Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2876990_0001.png
31. maj 2024
J.nr. 2023 - 6696
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 323 af 30. august 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om at beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.
2876990_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1
pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt
hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.? Det lægges til
grund, at substitutionselasticiteten er på hhv. 0,2; 0,3; 0,4 og 0,5 samt med de nuværende
regneprincipper. Det bedes endvidere lagt til grund, at timeelasticiteten for topskatteydere
svarer til de nuværende regneprincipper, og at den resterende del af elasticiteten skyldes
højere produktivitet. Der bedes om effekter i mia. kr. på de offentlige finanser, produkti-
vitet, BNP, private lønninger, offentlige lønninger og indkomstoverførsler samt på ar-
bejdsudbud (fuldtidspersoner). Effekten på de offentlige finanser efter tilbageløb og ad-
færd i mia. kr. bedes opdelt på, hvor meget der stammer fra en stigning i de offentlige
lønninger (efter skat og tilbageløb) og indkomstoverførsler (efter skat og tilbageløb).
Svar
Det bemærkes, at Skatteministeriet og Finansministeriet den 13. maj 2024 har offentlig-
gjort resultatet af et eftersyn og en opdatering af ministeriernes regneprincipper på per-
sonområdet (Regneprincipper
på personskatteområdet,
Finansministeriet og Skatteministeriet,
maj 2024). Når der i besvarelsen henvises til
ministeriernes tidligere regnemetoder,
så skyldes
det, at svaret er udformet med udgangspunkt i de forudsætninger, der var gældende, da
spørgsmålet blev stillet.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der med spørgsmålet ønskes foretaget en række al-
ternative beregninger af de afledte adfærdsvirkninger af ændret personskat under anven-
delse af forudsætninger, der afviger fra ministeriernes regnemetoder. Det skal understre-
ges, at de forudsatte højere elasticiteter afviger markant fra ministeriernes forudsætninger,
og det er vurderingen, at disse højere elasticiteter ikke udgør et middelret skøn over ar-
bejdsudbudsvirkningerne ved hypotetiske skatteændringer.
For en gennemgang af fortolkningen af spørgsmålet og den konkret anvendte beregnings-
metode i besvarelsen henvises til besvarelsen af SAU alm. del
spm. 322 (2022-2023).
Ændringer i topskattesatsen
Efter gældende regler beskattes personlig indkomst over 568.900 kr. (2023-niveau) med
en topskat på 15 pct. Den samlede marginalskat kan dog ikke overstige 55,9 pct. i 2023
grundet skatteloftet for personlig indkomst
1
.
En afskaffelse af topskatten skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på 23,3
mia. kr., svarende til et mindreprovenu på 17,9 mia. kr. efter tilbageløb (opgjort i 2023-
niveau). Med de tidligere regnemetoder skønnes ændringen at indebære en forøgelse af
arbejdsudbuddet svarende til ca. 11.400 fuldtidspersoner og en afledt dynamisk provenu-
virkning på 4,8 mia. kr. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes dermed til
ca. 13,1 mia. kr.,
jf. første søjle i tabel 1.
1
Herudover indgår positiv nettokapitalindkomst udover en grænse på 46.800 kr. (2023-niveau, det dobbelte for ægtefæller)
i topskattegrundlaget. Der er et skatteloft på kapitalindkomst på 42 pct.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om at beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.
2876990_0003.png
Hvis der beregningsteknisk forudsættes en samlet substitutionselasticitet på 0,5
hvoraf
0,1 tilskrives øget arbejdstid, mens resten tilskrives øget individuel produktivitet
øges
den samlede dynamiske provenuvirkning til 19,5 mia. kr., hvilket indebærer et
merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,5 mia. kr.,
jf. sidste søjle i tabel 1.
Den afledte dynamiske
provenuvirkning via øget arbejdsindkomst øges isoleret set til 26,3 mia. kr., men i modsat
retning trækker de afledte mindreindtægter (på ca. 2,7 mia. kr.) som følge af øgede be-
løbsgrænser i skattesystemet og den afledte merudgift (på ca. 4,1 mia. kr. efter skat) til
indkomstoverførsler,
jf. punkt 3 i tabel 1.
