Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2788138_0001.png
27. november 2023
J.nr. 2023 - 6939
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 317 af 29. august 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788138_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i tabel 1 i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 45 (fol-
ketingsåret 2017-18) foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er den
progressive skattetrappe inklusiv lønindkomst og kapital- og aktieindkomst, som det føl-
ger af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 313 (folketingsåret (2020-2021), samt fjernelse
af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 264 (folke-
tingsåret 2016-17)?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en opdeling, der viser den gennemsnitlige beta-
ling af skatter og afgifter i pct. af bruttoindkomsten fordelt på indkomstpercentiler, idet
der medregnes følgende skatteændringer:
Progressiv topskatteskala
Afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst
Beskatning af kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst
Den progressive topskatteskala virker således, at der for indkomster (topskattegrundlaget)
over 600.000 kr. skal beregnes yderligere 1 pct. i topskat af den del af indkomsten, der
overstiger 600.000 kr.; for indkomster over 700.000 kr. skal der beregnes yderligere 1 pct.
af den del af indkomsten, der overstiger 700.000 kr. etc. frem til indkomster over 1,9 mio.
kr. Det medfører en topskattesats på 29 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr.
Ved skøn over konsekvenserne af at beskatte kapitalindkomst som arbejdsindkomst er
det beregningsmæssigt forudsat, at negativ kapitalindkomst indgår på samme måde som
efter gældende regler i skattelovgivningen. Hermed fastholdes værdien af rentefradraget
for bl.a. renteudgifter i kommune- og kirkeskatten. Er nettokapitalindkomsten positiv,
indgår den på samme måde som lønindkomst i grundlagene for arbejdsmarkedsbidrag,
bundskat, topskat samt kommune- og kirkeskat.
Det skønnes, at omlægningen samlet set medfører et merprovenu på ca. 28,1 mia. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 15,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Umiddelbar
Virkning
7,2
0,6
13,6
28,1
Virkning efter
tilbageløb
5,6
0,4
10,5
21,6
Virkning efter
tilbageløb og
adfærd
3,6
0,3
7,8
15,7
Mia. kr. (2023-niveau)
Isolerede virkninger
Progressiv topskatteskala
Afskaffelse af skatteloftet for personlig indkomst
Beskatning af kapitalindkomst og aktieindkomst
som arbejdsindkomst
Samlet virkning
Anm.: Virkning i 2030 i 2023-niveau. Forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for den del af omlægningen, der vedrører
kapitalindkomst og aktieindkomst.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023
med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788138_0003.png
Fordelingen af omlægningen på indkomstpercentiler fremgår af
tabel 2,
der endvidere vi-
ser indkomstskatter og afgifter i pct. af bruttoindkomsten. Afgifterne er beregnet som 23
pct. af den disponible indkomst, svarende til tilbageløbsfaktoren for personskatter.
En tilsvarende opgørelse af de personlige indkomstskatter og afgifter i pct. af bruttoind-
komsten ved gældende regler fremgår af svaret på
SAU alm. del
spm. 318 (folketingsåret
2022-23, 2. samling).
Tabel 2. Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter
Personlig
indkomst-
Disp.
skat
2)
Indkomst
3)
Brutto-
(før
(før
Indkomst
1)
ændring) ændring)
Personlig
Disp. indkomst-
indkomst
3)
skat
Ændring
(efter
(efter
i skat ændring) ændring)
Per-
centil
Afgifter
(efter
ændring)
Samlet
(efter
ændring)
----------------------------- Kr. ------------------------------
1
4)
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
-9.900
76.300
103.600
127.700
148.600
162.200
175.300
187.700
195.300
203.400
209.000
214.800
221.700
225.300
229.400
233.300
236.500
240.600
243.300
246.300
248.600
251.600
256.000
259.700
261.400
3.500
7.200
14.700
21.400
27.600
31.600
34.300
37.800
40.400
43.200
45.700
47.400
49.300
50.500
51.600
52.700
54.000
55.300
55.400
56.100
56.600
57.200
58.500
59.300
59.800
-15.000
67.500
86.200
102.200
116.000
125.000
135.100
143.300
147.700
152.500
155.200
159.100
163.800
166.000
168.900
171.600
173.400
176.200
178.700
180.700
182.700
185.000
187.900
190.800
191.800
800
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
-15.800
67.500
86.100
102.100
115.900
125.000
135.000
143.200
147.500
152.400
155.000
159.000
163.600
165.800
168.800
171.400
173.200
176.100
178.500
180.600
182.500
184.800
187.700
190.600
191.600
Pct. af bruttoindkomst.
