Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2657632_0001.png
7. februar 2023
J.nr. 2023 - 821
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 16. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om at redegøre for reglerne for beskatning af personligt indsamlede midler til valgkamp, til skatteministeren
2657632_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for reglerne for beskatning af personligt indsamlede midler til
valgkamp
herunder
1) Vil det medføre beskatning af en politiker, hvis en politiker eller en anden fra partiet
danner en forening, der altså er separeret fra partiet, hvor man modtager donationer, hvor
disse midler bruges til at få den nævnte politiker valgt?
2) Skal afgørelsen fra Landsskatteretten gengivet i SKM2017.488.LSR forstås sådan, at
denne er gældende for alle foreninger, der oprettes udelukkende med det formål at få den
enkelte politiker valgt?
3) Hvis der indsamles midler af en politiker til vedkommendes egen valgkampagne, ek-
sempelvis via Mobilepay, betyder det så, at politikeren er skattepligtig af det indsamlede
beløb?
4) Hvis der indsamles til en politikers separate konto hos partiet, der kun er beregnet til
den enkelte politikers egen kampagne, betyder det så, at politikeren er skattepligtig af det
indsamlede beløb?
5) Kan en politiker undgå beskatning, hvis personen ikke modtager honorar for fore-
dragsvirksomhed og lignende, men i stedet beder om, at opdragsgiveren sender et bidrag
til en organisation eller forening, han selv udpeger?
Svar
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg vil hen-
holde mig til.
”Et bidrag, som et politisk parti får af en privatperson eller fra en privat virksomhed, er
skattefrit for partiet, fordi bidraget er en indkomst af ikke-erhvervsmæssig karakter. Der
henvises til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Privat ydet støtte til en kandidat uden
for partierne eller til en bestemt politiker inden for et parti er personlig indkomst for poli-
tikeren efter statsskattelovens § 4 og personskattelovens § 3.
Er situationen den, at en politiker til fordel for sit parti giver afkald på et bidrag, som den
pågældende har modtaget fra privat side, vil bidraget være skattepligtigt for politikeren, da
denne ved afkaldet disponerer over bidraget. Der er ikke hjemmel for politikeren til at
fradrage bidraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Når en privatperson eller en privat virksomhed ønsker at yde et bidrag til en politiker, vil
situationen dog formentlig normalt være den, at bidraget gives til partiet, som kanaliserer
det ud til den enkelte kandidat til brug for dennes politiske arbejde. Et beløb, som et parti
bruger i en valgkampagne for at promovere en af partiets politikere, betragtes ikke som
en indtægt for denne og skal derfor ikke medregnes til den pågældendes personlige ind-
komst.
Skattestyrelsen kan oplyse følgende til de konkrete spørgsmål:
1) Foreninger kan være selvstændigt skattepligtige og beskattes efter reglerne i selskabs-
skattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Ved vurderingen heraf lægges der vægt på en række
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om at redegøre for reglerne for beskatning af personligt indsamlede midler til valgkamp, til skatteministeren
2657632_0003.png
kriterier, herunder hensigten med foreningen, at medlemmer kun hæfter med deres ind-
skud (kontingent), at der er mange medlemmer samt indholdet af eventuelle vedtægter.
Kan foreningen beskattes efter reglerne i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er den
alene skattepligtig af specifikke dele af foreningens indkomst, f.eks. indtægt ved erhvervs-
mæssig virksomhed, fortjeneste eller tab ved afhændelse m.v. af formuegoder, der har el-
ler har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed samt visse renteindtægter, ud-
bytter m.v. Foreningen kan også have skattefrie indtægter, f.eks. overskud ved leverancer
til foreningens medlemmer. Det kan også være beløb, som foreningen får, uden at der
herved skal udfoldes nogen væsentlig aktivitet for at få indtægterne, f.eks. tilskud, gaver,
indskud og medlemskontingenter.