Tabel 1. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk afskaffelse af topskatten ved for-
skellige forudsætninger om substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regne-
metoder)
0,2
0,3
0,4
Mia. kr. (2023-niveau)
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Dynamisk provenuvirkning
1)
3.1 Heraf via ændret arbejdsindkomst
3.2 Heraf virkning via beløbsgrænser
3.3 Heraf virkning af indkomstoverførsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler
(før skat)
9. Gns. produktivitetsvækst (pct.)
2)
-23,3
-17,9
4,8
4,8
-
-
-13,1
11.400
8,3
0,0
-
0,00
-23,3
-17,9
8,6
10,1
-0,6
-1,0
-9,4
11.400
17,8
0,0
2,1
0,67
-23,3
-17,9
12,2
15,5
-1,3
-2,0
-5,8
11.400
27,3
0,0
4,3
1,38
-23,3
-17,9
15,8
20,9
-2,0
-3,1
-2,2
11.400
36,8
0,0
6,5
2,09
-23,3
-17,9
19,5
26,3
-2,7
-4,1
1,5
11.400
46,3
0,0
8,7
2,81
0,5
1) Den dynamiske virkning indeholder både den isolerede virkning af forøgede lønindtægter samt afledte provenueffekter af
ændringer i beløbsgrænser og overførsler.
2) Angiver ændringen i den gennemsnitlige lønvægtede timeløn som følge af forudsat ændret individuel produktivitet.
Anm: Beløb er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Produktiviteten er bestemt som den gennemsnitlige procentvise ændring i
timeløn. Topskat af positiv nettokapitalindkomst er ligeledes afskaffet og forudsættes at have en selvfinansieringsgrad på
25 pct. Effekterne af at afskaffe topskat på positiv nettokapitalindkomst indgår kun i de samlede provenuvirkninger.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Ved en forudsat substitutionselasticitet på 0,5 (hvoraf 0,4 antages at skyldes øget indivi-
duel produktivitet) skønnes den gennemsnitlige produktivitet at stige med 2,81 pct., hvil-
ket afspejler ændringen i den gennemsnitlige timeløn. Det er samtidig den faktor, som
indkomstoverførsler og beløbsgrænser reguleres med i den pågældende beregning.
For beregninger af flere hypotetiske ændringer i reglerne for topskattesatsen og topskatte-
grænsen henvises til
tabel 2-6 nedenfor.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om at beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.
2876990_0004.png
Tabel 2. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk forøgelse af topskattesatsen til 20
pct. ved forskellige forudsætninger om substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regneme-
toder)
0,2
0,3
0,4
Mia. kr. (2023-niveau)
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Dynamisk provenuvirkning
3.1 Heraf virkning af indkomstover-
førsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler
(før skat)
9. Gns. produktivitetsvækst (pct.)
7,9
6,1
-2,6
-
3,5
-5.000
-3,7
0,0
-
-
7,9
6,1
-4,6
-0,5
1,5
-5.000
-8,0
0,0
-0,9
-0,30
7,9
6,1
-6,7
-0,9
-0,6
-5.000
-12,3
0,0
-1,9
-0,62
7,9
6,1
-8,7
-1,4
-2,6
-5.000
-16,5
0,0
-2,9
-0,94
7,9
6,1
-10,8
-1,9
-4,7
-5.000
-20,8
0,0
-3,9
-1,27
0,5
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om at beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.
