Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2788080_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-7408
15. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 8 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren opgøre den disponible indkomst for kontanthjælpsmodtagere i
2023-pl ud fra hhv. den nye kontanthjælpsaftale og ud fra de hidtidige regler
(ekskl. midlertidige tilskud)? Den disponible indkomst bedes opgjort for enlige og
par med hhv. 0, 1, 2, 3 og 4 børn, og for både grundsats, mindstesats og forhøjet
sats samt SHO-ydelse, uddannelseshjælp samt for kontanthjælpsmodtagere over 30
år. Vil ministeren videre udarbejde en detaljeret opgørelse for kontanthjælpsmodta-
gere over 30 år, hvor det fremgår, hvilke komponenter, der bidrager til den dispo-
nible indkomst (kontanthjælp, boligstøtte m.v.), opgjort for enlige og par med hhv.
0, 1, 2, 3 og 4 børn, herunder hvad der er lagt til grund mht. husleje, børnenes alder
m.v.?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober 2023
Aftale
om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelses-
kravet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebære omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner disponibel indkomst for familietyper,
der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man derfor være opmærksom
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
på, at man ikke kan se betydningen af de omplaceringer mellem ydelser, der i øv-
rigt følger af aftalerne. Der er således væsentlige ændringer, som ikke fremgår af
de tabeller, som er udarbejdet til brug for besvarelsen.
Tabel 1 viser den disponible indkomst for en række familietyper, hhv. med den
netop indgåede aftale om et nyt kontanthjælpssystem og ved gældende regler.
Regneeksemplerne illustrerer ydelserne for konkrete standardiserede familietyper,
der følger samme forudsætninger som anvendt af Ydelseskommission. Opgørel-
serne er foretaget ekskl. den midlertidige inflationshjælp i 2023, der omfatter sær-
lig støtte til forsørgere i kontanthjælpssystemet og en midlertidig stigning i børne-
og ungeydelsen i 2023. Det er endvidere forudsat, at familierne ikke berøres af
225-timers-reglen ved gældende regler, og at familierne har optjent fuld ret til bør-
netilskud samt børne- og ungeydelse.
Med aftalen om et nyt kontanthjælpssystem vil der både være eksempler på fami-
lietyper, der får højere og lavere ydelser end ved gældende regler, jf. tabel 1.
Eksempelvis vil enlige uden børn opleve en lavere disponibel indkomst, hvilket
skal ses i lyset af afskaffelsen af særlig støtte. Forsørgerpar på grundsats, vil gå op i
indkomst, som følge af indførelsen af fritidstillægget, der er målrettet børns fritids-
aktiviteter.
Samtidig vil der være personer, der i dag modtager kontanthjælp, som går ned i
indkomst, fordi de fremover vil modtage mindstesatsen. Unge, som i dag modtager
aktivitetstillæg eller den særlige sats for personer med psykiske diagnoser, vil lige-
ledes kunne gå ned i indkomst, fordi aktivitetstillæg erstattes af det særlige ungetil-
læg, og satsen for psykisk syge afskaffes. Omvendt vil personer på grundsats kunne
optjene ret til forhøjet sats før de fylder 30 år og således stige i indkomst i forhold
til gældende regler.
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
2788080_0003.png
Tabel 1
Disponibel indkomst for familietyper i kontanthjælpssystemet ved aftale om et nyt kontant-
hjælpssystem og ved gældende regler. Kroner pr. måned. 2023.
Mindstesats/SHO-ydelse
Aftale
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Par
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
11.800
18.300
20.600
22.200
23.800
11.800
17.800
19.700
20.800
22.000
12.300
19.200
21.300
22.700
24.300
12.000
18.600
20.200
21.200
22.300
18.200
22.900
24.300
25.800
27.200
17.800
23.800
24.800
25.700
26.700
6.100
15.000
18.500
21.700
25.000
7.500
15.300
18.700
21.700
24.700
7.000
15.200
18.800
21.900
25.200
7.700
15.500
19.000
22.000
25.000
10.000
17.000
20.900
24.000
27.300
11.000
15.600
19.000
22.000
25.000
Gældende
Grundsats/Uddannelses-
hjælp
Aftale
Gældende
Forhøjet sats/Kontanthjælp,
fyldt 30 år
Aftale
Gældende
Anm.: Det er forudsat, at familierne ved gældende regler ikke berøres af 225-timers-reglen og at personer i par
modtager samme forsørgelsesydelse. Modtagere af uddannelseshjælp er forudsat at være uddannelsespa-
rate. Modtagere af forhøjet sats, mindstesats og SHO-ydelse forudsættes at være fyldt 30 år. Der er for-
udsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere opdelt på familie-
sammensætning, afrundet til nærmeste 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 881 og
1.504 kr. pr. måned. Alle børn antages at være 7-14 år. Børnebidraget til enlige forsørgere forudsættes at
svare til normalbidraget. Det er forudsat, at der er optjent fuld ret til børne- og ungeydelse samt børnetil-
skud (6 års ophold). Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra marts 2023.
