Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Spørgsmål
Ministeren bedes med udgangspunkt i tabel 1 og 2 i svaret på SAU alm. del (2016-17)
–
spørgsmål 624 foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er Enhedsli-
sten progressive skattetrappe inklusive lønindkomst og kapital- og aktieindkomst samt
fjernelse af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del (2016-17)
spørgsmål 264.
Svar
Svaret på SAU alm. del spørgsmål 624 (2016-17) indeholder en opgørelse, der viser den
gennemsnitlige betaling af skatter og afgifter, herunder grundskyld, i pct. af bruttoind-
komsten fordelt på indkomstpercentiler
1
.
Svaret på SAU alm. del spørgsmål 264 (2016-17) indeholder en opgørelse af de prove-
numæssige konsekvenser af følgende elementer:
Progressiv topskatteskala
Beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst
Afskaffelse af det skrå skatteloft
Den progressive topskatteskala virker således, at der for indkomster (topskattegrundlaget)
over 600.000 kr. skal beregnes yderligere 1 pct. i topskat af den del af indkomsten, der
overstiger 600.000 kr.; for indkomster over 700.000 kr. skal der beregnes yderligere 1 pct.
af den del af indkomsten, der overstiger 700.000 kr. etc. frem til indkomster over 1,9 mio.
kr. Det medfører en topskattesats på 29 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr., svarende til
at den højeste marginalskattesats forøges fra de nuværende 55,9 pct. (eksklusiv kirkeskat)
til knap 69 pct.
Ved skøn over konsekvenserne af at beskatte kapitalindkomst som arbejdsindkomst er
det beregningsmæssigt forudsat, at negativ nettokapitalindkomst indgår på samme måde
som efter gældende regler i skatteberegningen. Hermed fastholdes værdien af rentefradra-
get for bl.a. renteudgifter i kommune- og kirkeskatten samt sundhedsbidraget. Er netto-
kapitalindkomsten positiv, indgår den på samme måde som lønindkomst i grundlagene
for arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, topskat, kommune- og kirkeskat samt sundhedsbi-
drag.
I svaret på spørgsmål 264 skønnes disse elementer samlet at medføre et merprovenu på
6,5 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 3,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en fordeling på indkomstpercentiler, som i sva-
ret på spørgsmål 624, af den model, der er beskrevet i svaret på spørgsmål 264. Det skal i
den forbindelse bemærkes, at svaret på SAU 264
ikke
omfatter beskatning af aktieind-
komst som arbejdsindkomst, men alene at kapitalindkomst (efter den skattemæssige defi-
nition) beskattes som arbejdsindkomst, jf. formuleringen i nærværende spørgsmål 45 om
”kapital- og aktieindkomst”.
1
For definition af bruttoindkomst, skatter og afgifter henvises til svaret på SAU 624.
Side 2 af 6
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
Gns.
(a)
brutto-
disp.
Person-
indkomst indkomst
lige
Percen-
pr.
pr.
Indkomst-
til
voksen
1
voksen
skatter
2
----- Kr. -----
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle
428.800
435.000
439.500
447.300
453.800
458.700
465.600
472.600
480.700
489.500
498.100
505.500
517.700
528.200
539.500
553.100
570.600
587.000
611.500
639.800
673.100
724.800
798.200
951.100
286.500
290.200
293.200
297.400
301.300
303.900
307.900
312.200
316.600
321.600
326.700
330.900
337.700
343.500
349.900
357.400
367.600
376.400
390.000
405.200
423.100
451.400
492.500
574.700
32,3
32,3
32,4
32,6
32,7
32,7
32,9
33,0
33,1
33,3
33,3
33,5
33,7
33,9
34,0
34,3
34,5
34,7
35,0
35,4
35,8
36,4
37,0
38,2
41,9
31,8
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Progres-
inkl.
siv
progressiv
topskatte- topskatte-
skala
3
skala
(b)
(c)=(a)+(b)
Afgifter
Samlet
Heraf
grund-
skyld
----------------- Pct. af bruttoindkomst -----------------
16,3
16,3
16,3
16,3
16,2
16,2
16,2
16,2
16,1
16,1
16,0
16,0
15,9
15,9
15,8
15,8
15,7
15,7
15,6
15,5
15,3
15,2
15,1
14,8
14,0
16,5
48,6
48,7
48,7
48,8
48,9
48,9
49,0
49,1
49,2
49,3
49,4
49,5
49,6
49,8
49,9
50,1
50,3
50,4
50,6
50,9
51,2
51,6
52,1
52,9
55,8
48,2
1,1
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
0,7
1,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
1,0
1,6
4,5
0,4
48,7
48,7
48,8
48,9
49,0
49,1
49,2
49,2
49,3
49,5
49,5
49,7
49,8
50,0
50,1
50,4
50,6
50,7
51,0
51,3
51,7
52,3
53,1
54,5
60,3
48,7
2.311.800 1.319.700
358.800
242.300
Anm: Alle familier er inddelt i indkomstpercentiler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Indkomsten er opgjort på
familieniveau. Ved ækvivalering opgøres indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i
en familie, hvorefter alle i familien tildeles samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at
sammenligne disponible indkomster for familier med forskellig størrelse.
1: Bruttoindkomsten omfatter lønindkomst (efter fradrag af indbetalinger på arbejdsmarkedspensioner og ekskl. indbetalin-
ger til ATP), virksomhedsindkomst, udbetalinger fra private pensionsordninger, skattefri og skattepligtig overførselsind-
komst, imputeret lejeværdi af egen bolig samt positiv og negativ nettokapitalindkomst (herunder aktieindkomst).
2: De personlige indkomstskatter omfatter arbejdsmarkedsbidrag (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag af arbejdsgiverbetalte pen-
sionsordninger), kommuneskat, sundhedsbidrag, kirkeskat, bundskat, topskat, udligningsskat, aktieindkomstskat, ejen-
domsværdiskat, forskerskat, udenlandsk skat, kontrollovstillæg og grøn check.
3: Beregnet med udgangspunkt i fuld indfasning af forhøjelsen af topskattegrænsen som led i 2012-skattereformen.
4: I første indkomstpercentil er den gennemsnitlige bruttoindkomst og den gennemsnitlige disponible indkomst negativ, og
skatternes og afgifternes andel kan ikke meningsfuldt opgøres.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 og 2015 fremskrevet til 2017 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 6 af 6