-
11
16
18
20
21
21
22
22
23
24
24
25
25
25
25
26
26
26
26
26
26
26
26
26
-
20
19
19
18
18
18
18
18
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
17
-
31
35
37
38
39
39
40
40
41
41
42
42
42
42
42
43
43
43
43
43
43
43
43
43
fortsættes
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788138_0004.png
Tabel 2 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter
Personlig
indkomst-
Disp.
skat
2)
Indkomst
3)
Brutto-
(før
(før
Indkomst
1)
ændring) ændring)
Personlig
Disp. indkomst-
indkomst
3)
skat
Ændring
(efter
(efter
i skat ændring) ændring)
Per-
centil
Afgifter
(efter
ændring)
Samlet
(efter
ændring)
----------------------------- Kr. ------------------------------
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
266.300
270.200
272.700
279.300
284.700
289.800
293.200
298.100
302.400
308.200
315.100
316.500
323.900
327.800
331.900
337.500
344.400
347.600
353.400
355.400
359.500
366.600
371.200
376.200
380.700
60.900
61.900
63.000
65.100
66.800
68.800
70.400
71.900
73.500
75.200
77.700
78.700
81.100
82.800
83.900
86.100
88.400
89.500
91.400
92.000
93.400
95.700
97.400
99.200
100.600
195.500
197.900
199.300
203.500
206.800
209.600
211.000
214.200
216.700
220.100
224.400
224.400
228.800
230.900
233.700
236.500
240.700
242.400
246.200
247.400
249.900
254.300
256.800
259.700
262.600
200
200
200
200
200
300
400
300
200
300
300
300
400
400
300
300
400
300
400
500
400
400
400
500
500
195.300
197.700
199.000
203.200
206.600
209.400
210.600
214.000
216.500
219.800
224.100
224.100
228.500
230.500
233.400
236.200
240.400
242.100
245.900
246.900
249.500
253.900
256.400
259.300
262.000
Pct. af bruttoindkomst.
26
26
26
27
27
27
27
27
28
28
28
28
28
29
29
29
29
29
29
29
30
30
30
30
30
17
17
17
17
17
17
17
17
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
43
43
43
43
43
44
44
44
44
44
44
45
45
45
45
45
45
45
45
45
46
46
46
46
46
fortsættes
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788138_0005.png
Tabel 2 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter
Personlig
indkomst-
Disp.
skat
2)
Indkomst
3)
Brutto-
(før
(før
Indkomst
1)
ændring) ændring)
Personlig
Disp. indkomst-
indkomst
3)
skat
Ændring
(efter
(efter
i skat ændring) ændring)
Per-
centil
Afgifter
(efter
ændring)
Samlet
(efter
ændring)
----------------------------- Kr. ------------------------------
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
386.000
389.600
393.100
399.000
401.800
408.600
411.400
414.400
422.900
427.100
431.100
439.100
439.400
444.900
448.700
454.300
460.800
464.800
469.600
476.500
480.200
484.800
491.300
497.400
505.900
102.300
103.800
104.800
106.900
107.900
110.300
111.100
111.900
114.800
116.400
117.800
120.400
120.200
122.000
123.400
125.100
127.100
128.600
130.800
132.400
134.000
135.200
137.700
139.500
142.500
265.800
267.600
269.900
273.400
274.900
279.100
280.500
282.900
287.900
290.100
292.600
297.300
297.900
301.000
303.500
306.800
311.200
313.400
315.800
320.600
322.400
325.500
329.300
332.900
338.200
500
500
500
600
500
600
500
600
700
600
700
900
700
800
800
900
900
1.000
900
1.000
1.100
1.200
1.200
1.300
1.400
265.300
267.100
269.300
272.800
274.300
278.500
280.000
282.300
287.200
289.500
291.900
296.400
297.200
300.100
302.600
305.900
310.300
312.400
314.900
319.600
321.300
324.300
328.100
331.600
336.800
Pct. af bruttoindkomst.
