Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2755384_0001.png
27. september 2023
J.nr. 2023 - 6609
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 328 af 31. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om, hvad det vil koste at hæve reparationsgrænsen for biler til hhv. 80 pct., 85 pct., 90 pct., 95 pct., og hvad det vil koste helt at afskaffe reparationsgrænsen
2755384_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at hæve reparationsgrænsen for biler til
hhv. 80 pct., 85 pct., 90 pct., 95 pct., og hvad det vil koste helt at afskaffe reparations-
grænsen?
Svar
Reparationsgrænsen er grænsen for, hvor stor en andel af fx en trafikskadet bils værdi, der
kan repareres uden fornyet betaling af registreringsafgift. Baggrunden er, at registrerings-
afgiften tilskynder til at foretage reparationer, der i fravær af registreringsafgift ikke vil
være økonomisk rentable.
For almindelige personbiler er reparationsgrænsen 75 pct. Det indebærer, at der skal beta-
les fornyet registreringsafgift af en bil, hvis denne har været udsat for en færdselsskade
mv., der er så omfattende, at omkostningerne ved genopbygning overstiger 75 pct. af bi-
lens handelsværdi før uheldet. Handelsværdien er anskaffelsesprisen inkl. registreringsaf-
gift for en tilsvarende bil umiddelbart før uheldet.
I tabel 1 nedenfor er angivet det skønnede mindreprovenu, hvis reparationsgrænsen æn-
dres fra de gældende 75 pct. til henholdsvis 80 pct., 85 pct., 90 pct. og 95 pct. samt for
det tilfælde, hvor reparationsgrænsen helt afskaffes.
Tabel 1. Mindreprovenu ved forhøjelse af reparationsgrænsen
2023-niveau, mio. kr.
Reparationsgrænse
Mindreprovenu
Anm.: Mindreprovenuet er afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
80 pct.
50
85 pct.
100
90 pct.
150
95 pct.
175
Ingen
200
Ved en forhøjelse eller afskaffelse af reparationsgrænsen opstår der på den ene side miljø-
mæssige gevinster, idet flere biler repareres, hvilket udskyder produktionen af nye biler
samt bortskaffelsen af de gamle biler. På den anden side vil en forhøjelse eller afskaffelse
af reparationsgrænsen medføre, at bilparkens alder stiger, hvilket medfører negative miljø-
mæssige konsekvenser, da der stilles strammere krav til udledningen af skadelige stoffer
fra nyere biler.
Herudover afhænger de samlede økonomiske omkostninger af de konkrete omstændighe-
der som fx den pågældende bils alder, emissionsprofil, skadens omfang samt miljøbelast-
ningen ved reparationen.
Samlet set vurderes en forhøjelse af reparationsgrænsen at være forbundet med sam-
fundsøkonomiske omkostninger.
Side 2 af 2