Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Alex Vanopslagh
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-7408
15. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 8 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren opgøre den disponible indkomst for kontanthjælpsmodtagere i
2023-pl ud fra hhv. den nye kontanthjælpsaftale og ud fra de hidtidige regler
(ekskl. midlertidige tilskud)? Den disponible indkomst bedes opgjort for enlige og
par med hhv. 0, 1, 2, 3 og 4 børn, og for både grundsats, mindstesats og forhøjet
sats samt SHO-ydelse, uddannelseshjælp samt for kontanthjælpsmodtagere over 30
år. Vil ministeren videre udarbejde en detaljeret opgørelse for kontanthjælpsmodta-
gere over 30 år, hvor det fremgår, hvilke komponenter, der bidrager til den dispo-
nible indkomst (kontanthjælp, boligstøtte m.v.), opgjort for enlige og par med hhv.
0, 1, 2, 3 og 4 børn, herunder hvad der er lagt til grund mht. husleje, børnenes alder
m.v.?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
–
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober 2023
Aftale
om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelses-
kravet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebære omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner disponibel indkomst for familietyper,
der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man derfor være opmærksom