fordelingen af provenuet skal blandt andet ses i lyset af, at regeringens forslåede person-
skatteændringer har til formål at øge den økonomiske tilskyndelse til at arbejde ved at
sænke skatten på arbejdsindkomst.
1
En lille andel af den umiddelbare provenuvirkning kan teknisk set ikke indregnes i fordelingsberegningerne, fordi en del af
skatteændringen bl.a. må henføres til personer, der ikke er i Danmark ved årets udgang, fx fordi de opholder sig i udlandet
eller er afgået ved døden i løbet af året.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om, hvorledes det umiddelbare mindreprovenu fra regeringens foreslåede skattelettelser fordeler sig på indkomstkvartiler
2761292_0003.png
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede personskattereform fordelt på ind-
komstkvartiler og -deciler
Mindreprovenu
2023-niveau
I alt
I alt medregnet i fordelingsberegninger
Fordeling på indkomstkvartiler
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
Fordeling på indkomstdeciler
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
0,1
0,3
0,3
0,5
0,6
0,8
0,9
1,1
1,7
1,7
1,5
3,5
4,1
6,2
7,9
9,3
11,2
13,9
20,4
20,5
0,6
1,3
2,2
3,9
7,0
16,3
27,1
48,1
Mia. kr.
8,1
8,0
Pct.
100,0
98,5
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,33 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau
og 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022, og den mellemfristede fremskrivning fra
august 2022.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om, hvorledes det umiddelbare mindreprovenu fra regeringens foreslåede skattelettelser fordeler sig på indkomstkvartiler
2761292_0004.png
Tabel 2. Gns. ændring i disponibel indkomst som følge af regeringsgrundlaget foreslåede per-
sonskattereform fordelt på indkomstkvartiler og -deciler
Gns. ændring i disponibel indkomst
2023-niveau
Hele befolkningen
Fordeling på indkomstkvartiler
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
Fordeling på indkomstdeciler
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
300
600
700
1.100
1.400
1.700
2.000
2.500
3.500
3.400
0,3
0,4
0,4
0,5
0,6
0,7
0,7
0,8
0,9
0,5
500
1.100
2.000
3.300
0,4
0,6
0,7
0,7
Kr.
1.700
Pct.
0,6
Anm.: Ændringen i pct. er opgjort pba. ækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse og
-sammensætning. Ændringen i kr. er opgjort pr. voksen og afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,33 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau
og 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022, og den mellemfristede fremskrivning fra
august 2022.
Side 4 af 4