Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2755379_0001.png
27. september 2023
J.nr. 2023 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 329 af 1. september 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvor meget der med provenuet fra en afskaffelse af det skrå skatteloft vil kunne sænkes topskattesatsen, forhøjes topskattegrænsen og forhøjes loftet over beskæftigelsesfradraget?
2755379_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget der med provenuet fra en afskaffelse af det skrå
skatteloft vil kunne:
1. sænkes topskattesatsen
2. forhøjes topskattegrænsen
3. forhøjes loftet over beskæftigelsesfradraget?
Svaret bedes også indeholde effekten på beskæftigelse, BNP og GINI ved de enkelte
tiltag.
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at skatteloftet for personlig indkomst afskaffes, og
skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst bevares uændret. Skatteloftet for personlig
indkomst (det skrå skatteloft) udgør 52,07 pct. i 2023. I kommuner med en kommuneskat
højere end 25,01 pct. gives et nedslag i topskatten, så den samlede marginalskat højest kan
udgøre 55,9 pct.
1
(ekskl. kirkeskat).
Ved afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst vil topskatteydere med en kommu-
neskat højere end 25,01 pct. få en højere marginalskat på op til 57,09 pct.
2
Dette vil med-
føre forvridninger i arbejdsudbuddet, men samtidig også medføre mindre indkomstfor-
skelle. En modsatrettet skattenedsættelse via enten topskatten eller beskæftigelsesfradra-
get medfører isoleret set modsatrettede virkninger.
En afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst vil medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 590 mio. kr. og et merprovenu på ca. 260 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. række 1 i tabel 1.
En afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst vil øge marginal-
skatten for topskatteydere i kommuner med høj kommuneskat, hvilket skønnes at redu-
cere indkomstforskellene med 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten. Det skønnes
endvidere isoleret set at reducere arbejdsudbuddet med 400 personer, reducere BNP med
620 mio. kr. og at indebære et velstandstab på 220 mio. kr. målt ved den samfundsøkono-
misk virkning.
Inden for rammen af et merprovenu på 260 mio. kr. ved en afskaffelse af skatteloftet for
personlig indkomst kan topskattesatsen nedsættes med 0,35 pct.-point fra 15 pct. til 14,65
pct.,
jf. række 2 i tabel 1.
Isoleret skønnes denne ændring at øge arbejdsudbuddet med 300
fuldtidspersoner, øge Gini-koefficienten med 0,02 pct.-point, øge BNP med 520 mio. kr.
og medføre en velstandsfremgang på 190 mio. kr. målt ved den samfundsøkonomiske
virkning.
Alternativt kan topskattegrænsen forhøjes med 6.300 kr. fra 568.900 kr. til 575.200 kr.
(2023-niveau),
jf. række 3 i tabel 1.
Det skønnes isoleret at øge arbejdsudbuddet med 450
fuldtidspersoner, øge Gini-koefficienten med 0,02 pct, øge BNP med 540 mio. kr. og
1
2
Opgøres som 8+52,07*(1-0,08) = 55,9 pct.
Den højeste kommuneskat i 2023 er 26,3 pct., 8+(12,06+26,3+15)*(1-0,08)=57,09 pct.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvor meget der med provenuet fra en afskaffelse af det skrå skatteloft vil kunne sænkes topskattesatsen, forhøjes topskattegrænsen og forhøjes loftet over beskæftigelsesfradraget?
2755379_0003.png
medføre en velstandsfremgang på 180 mio. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virk-
ning.
Endelig kan det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes med 900 kr. fra 44.800 kr. til
45.700 kr.,
jf. række 4 i tabel 1.
Det vil indebære en maksimal skattenedsættelse på ca. 200
kr. årligt, og det maksimale beskæftigelsesfradrag vil da opnås ved en indkomst på ca.
430.000 kr. Dette skønnes at øge arbejdsudbuddet med 200 fuldtidspersoner, indebære
omtrent uændrede indkomstforskelle målt ved Gini-koefficienten, øge BNP med 180
mio. kr. samt at medføre en velstandsfremgang på 70 mio. kr. målt ved den samfunds-
økonomiske virkning.