2876990_0005.png
Tabel 3. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk nedsættelse af topskattesatsen til
10 pct. ved forskellige forudsætninger om substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regneme-
toder)
0,2
0,3
0,4
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Dynamisk provenuvirkning
3.1 Heraf virkning af indkomstover-
førsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler (før
skat)
9. Gns. produktivitetsvækst (pct.)
-7,9
-6,1
2,0
-
-4,0
4.300
3,2
0,0
-
-
Mia. kr. (2023-niveau)
-7,9
-7,9
-7,9
-6,1
3,7
-0,4
-2,4
4.300
6,9
0,0
0,8
0,26
-6,1
5,3
-0,8
-0,7
4.300
10,5
0,0
1,6
0,53
-6,1
6,8
-1,2
0,7
4.300
14,2
0,0
2,5
0,81
0,5
-7,9
-6,1
8,4
-1,6
2,3
4.300
17,9
0,0
3,3
1,08
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Tabel 4. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk forøgelse af topskattegrænsen til
600.000 kr. (2023-niveau) ved forskellige forudsætninger om substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regneme-
toder)
0,2
0,3
0,4
Mia. kr. (2023-niveau)
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Dynamisk provenuvirkning
3.1 Heraf virkning af indkomstover-
førsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler
(før skat)
9. Gns. produktivitetsvækst (pct.)
-2,4
-1,8
0,7
-
-1,2
2.000
1,1
0,0
-
-
-2,4
-1,8
1,3
-0,1
-0,5
2.000
2,4
0,0
0,3
0,09
-2,4
-1,8
1,7
-0,3
-0,1
2.000
3,7
0,0
0,6
0,19
-2,4
-1,8
2,3
-0,4
0,5
2.000
5,0
0,0
0,9
0,28
-2,4
-1,8
2,8
-0,6
0,9
2.000
6,2
0,0
1,2
0,38
0,5
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om at beregne effekterne af sænke topskatten fra de nuværende 15 pct. med 1 pct.-point indtil afskaffelse, hæve topskattegrænsen med 50.000 kr. indtil 1 mio. kr. samt hæve topskattesatsen med 1 pct.-point fra de nuværende 15 pct. til 20 pct.
2876990_0006.png
Tabel 5. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk forøgelse af topskattegrænsen til
750.000 kr. (2023-niveau) ved forskellige forudsætninger om substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regneme-
toder)
0,2
0,3
0,4
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Dynamisk provenuvirkning
3.1 Heraf virkning af indkomstover-
førsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler
(før skat)
9. Gns. produktivitetsvækst (pct.)
-9,5
-7.300
2,4
-
-4,9
7.100
4,3
0,0
-
-
Mia. kr. (2023-niveau)
-9,5
-9,5
-9,5
-7.300
4,5
-0,5
-2,9
7.100
9,2
0,0
1,1
0,35
-7.300
6,3
-1,1
-1,0
7.100
14,1
0,0
2,2
0,71
-7.300
8,2
-1,6
0,8
7.100
18,9
0,0
3,4
1,08
0,5
-9,5
-7.300
10,1
-2,1
2,7
7.100
23,8
0,0
4,5
1,44
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Tabel 6. Skønnede økonomiske konsekvenser ved en hypotetisk forøgelse af topskattegrænsen til 1
mio. kr. (2023-niveau) ved forskellige forudsætninger for substitutionselasticiteten
Forudsat substitutionselasticitet
0,1 (tidl.
regneme-
toder)
0,2
0,3
0,4
Mia. kr. (2023-niveau)
1. Umiddelbar provenuvirkning
2. Provenuvirkning efter tilbageløb
3. Samlet dynamisk virkning
3.1 Heraf virkning af indkomstover-
førsler
4. (=2.+3.) Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
5. Ændring i arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
6. Ændring i privat lønsum (før skat)
7. Ændring i offentlig lønsum
8. Ændringer i indkomstoverførsler
(før skat)
9. Produktivitetsvækst (pct.)
-14,8
-11,4
3,6
-
-7,8
9.700
6,4
0,0
-
-
-14,8
-11,4
6,5
-0,8
-4,9
9.700
13,5
0,0
1,6
0,51
-14,8
-11,4
9,1
-1,5
-2,2
9.700
20,7
0,0
3,2
1,05
-14,8
-11,4
12,0
-2,3
0,6
9.700
27,9
0,0
4,9
1,59
-14,8
-11,4
14,7
-3,1
3,3
9.700
35,1
0,0
6,6
2,13
0,5
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 6 af 6