30
30
30
30
31
31
31
31
31
31
31
31
31
31
31
31
31
32
32
32
32
32
32
32
32
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
16
15
15
15
15
15
15
15
15
46
46
46
46
46
46
46
46
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
47
48
fortsættes
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788138_0006.png
Tabel 2 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter
Personlig
indkomst-
Disp.
skat
2)
Indkomst
3)
Brutto-
(før
(før
Indkomst
1)
ændring) ændring)
Personlig
Disp. indkomst-
indkomst
3)
skat
Ændring
(efter
(efter
i skat ændring) ændring)
Per-
centil
Afgifter
(efter
ændring)
Samlet
(efter
ændring)
----------------------------- Kr. ------------------------------
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle
511.600
517.600
526.100
530.000
538.500
546.400
553.300
563.400
575.100
584.000
594.600
605.600
622.800
636.700
644.700
665.200
681.800
711.400
737.900
772.400
818.100
884.400
972.100
1.178.500
144.500
146.200
149.200
150.500
153.600
156.000
158.300
162.500
166.100
169.100
172.300
176.300
183.300
188.000
190.600
198.400
203.400
215.000
224.400
237.200
254.200
280.400
312.600
393.200
341.100
345.400
350.300
352.400
357.400
362.300
366.300
371.800
378.400
383.400
390.300
396.800
406.000
413.800
419.100
431.000
440.800
457.500
472.200
491.500
517.200
552.700
602.400
712.800
1.400
1.500
1.600
1.700
2.000
1.900
2.100
2.300
2.500
2.800
3.000
3.200
3.700
4.200
4.500
4.900
5.600
6.900
7.800
9.400
12.100
16.100
22.800
42.100
339.600
343.900
348.700
350.600
355.400
360.400
364.200
369.500
375.900
380.600
387.300
393.600
402.300
409.700
414.600
426.000
435.200
450.600
464.400
482.000
505.100
536.600
579.600
670.700
Pct. af bruttoindkomst.
32
32
32
33
33
33
33
33
33
33
33
34
34
34
34
35
35
35
36
36
37
38
39
42
55
33
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
14
14
14
14
14
13
10
15
48
48
48
48
48
48
48
48
48
48
48
49
49
49
49
49
50
50
50
51
51
52
53
55
65
48
2.865.300 1.042.200 1.650.500
429.900
119.900
288.800
387.400 1.263.100
6.200
282.600
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien. Virkningen i pct. af bruttoindkomsten er opgjort på baggrund af
ækvivalerede indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse.
1) Bruttoindkomsten omfatter lønindkomst (efter fradrag af indbetalinger på arbejdsmarkedspensioner og ekskl. indbetalin-
ger til ATP), virksomhedsindkomst, udbetalinger fra private pensionsordninger, skattefri og skattepligtig overførselsind-
komst, imputeret lejeværdi af egen bolig samt positiv og negativ nettokapitalindkomst (herunder aktieindkomst).
2) De personlige indkomstskatter omfatter arbejdsmarkedsbidrag (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag af arbejdsgiverbetalte pen-
sionsordninger), kommuneskat, kirkeskat, bundskat, topskat, aktieindkomstskat, ejendomsværdiskat, forskerskat, uden-
landsk skat, kontrollovstillæg samt grøn check.
3) Den disponible indkomst er lig bruttoindkomst fratrukket indkomstskat og pensionsindbetalinger. Sidstnævnte fremgår
ikke af tabellen.
4) I første indkomstdecil er den gennemsnitlige bruttoindkomst og den gennemsnitlige disponible indkomst negativ, og skat-
ternes og afgifternes andel kan ikke meningsfuldt opgøres.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2023 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse,
marts 2023,
og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 6 af 6