En modtaget donation er derved skattefri for foreningen, så længe der ikke er tale om en
donation til foreningens evt. erhvervsmæssige virksomhed. Skattefriheden kræver, at for-
eningen kan anses som rette indkomstmodtager af donationen. Er donationen f.eks. rettet
mod et enkelt medlem af foreningen, kan skattepligten i stedet være hos medlemmet.
Det vil bero på en konkret vurdering af, om det er foreningen eller politikeren, der er
rette indkomstmodtager af donationen. Vurderes skattepligten at være hos medlemmet af
foreningen (politikeren), f.eks. hvis donationen er rettet mod det pågældende medlem, så
vil vedkommende være skattepligtig af donationen, jf. statsskattelovens § 4.
Hvis foreningen er rette indkomstmodtager, så vil foreningen være skattefri af donatio-
nen, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Hvis foreningen herefter kanaliserer det ud
til politikeren til brug for det politiske arbejde, og det politiske arbejde ligger indenfor for-
eningens virke og ikke kun er målrettet den enkelte politiker, vurderer Skattestyrelsen, at
det kan ligestilles med, at politiske partier kanaliserer bidrag ud til enkelte kandidater.
2) I afgørelsen SKM2017.488.LSR var en folketingskandidat skattepligtig af private bidrag
til førelse af kandidatens kampagne. Det var ubestridt, at de tre indbetalinger fra sponso-
rer var tilgået klagerens private konto i indkomståret 2015. Klageren forklarede, at kasse-
reren for lokalforening H1 afgik ved døden, og at hun efterfølgende mundtligt aftalte
med sponsorer, at de skulle indbetale sponsorater til lokalforeningen til hendes private
konto, da det i en periode efter kassererens dødsfald ikke var muligt for lokalforeningen
at afholde kampagneudgifter fra foreningens konto, da der ikke var registreret nogen fuld-
magtshaver.
Landsskatteretten fandt, at klageren ikke havde fremlagt materiale, der kunne dokumen-
tere, at de afholdte kampagneudgifter og modtagne kampagnebidrag klart kunne henføres
til H1’s overordnede kampagne,
og ikke klagerens individuelle kandidatur. Klageren var
derfor rette indkomstmodtager.
Afgørelsen beror på en konkret vurdering, hvorefter kandidaten blev anset for rette ind-
komstmodtager af bidragene og derved skattepligtig af dem.
Som det fremgår ovenfor under svaret på nr. 1, så vil det komme an på en konkret vurde-
ring, om det er en forening eller en politiker, der er rette indkomstmodtager. Der henvises
til svaret på spørgsmål 4 fsva. den situation, hvor bidraget udelukkende må bruges til en
konkret politikers valgkampagne.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om at redegøre for reglerne for beskatning af personligt indsamlede midler til valgkamp, til skatteministeren
2657632_0004.png
3) Hvis en politiker selv indsamler midler til vedkommendes egen valgkampagne, er ved-
kommende skattepligtig af de indsamlede midler efter statsskattelovens § 4.
4) Det vil være skattepligtigt for vedkommende, hvis der ydes privat bidrag til en bestemt
politiker inden for et parti. Gives bidraget til partiet, der kanaliserer det ud til kandidaten,
vil det derimod ikke være skattepligtigt, se også svaret på spørgsmål 1.
5) Er der erhvervet ret til en indtægt, kan et efterfølgende afkald på at modtage indtægten
normalt ikke tillægges skattemæssig betydning.
Hvis en politiker allerede har erhvervet ret til et skattepligtigt honorar, inden det gives vi-
dere til en forening, skal indtægten derfor som hovedregel beskattes hos politikeren. Hvis
det
før politikeren har erhvervet ret til honoraret
er aftalt, at honoreringen skal ske i
form af en donation til en forening, vil honoraret også skulle beskattes hos politikeren.
Dette skyldes, at vedkommende har disponeret over honoraret og herved givet et såkaldt
dispositivt afkald. Det er alene, hvis der er givet et såkaldt blankt afkald, hvor politikeren
ikke disponerer over beløbet, at der kan være skattefrihed.”
Side 4 af 4