Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2778879_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2023 - 6753
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 336 af 5. september 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om kommentar til henvendelserne af 1. og 4. september 2023 fra Tobaksproducenterne om foretræde vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter og grænsehandel
2778879_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 1. og 4. september 2023 fra Tobakspro-
ducenterne om foretræde vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter og
grænsehandel, jf. SAU alm. del
bilag 222 og 225
Svar
Af materiale fra Tobaksproducenternes henvendelser af den 1. september og 4. septem-
ber fremgår et notat, som indeholder tal og pointer fra Skatteministeriets udgivelse
Skatte-
økonomisk Redegørelse 2023.
Herudover fremfører Tobaksproducenterne bekymring for et
voksende illegalt marked for tobaks- og nikotinprodukter.
Hertil bemærkes:
Regeringen er optaget af at forbygge og begrænse rygning og nikotinafhængighed
sær-
ligt blandt børn og unge.
Der er i de seneste år gennemført en række initiativer på afgiftsområdet for tobaks- og ni-
kotinprodukter med henblik på at begrænse rygning og forbrug af nikotinprodukter. Med
finansloven for 2020 blev afgifterne på tobaksprodukter forhøjet ad to omgange; første
gang i april 2020 og anden gang den 1. januar 2022. Afgiftsforhøjelserne svarer til en gen-
nemsnitlig prisstigning på ca. 20 kr. for en pakke cigaretter. Den 1. oktober 2022 trådte
nye afgifter på nikotinholdige væsker (fx e-væsker til e-cigaretter) og nikotinprodukter (ni-
kotinposer) i kraft.
Tobaksproducenterne præsenterer i deres henvendelse skøn for grænsehandlen, som
Skatteministeriet har udarbejdet og offentliggjort i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023.
Skøn-
net viser bl.a., at grænsehandlen med tobaksprodukter er steget siden 2019 efter afgifts-
forhøjelserne.
I forlængelse heraf er Tobaksproducenterne bekymrede for et voksende illegalt marked.
Skatteministeriet skønner ikke eksplicit over omfanget af den illegale handel med tobaks-
produkter, men det indgår som en del af det samlede skøn for grænsehandlen. Store af-
giftsforhøjelser indebærer en øget tilskyndelse til grænsehandel og illegal handel.
Det kan endvidere bemærkes, at med
Aftale om en styrket skattekontrol
indsatsen over for
sort økonomi og illegal import styrket, bl.a. ved ansættelsen af flere kontrol- og analyse-
medarbejdere, der gør Skatteforvaltningen i stand til at gennemføre flere og mere effek-
tive kontroller.
Jeg kan desuden henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen og
Toldstyrelsen:
”Skatteforvaltningen
fører kontrol med afgiftspligtige tobaks- og nikotinprodukter. Skat-
testyrelsen har de seneste år løbende styrket kontrollen med tobaks- og nikotinprodukter,
hvilket bl.a. har resulteret i et markant øget antal kontroller. I visiteringen af kontrolem-
ner indgår bl.a. anmeldelser fra branchen. Samtidig samarbejder Skattestyrelsen med
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om kommentar til henvendelserne af 1. og 4. september 2023 fra Tobaksproducenterne om foretræde vedrørende illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter og grænsehandel
2778879_0003.png
andre myndigheder, herunder Toldstyrelsen, for at stoppe den illegale indførsel og handel
med tobaks- og nikotinprodukter.
Toldstyrelsen har ligeledes de seneste år styrket kontrollen på tobaksområdet gennem for-
bedrede risikovurderinger af varer i forhold til import af ulovlige tobaks- og nikotinpro-
dukter. Kontrollen er desuden styrket gennem øget udveksling af viden og efterretninger
med politi, internationale toldmyndigheder og Europol.”
Side 3 af 3