Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2756611_0001.png
29. september 2023
J.nr. 2023 - 7128
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 334 af 4. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om ministeren vil give sit skøn for effekten ved at indføre top-topskatten under antagelse om, at alle selvstændige eller hovedaktionærer foretager indkomsttransformation eller fordeler indkomsten over tid, og på den måde undgår top-topskatten
2756611_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren give sit skøn for effekten ved at indføre top-topskatten under antagelse
om, at alle selvstændige eller hovedaktionærer foretager indkomsttransformation eller for-
deler indkomsten over tid, og på den måde undgår top-topskatten?
Svar
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil forhøje topskattesatsen med 5 pct.-
point for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr. Denne ekstra topskat
(”top-topskat”) er i regeringsgrundlaget forudsat at medføre et merprovenu på 1,0 mia.
kr. i umiddelbar virkning og ca. 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En person er registreret som værende hovedaktionær, hvis vedkommende ejer aktier sva-
rende til mindst 25 pct. af aktiekapitalen eller råder eller har rådet over mere end 50 pct.
af stemmeværdien. Det er ikke ud fra lovmodeldata muligt at give et præcist skøn over
omfanget af mulig indkomsttransformation. Datagrundlaget indeholder oplysninger på
personniveau om bl.a. lønindkomst, aktieindkomst og hovedaktionærstatus, men der er
ikke oplysninger om, hvorvidt lønindkomsten eller en del af den kommer fra det selskab,
som en person er hovedaktionær i. Tilsvarende er det ikke muligt at henføre hele eller
dele af aktieindkomsten til hvilket selskab, indkomsten kommer fra.
En person har status af selvstændig, hvis personen har en personlig drevet virksomhed,
og den væsentligste indtægtskilde for personen i løbet af et kalenderår er indkomst fra
denne virksomhed. I det omfang virksomheden er under virksomhedsordningen, vil det
være muligt at lade overskud forblive i virksomheden (såkaldt opsparet overskud) mod at
betale en foreløbig virksomhedsskat på 22 pct. Beskatning af overskuddet som arbejds-
indkomst sker først, når det opsparede overskud hæves. Der er imidlertid ikke grundlag
for at skønne over, hvor meget af den ekstra topskat, der kan undgås ved opsparing af
overskud i virksomheden ved vedvarende store overskud.
Selvstændige og hovedaktionærer skønnes tilsammen at stå for ca. 60 pct. af provenuvirk-
ningen, svarende til ca. 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 2