Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2756654_0001.png
29. september 2023
J.nr. 2023 - 7078
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 339 af 5. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars-Christian Brask (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om ministerens begrundelse for at indføre en top-topskat allerede ved indkomster over 2,5 mio. kr.
2756654_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens begrundelse for at indføre en top-topskat allerede ved indkomster
over 2,5 mio. kr., når ministeren i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 161
(folketingsåret 2021-22) mente, at en grænse på 7,5 mio. kr. (inkl. pension) var et pas-
sende niveau i forhold til fradragsret i virksomhedernes lønomkostninger af hensyn til
sammenhængskraften i samfundet?
Svar
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
er der indført en ny ret til tidlig pension, som giver
dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet mulighed for en værdig tilbagetrækning.
Som en del af finansieringen i aftalen er fra 2023 indført et loft over fradrag i selskabs-
skatten for bruttolønninger på 7.721.900 kr. (2023-niveau) pr. medarbejder. Det vil bi-
drage til at modvirke en skæv lønudvikling for direktører mv. særligt i store selskaber.
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen foreslår
som et led i en samlet per-
sonskattereform
frem mod 2030 at indføre en
ekstra topskat (”top-topskat”)
på 5 pct.
af personlig indkomst over 2,5 mio. kr. før arbejdsmarkedsbidrag. Den ekstra topskat vil
fungere som et ekstra progressionstrin på 5 pct. af indkomsten før arbejdsmarkedsbidrag
og omfatter al personlig indkomst, fx arbejdsindkomst inkl. indkomst fra personligt ejet
virksomhed, honorarer og store pensionsudbetalinger.
De to beløbsgrænser kan ikke umiddelbart sammenlignes, da de bl.a. virker på forskellige
skattegrundlag og med forskellig skattesats.
Side 2 af 2