Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2657607_0001.png
7. februar 2023
J.nr. 2023 - 813
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 16. januar 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvorfor der er forskelle mellem Rigsrevisionen og Statsrevisorerne og Skatteministeriet i fortolkningen af, hvornår Skatteministeriet skal inddrage køretøjets nummerplader, når ejeren ikke har betalt grøn ejerafgift eller vægtafgift, til skatteministeren
2657607_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i 2021, at
Rigsrevisionen siden 2018 har kritiseret, at Skatteministeriet ikke overholder reglerne om
inddragelse af nummerplader vedrørende ubetalte motorkrav. Ministeren bedes redegøre
for, hvorfor der er forskelle mellem Rigsrevisionen og Statsrevisorerne og Skatteministe-
riet i fortolkningen af, hvornår Skatteministeriet skal inddrage køretøjets nummerplader,
når ejeren ikke har betalt grøn ejerafgift eller vægtafgift. Herudover bedes ministeren re-
degøre for, hvordan ministeren vil imødekomme disse forskelle i fortolkningen af gæl-
dende lovgivning.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Rigsrevisionen bemærkede i
Beretning nr. 19/2021 om revisionen af statens forvaltning i
2021, at Skatteministeriet kun i begrænset omfang anmoder politiet om at inddrage et kø-
retøjs nummerplader, når ejeren ikke har betalt grøn ejerafgift eller vægtafgift. Rigsrevisio-
nen drager denne konklusion på baggrund af, at det er Skatteministeriets vurdering, at der
ikke kan laves nummerpladeinddragelse, samtidig med at en gæld er til inddrivelse, hvor
gælden omvendt godt kan sendes til inddrivelse, når nummerpladerne allerede er inddra-
get.
Skattestyrelsen bemærker hertil, at der i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., brænd-
stofforbrugsafgiftsloven samt lov om afgift af vejbenyttelse er relativt enslydende bestem-
melser om, at politiet skal fjerne køretøjets nummerplader snarest, hvis afgiften ikke beta-
les rettidigt.
Når Skattestyrelsen har vurderet, at en anmodning om nummerpladeinddragelse og ind-
drivelse af skyldige afgifter ikke kan ske parallelt, i henhold til førnævnte love, er det be-
grundet i forarbejderne til lovforslag nr. 66 af 7. november 1975 om ændring af vægtaf-
giftslovens bestemmelse om inddragelse af nummerpladen ved ikke-rettidig betaling af
vægtafgiften. Det fremgår således af forarbejderne til lovforslag nr. 66 af 7. november
1975, at
”Det er hensigten at administrere inddrivelsen af vægtafgiftsrestancer
således, at der indledes
med at fjerne nummerpladerne fra køretøjet. Såfremt dette ikke bevirker, at afgiften betales, foretages der
udpantning hos den, der var ejer (bruger) af køretøjet, da nummerpladerne blev fjernet. Hvis der ikke her-
ved opnås dækning for afgiften, vil der blive foretaget udpantning hos den, der på afgiftens forfaldstid var
registreret som ejer (bruger). Opnås der ikke gennem denne udpantning dækning for afgiften, vil der nor-
malt ikke blive foretaget yderligere til inddrivelse
af afgiften.”
Det er på den baggrund Skattestyrelsens vurdering, at Skattestyrelsen bør trække en an-
modning om nummerpladeinddragelse tilbage og sende afgiftsrestancerne til inddrivelse i
de situationer,
hvor politiet ikke ”snarest” fjerner nummerpladerne.
Skattestyrelsen be-
mærker hertil, at dette er sket og fortsat sker i praksis. Det er således Skattestyrelsens vur-
dering, at der ikke er juridisk grundlag for ændring af praksis.”
På baggrund af Skattestyrelsens vurdering af, at nuværende praksis er lovmedholdelig, fin-
der jeg ikke grundlag for at foretage mig yderligere i sagen.
Side 2 af 2