Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2756647_0001.png
29. september 2023
J.nr. 2023 - 6912
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 337 af 5. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om at redegøre for de udfordringer som EU-Kommissionens forslag KOM (2022) 701 om Moms i den digital tidsalder vil give for danske sommerhusudlejere, hvis forslaget om at gøre udlejning af sommerhuse momspligtig med 25 pct. går igennem
2756647_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de udfordringer som EU-Kommissionens forslag KOM
(2022) 701 om ”Moms i den digital tidsalder” vil give for danske
sommerhusudlejere, hvis
forslaget om at gøre udlejning af sommerhuse momspligtig med 25 pct. går igennem, her-
under redegøre for:
• Hvordan forventes prisdannelsen på sommerhusudlejning at blive med en moms på 25
pct.
• Hvordan forventes markedet for udlejning
af sommerhuse at blive påvirket med en
moms på 25 pct.
• Hvilke væsentlige administrative byrder forventes sommerhusudlejere at komme til at
døje med som følge af EU-Kommissionens forslag
• Hvem har fradragsretten for købsmoms, når sommerhusudlejeren
skal afregne salgs-
moms
• Kan EU-Kommissionens
forslag på nogen måde bringe den danske sommerhusregel i
fare
• Hvad er regeringens holdning til EU-Kommissionens
forslag, og vil regeringen modar-
bejde forslaget med henvisning til det nuværende velfungerende danske sommerhusudlej-
ningssystem?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til den del af EU-Kommissionens forslag af 8. december 2022 til
en ændring af det fælles EU-momsdirektiv om
”Moms
i den digitale tidsalder”, KOM
(2022) 701, som vedrører ændrede momsregler for platformsøkonomi og korttidsudlej-
ning af fast ejendom.
Jeg skal indledningsvis bemærke, at regeringen har stor fokus på EU-Kommissionens for-
slag om at regulere korttidsudlejning af fast ejendom via platforme og deltager aktivt i
drøftelserne af forslaget i den tekniske momsarbejdsgruppe under Rådet.
Der har siden forslagets fremsættelse været flere møder i rådsarbejdsgruppen, hvor rege-
ringen varetager danske interesser i overensstemmelse med det mandat, Folketinget har
givet, ligesom der har været og også fortsat er løbende dialog med berørte interessenter.
Regeringen forholder sig overordnet set kritisk til denne del af forslaget, som bl.a. inde-
bærer, at korttidsudlejning af fast ejendom som fx sommerhusudlejning på en varighed af
maksimalt 45 dage anses som ”hotellignende” med en deraf følgende momspligt på udlej-
ningen. I flere medlemslande findes der nationale regler, som undtager korttidsudlejning
fra moms, herunder Danmark, hvor sommerhusudlejning i dag er momsfritaget, da det
ikke anses for at være en hotellignende ydelse.
Forslaget lægger desuden op til en ”deemed-supplier”-regel,
hvorefter platforme, som
formidler korttidsudlejning af boliger, bliver ansvarlige for afregning af moms, hvis den
underliggende udlejer, fx en sommerhusejer, har valgt ikke at være momsregistreret. Væl-
ger udlejeren eller sommerhusejeren derimod at lade sig momsregistrere, er det udlejeren
selv, som står for momsafregningen. EU-Kommissionen lægger endvidere op til, at
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om at redegøre for de udfordringer som EU-Kommissionens forslag KOM (2022) 701 om Moms i den digital tidsalder vil give for danske sommerhusudlejere, hvis forslaget om at gøre udlejning af sommerhuse momspligtig med 25 pct. går igennem
2756647_0003.png
momsfradragsretten ikke følger udlejeren, men platformen, således at udlejeren ikke får
momsfradragsret for sine momsbelagte omkostninger, selv om denne vælger at lade sig
momsregistrere for udlejningen. Denne manglende momsneutralitet og skævhed har
Danmark
sammen med en række øvrige lande - påpeget er uhensigtsmæssig.
I forhold til den særlige danske sommerhusregel fik Danmark tilladelse til at bibeholde
denne ved Danmarks indtræden i EF, som det hed dengang. Sommerhusreglen fastsætter
restriktioner for, hvornår udlændinge kan erhverve danske sommerhuse og omfanget af
ikke-erhvervsmæssig udlejning af sommerhuse. Regeringen indledte allerede tidligt i for-
handlingsforløbet en dialog med EU-Kommissionen, og på baggrund heraf forventes der
en løsning, som sikrer, at de foreslåede momsregler ikke får indflydelse på den særlige
danske sommerhusregel.
Der spørges også til de administrative konsekvenser af forslaget. Der er ingen tvivl om, at
den foreslåede momspligt alt andet lige vil medføre øgede administrative byrder bl.a. i
forbindelse med sikring af regeloverholdelse, opkrævning, angivelse og betaling af moms.
Dertil kommer et øget behov for myndighedskontrol.
For så vidt angår de afledte økonomiske konsekvenser for prisdannelsen og for markedet
for udlejning af sommerhuse, er det for nuværende ikke muligt at kvantificere disse, da
drøftelserne i rådsarbejdsgruppen er på et tidligt stadie, og der er for nuværende stor usik-
kerhed om, hvilken løsning der evt. kan opnås enighed om blandt medlemslandene. Det
er vigtigt at være opmærksom på, at skatte- og afgiftsforslag skal vedtages med enstem-
mighed.
Side 3 af 3