Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2764370_0001.png
12. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7078
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 340 af 5. september 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars-Christian Brask
(LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: MFU spm. om at oplyse provenueffekten ved at hæve progressionsgrænsen på regeringens planlagte top-topskat fra 2,5 mio. kr. til 7,5 mio. kr. (inkl. pension), så den flugter med fradragsloftet over lønninger som vedtaget med lovforslag nr. L 161 (folketingsåret 2021-2022)
2764370_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten ved at hæve progressionsgrænsen på regeringens
planlagte top-topskat fra 2,5 mio. kr. til 7,5 mio. kr. (inkl. pension), så den flugter med
fradragsloftet over lønninger som vedtaget med lovforslag nr. L 161 (folketingsåret 2021-
2022)? Provenuet ønskes opgjort umiddelbart samt efter tilbageløb og adfærd. Herudover
ønskes et estimat på antallet af berørte skatteydere samt effekten på BNP og GINI.
Svar
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
er der indført en ny ret til tidlig pension, som giver
dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet, mulighed for en værdig tilbagetrækning.
Som en del af finansieringen i aftalen er fra 2023 indført et loft over fradrag i selskabs-
skatten for bruttolønninger på 7.721.900 kr. (2023-niveau) pr. medarbejder. Det vil bi-
drage til at modvirke en skæv lønudvikling for direktører mv. særligt i store selskaber.
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen foreslår
som et led i en samlet per-
sonskattereform
– frem mod 2030 at indføre en ekstra topskat (”top-topskat”) på 5 pct.
af personlig indkomst over 2,5 mio. kr. før arbejdsmarkedsbidrag. Den ekstra topskat vil
fungere som et ekstra progressionstrin på 5 pct. af indkomsten før arbejdsmarkedsbidrag
og omfatter al personlig indkomst, fx arbejdsindkomst inkl. indkomst fra personligt ejet
virksomhed, honorarer og store pensionsudbetalinger.
Som nævn i
svaret på SAU alm. del
spørgsmål 339,
kan de to beløbsgrænser ikke umiddel-
bart sammenlignes, da de virker på forskellige skattegrundlag og med forskellige skatte-
sats.
I de følgende beregninger er der taget udgangspunkt i en indførelse af en ekstra topskat
på 5 pct. af personlig indkomst over ca. 7,7 mio. kr. før arbejdsmarkedsbidrag, så grænsen
flugter med fradragsloftet for virksomheders udgifter til lønninger.
En forhøjelse af progressionsgrænsen på den ekstra topskat fra 2,5 mio. kr. til ca. 7,7 mio.
kr. skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. og et mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. (2023-niveau) i forhold til det forud-
satte i regeringsgrundlaget. Ændringen skønnes at øge indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten med 0,03 pct.-point, og virkningen på BNP skønnes at være ca. 0,3
mia. kr. større i forhold til en progressionsgrænse på 2,5 mio. kr.
Den ekstra topskat på indkomster over 2,5 mio. kr. berører ca. 8.600 personer,
jf. svaret på
SAU alm. del
spørgsmål 63.
Hvis progressionsgrænsen hæves fra 2,5 mio. kr. til 7,7 mio.
kr., vil alle 8.600 personer få en skattelempelse, og heraf kan ca. 7.850 personer helt
undgå at betale den ekstra topskat.
Side 2 af 2