Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2788079_0001.png
27. november 2023
J.nr. 2023 - 7324
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 357 af 8. september 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
2788079_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra
2015 til 2024 for en række familietyper, herunder par og enlige på kontanthjælp og dag-
penge, pensionister, arbejderfamilier og direktørfamilier, med udgangspunkt i den forven-
tede udvikling i priser, lønninger mv. frem til 2024? Udviklingen i rådighedsbeløbet øn-
skes opgjort baseret hhv. på de nuværende regler og i et scenarie, hvor regeringens an-
noncerede skattelettelser er trådt i kraft med effekt fra 2024.
Svar
Det bemærkes, at skøn for udviklingen i
rådighedsbeløbet
kræver en række specifikke forud-
sætninger om husleje/afdrag på gæld, forbrug tilknyttet boligen og forsikringer mv., som
ikke indgår i standardforudsætningerne i Økonomiministeriets familietypemodel. Derfor
er i stedet vist udviklingen i den
reale disponible indkomst
for udvalgte familietyper,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udvikling i real disponibel indkomst for udvalgte familietyper, 2015-2024
Enlig kon-
tanthjælps-
modtager
uden forsør-
gerpligt,
over 30 år,
lejebolig
Par på kon-
tanthjælp
(op til 6 må-
neder) med
2 børn i bør-
nehave og
SFO,
lejebolig
(2024-
priser)
Enlig dag-
pengemod-
tager uden
børn,
lejebolig
Pensionist-
par med én
ATP-pen-
sion,
lejebolig
1.000 kr.
Arbejderfa-
milie med 2
børn i bør-
nehave og
SFO,
ejerbolig
Funktionær-
familie med
2 børn i bør-
nehave og
SFO,
ejerbolig
Direktørfa-
milie med 2
børn i bør-
nehave og
SFO,
ejerbolig
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2024 (*)
126,1
127,2
127,9
128,5
128,7
130,8
128,7
119,3
117,0
117,3
117,3
199,0
200,5
199,3
200,1
200,4
203,2
200,5
186,2
182,7
190,6
190,6
355,8
358,4
341,7
342,6
343,1
363,5
358,2
332,4
313,3
313,9
313,9
286,8
290,5
293,1
296,1
299,3
307,0
304,6
292,7
300,6
286,0
286,0
586,9
601,0
614,8
628,0
642,3
653,8
674,9
643,0
636,7
646,2
651,9
804,5
816,5
827,6
852,6
868,6
892,5
907,9
866,5
860,0
874,0
879,7
1.062,7
1.077,1
1.090,1
1.119,7
1.139,6
1.169,3
1.186,4
1.131,9
1.125,5
1.144,4
1.159,2
(*) Inkl. regeringens forslag til en personskattereform, jf. forudsætningen i spørgsmålet.
Anm.: De reale disponible indkomster er opgjort i 2024-priser med afsæt i udviklingen i forbrugerpriserne. For 2023 og 2024
er der tale om skøn for forbrugerprisstigningerne på hhv. 3,8 og 3,0 pct., jf. Økonomisk Redegørelse, august 2023. Det er
forudsat, at familietyperne ikke er medlemmer af folkekirken.
Kilde: Egne beregninger pba Økonomiministeriets familietypemodel pr. 20. september 2023.
I perioden 2015-2020 var der
med visse udsving i enkeltår
en vis fremgang i de reale
disponible indkomster for de familietyper, der forudsættes at modtage overførselsind-
komst,
jf. de fire første kolonner i tabel 1.
Den viste udvikling afspejler blandt andet, at det
med
Aftale om skattereform 2012
(juni 2012) blev vedtaget at dæmpe den årlige regulering af
overførselsindkomsterne i perioden 2016-2023.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om ministeren vil udarbejde en opgørelse over den reale udvikling i rådighedsbeløbet fra 2015 til 2024 for en række familietyper
2788079_0003.png
I perioden 2021-2023 er der tale om et fald i de reale disponible indkomster for de tre fa-
milietyper, der modtager kontanthjælp eller dagpenge, hvilket afspejler, at forbrugerpris-
stigningerne er højere end reguleringen af de pågældende ydelser i disse år.
For den enlige dagpengemodtager er der i 2024 beregningsteknisk indlagt et bidrag fra det
beskæftigelsestillæg, som fuldtidsforsikrede dagpengemodtagere kan modtage de første
tre måneder af ledighedsperioden. Beskæftigelsestillægget, som blev aftalt med
En ny re-
formpakke for dansk økonomi
(januar 2022, opdateret marts 2022), bidrager isoleret set til at
øge den reale disponible indkomst med knap 8.000 kr. fra 2023 til 2024.
Et pensionistpar med én ATP-pension skønnes at have omtrent samme reale disponible
indkomst i hhv. 2015 og 2024,
jf. tabel 1.
Det skal ses i sammenhæng med, at pensionister
med lave indkomster er blevet kompenseret for afdæmpningen af den årlige regulering via
forhøjelse af pensionstillægget. Derudover kompenseres folkepensionister, som kan mod-
tage ældrecheck, for stigende energipriser i 2022 og 2023 med 2.500 hhv. 7.500 kr. (skat-
tefrit) pr. person i 2022 hhv. 2023. Det bidrager til at reducere faldet i den reale dispo-
nible indkomst i 2022 og er medvirkende til, at pensionistparrets reale disponible ind-
komst stiger i 2023. Kompensationen i 2022 og 2023 for folkepensionister følger af afta-
lerne om
Kompensation af borgere for stigende energipriser
(juni 2022) og aftale om
Inflationshjælp
(februar 2023).
For familietyperne med arbejdsindkomst gælder det overordnet, at den reale disponible
indkomst steg i perioden 2015-2021,
jf. de tre sidste kolonner i tabel 1.
I 2022 og 2023 er der
tilbagegang i de pågældende familietypers reale disponible indkomst, hvilket primært af-
spejler, at forbrugerprisstigningerne overstiger lønstigningerne i disse år. I 2024 ventes ak-
tuelt en stigning i den reale disponible indkomst for familietyperne med arbejdsindkomst.
Det bemærkes, jf. spørgsmålet, at regeringens udspil til en personskattereform (Mere
at-
traktivt at arbejde,
november 2023) isoleret set skønnes at øge den disponible indkomst
med knap 5.700 kr. (2023-niveau) for en arbejderfamilie med to børn i ejerbolig og med
knap 14.800 kr. (2023-niveau) for en direktørfamilie med to børn i ejerbolig.
Det bemærkes yderligere, at Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), So-
cialistisk Folkeparti og Radikale Venstre den 26. oktober 2023 indgik
Aftale om et nyt kon-
tanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Aftalen får virkning fra
1. juli 2025 og med aftalen vil der både være eksempler på familietyper, der får højere og
lavere ydelser end ved gældende regler,
jf. svar på BEU (alm. del)
spørgsmål nr. 8 af 18. okto-
ber 2023.
Side 3 af 3