Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2788095_0001.png
27. november 2023
J.nr. 2023 - 7673
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 310 af 23. august 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om at beregne provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af en indførelse af top-topskat, som beskrevet i regeringsgrundlaget under forudsætning af en indkomstelasticitet på hhv. 0,4 og 0,5
2788095_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren tilsvarende beregne provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af en
indførelse af top-topskat, som beskrevet i regeringsgrundlaget under forudsætning af en
indkomstelasticitet på hhv. 0,4 og 0,5?
Svar
Der henvises indledningsvis til den
endelige besvarelse af SAU alm. del
spm. 309
for en gen-
nemgang af de økonomiske ministeriers nuværende regnemetoder samt fortolkningen af
de nævnte elasticiteter på hhv. 0,4 og 0,5.
Den foreslåede
ekstra topskat (”top-topskat”)
på 5 pct. af personlig indkomst over 2,3
mio. kr. (svarende til en arbejdsindkomst på 2,5 mio. kr. før arbejdsmarkedsbidrag) skøn-
nes at medføre et umiddelbart merprovenu på 1,0 mia. kr., svarende til et merprovenu ef-
ter tilbageløb på knap 0,8 mia. kr. Den ekstra topskat vil endvidere reducere arbejdsud-
buddet og dermed give anledning til en afledt dynamisk provenuvirkning, som med de
nuværende regneprincipper, herunder en lønvægtet substitutionselasticitet på 0,1
og
med meget betydelig usikkerhed
skønnes til godt -0,1 mia. kr. Det samlede merprovenu
efter tilbageløb og adfærd kan dermed opgøres til ca. 0,6 mia. kr.
1
,
jf. venstre søjle i tabel 1.
Tabel 1. Skønnede økonomiske konsekvenser ved at indføre den i regeringsgrundlaget foreslåede
ekstra topskat
(”top-topskat”)
ved forskellige substitutionselasticiteter
Elasticitet
Nuværende
Gennemsnitlig substitutionselasticitet
for hele populationen
Gennemsnitlig substitutionselasticitet
for topskatteydere
Provenuvirkning ved en indførsel af
den ekstra topskat (2023-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Dynamisk provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1,0
0,8
-0,1
0,6
1,0
0,8
-0,7
0,1
0,10
0,08
Model 1a
0,40
0,31
Model 1b Model 2a Model 2b
0,50
0,39
-
0,40
-
0,50
Mia. kr.
1,0
0,8
-0,9
-0,1
1,0
0,8
-0,9
-0,1
1,0
0,8
-1,1
-0,4
Anm.: På grund af afrunding summer de enkelte elementer ikke nødvendigvis til totalen.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Hvis den gennemsnitlige, lønvægtede substitutionselasticitet for hele populationen forud-
sættes at være 0,4
dvs. fire gange større end med den nuværende metode
bliver den
lønvægtede substitutionselasticitet 0,31 for topskatteydere i gennemsnit,
jf. model 1a i tabel
1
Der er ikke taget højde for, at der vil være personer, som i et vist omfang har mulighed for at undgå at betale (dele af) den
ekstra topskat bl.a. gennem såkaldt indkomsttransformation for visse hovedaktionærer eller gennem indkomstudjævning
over tid for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om at beregne provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af en indførelse af top-topskat, som beskrevet i regeringsgrundlaget under forudsætning af en indkomstelasticitet på hhv. 0,4 og 0,5
2788095_0003.png
1.
Under denne hypotetiske forudsætning vil den foreslåede ekstra topskat reducere ar-
bejdsudbuddet betydeligt mere end med de nuværende regnemetoder, hvilket konkret
skønnes at give anledning til en dynamisk provenuvirkning på -0,7 mia. kr. Dermed redu-
ceres merprovenuet efter tilbageløb og adfærd til 0,1 mia. kr.
Hvis den gennemsnitlige, lønvægtede substitutionselasticitet for hele populationen forud-
sættes at være 0,5
dvs. fem gange større end med den nuværende metode
bliver den
lønvægtede substitutionselasticitet 0,39 for topskatteydere i gennemsnit,
jf. model 1b i tabel
1.
Under denne forudsætning skønnes den foreslåede ekstra topskat at give anledning til
en dynamisk provenuvirkning på -0,9 mia. kr., hvilket er større end merprovenuet efter
tilbageløb. Dermed skønnes den ekstra topskat at indebære et
mindreprovenu
efter tilbage-
løb og adfærd på 0,1 mia. kr.
Hvis den lønvægtede substitutionselasticitet beregningsteknisk forudsættes at være 0,4 for
topskatteydere
i gennemsnit,
jf. model 2a i tabel 1,
skønnes den ekstra topskat at give anled-
ning til en dynamisk provenuvirkning på -0,9 mia. kr. og vil dermed indebære et
mindrepro-
venu
efter tilbageløb og adfærd på 0,1 mia. kr. (ligesom
model 1b).
Hvis den lønvægtede substitutionselasticitet beregningsteknisk forudsættes at være 0,5 for
topskatteydere
i gennemsnit,
jf. model 2b i tabel 1,
skønnes den ekstra topskat at give anled-
ning til en dynamisk provenuvirkning på -1,1 mia. kr. og vil dermed indebære et
mindrepro-
venu
efter tilbageløb og adfærd på 0,4 mia. kr.
Side 3 af 3