Tabel 1. Provenu fra afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst til finansiering af skattened-
sættelser
Umiddelbar
provenu-
virkning
Provenu-
virkning ef-
ter tilbage-
løb og ad-
færd
Ændring i
Gini-koef-
ficient
Pct.-point
Sam-
fundsøko-
nomisk
virkning
2)
2023-niveau
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
BNP-
virkning
1)
Mio. kr.
Mio. kr.
-220
(1) Afskaffelse af skat-
teloftet for personlig
590
260
-400
-0,02
-620
indkomst
Skatteændringer, som kan finansieres af afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst
(2) Nedsættelse af
topskattesats med 0,35
pct.-point
(3) Forhøjelse af top-
skattegrænse med
6.300 kr.
(4) Forhøje maksimum
for beskæftigelsesfra-
drag med 900 kr.
-550
-260
300
0,02
520
190
-530
-260
450
0,02
540
180
-400
-260
200
0,00
180
70
Samlet virkning af afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst og alternative skatteændringer
(5) = (1)+(2) Nedsæt-
telse af topskattesats
med 0,35 pct.-point
(6) = (1)+(3) Forhøjelse
af topskattegrænse
med 6.300 kr.
(7) = (1)+(4) Forhøje
maksimum for beskæfti-
gelsesfradrag med 900
kr.
40
-10
-100
0,00
-110
-40
50
0
50
-0,01
-80
-40
190
0
-200
-0,02
-450
-150
Anm.: De opgjorte provenuvirkninger, BNP-virkninger og samfundsøkonomiske virkninger er afrundet til nærmeste 10 mio.
kr., og arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
1) BNP-virkningen afspejler den isolerede effekt af den skønnede, afledte ændring i lønsummen som følge af ændringen i
arbejdsudbuddet. Det vil sige ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb via moms og afgifter.
2) Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra august
2022
.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvor meget der med provenuet fra en afskaffelse af det skrå skatteloft vil kunne sænkes topskattesatsen, forhøjes topskattegrænsen og forhøjes loftet over beskæftigelsesfradraget?
2755379_0004.png
De kombinerede skatteomlægninger,
jf. nederste del af tabel 1,
medfører samlet set en større
progression i skattesystemet, idet den højeste marginalskat øges som følge af afskaffelsen
af skatteloftet (også i model (5), hvor topskattesatsen nedsættes med 0,35 pct.-point). De
tre skatteomlægninger medfører alle samlet set et velstandstab for samfundet, som kan
kvantificeres ved de opgjorte (negative) samfundsøkonomiske virkninger
3
. Samtidig er de
samlede dynamiske provenuvirkninger negative, fordi den negative afledte dynamiske
virkning på statens finanser ved afskaffelsen skatteloftet numerisk set er større end den
modsatrettede positive virkning på statens finanser af skattenedsættelserne.
Det gør sig også gældende i model (6), hvor topskattegrænsen forhøjes med 6.300 kr. I
model (6) er den samlede arbejdsudbudsvirkning opgjort i fuldtidspersoner positiv
sam-
tidig med at indkomstforskellene reduceres
men den samlede samfundsøkonomiske
virkning og den samlede dynamiske provenuvirkning af det øgede arbejdsudbud er nega-
tiv. Det skyldes, at personer med indkomster omkring topskattegrænsen
som øger deres
arbejdsudbud
har en lavere indkomst end gennemsnittet af de topskatteydere, der redu-
cerer deres arbejdsudbud som følge af afskaffelsen af skatteloftet. Derved er også i denne
model tale om en afvejning mellem efficiens (lavere velstand) og virkningen på indkomst-
forskellene (reducerede indkomstforskelle).
3
Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler teknisk set (primært), at den negative
substitutionsvirkning
ved at af-
skaffe skatteloftet for personlig indkomst er større end den tilsvarende positive virkning af at gennemføre de tre skatte-
nedsættelser. For en uddybning henvises til
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, afsnit 2.5.
Side 4 af 4