Tabel 2 og 3 viser beregningen af disponible indkomster for hhv. enlige og par på
forhøjet sats i aftalen om et nyt kontanthjælpssystem, mens tabel 4 og 5 viser be-
regningen af disponible indkomster for enlige og par på kontanthjælp ved gæl-
dende regler.
Det bemærkes, at boligstøtte, børne- og ungeydelse samt børnetilskud er univer-
selle ydelser, som også kan modtages af personer i beskæftigelse, ligesom beskæf-
tigede også kan modtage tilskud til daginstitution. Boligstøtte, fripladstilskud og i
mindre grad børne- og ungeydelsen afhænger dog af familiernes indkomst.
I beregningerne af familiernes disponible indkomster er der forudsat en månedlig
husleje, svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere, opdelt på fami-
liesammensætning, samt udgifter til el, vand og varme på mellem 881 og 1.504 kr.
pr. måned. De konkrete boligudgifter i de enkelte familietyper fremgår af tabel-
lerne.
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
2788080_0004.png
Tabel 2
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere på forhøjet sats i aftale om et nyt kontanthjælpssystem.
2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
-Skat mv.
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje
-Udgifter til el, vand og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
12.700
700
0
0
0
0
-3.400
10.000
0
0
10.000
-4.500
-900
4.700
1 barn
14.300
3.000
1.000
1.000
100
1.500
-3.900
17.000
-1.900
1.900
17.000
-5.500
-1.200
10.300
2 børn
14.300
3.700
2.000
1.600
200
3.000
-3.900
20.900
-3.700
3.700
20.900
-6.500
-1.200
13.100
3 børn
14.300
3.700
3.000
2.100
300
4.500
-3.900
24.000
-5.600
5.600
24.000
-6.500
-1.300
16.200
4 børn
14.300
3.900
3.900
2.600
400
6.000
-3.900
27.300
-7.400
7.400
27.300
-6.500
-1.400
19.400
Anm.:
Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023.
Tabel 3
Ydelser til kontanthjælpspar på forhøjet sats i aftale om et nyt kontanthjælpssystem. 2023.
Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
-Skat mv.
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje
-Udgifter til el, vand og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
23.400
700
0
0
0
0
-5.900
18.200
0
0
18.200
-5.500
-1.200
11.500
1 barn
28.600
700
1.000
0
400
0
-7.800
22.900
-1.900
1.100
22.200
-6.000
-1.400
14.800
2 børn
28.600
700
2.000
0
900
0
-7.800
24.300
-3.700
2.700
23.300
-6.500
-1.400
15.400
3 børn
28.600
700
3.000
0
1.300
0
-7.800
25.800
-5.600
4.200
24.400
-6.500
-1.400
16.500
4 børn
28.600
700
3.900
0
1.700
0
-7.800
27.200
-7.400
5.800
25.600
-6.500
-1.500
17.600
Anm.:
Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
2788080_0005.png
Tabel 4
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere, fyldt 30 år, ved gældende regler. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
-Skat mv.
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje
-Udgifter til el, vand og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
11.900
1.400
700
0
0
0
-3.100
11.000
0
0
11.000
-4.500
-900
5.600
1 barn
15.900
0
700
1.000
1.000
1.500
-4.500
15.600
-1.900
1.900
15.600
-5.500
-1.200
8.800
2 børn
15.900
0
1.100
2.000
1.600
3.000
-4.500
19.000
-3.700
3.700
19.000
-6.500
-1.200
11.200
3 børn
15.900
0
1.100
3.000
2.100
4.500
-4.500
22.000
-5.600
5.600
22.000
-6.500
-1.300
14.200
4 børn
15.900
0
1.100
3.900
2.600
6.000
-4.500
25.000
-7.400
7.400
25.000
-6.500
-1.400
17.100
Anm.:
Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023.
Tabel 5
Ydelser til kontanthjælpspar, fyldt 30 år, ved gældende regler. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
-Skat mv.
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje
-Udgifter til el, vand og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
23.900
0
0
0
0
0
-6.100
17.800
0
0
17.800
-5.500
-1.200
11.100
1 barn
31.700
0
0
1.000
0
0
-9.000
23.800
-1.900
1.000
22.900
-6.000
-1.400
15.500
2 børn
31.700
0
0
2.000
0
0
-9.000
24.800
-3.700
2.400
23.500
-6.500
-1.400
15.600
3 børn
31.700
0
0
3.000
0
0
-9.000
25.700
-5.600
3.900
24.100
-6.500
-1.400
16.200
4 børn
31.700
0
0
3.900
0
0
-9.000
26.700
-7.400
5.400
24.700
-6.500
-1.500
16.700
Anm.:
Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023.
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
6