Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2752643_0001.png
20. september 2023
J.nr. 2023 - 6512
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 307 af 23. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: MFU spm. om at redegøre for, hvad tilbageløbet vedrørende CO2-afgiften til fiskeri i aftalen om grøn skattereform dækker over
2752643_0002.png
Spørgsmål
I aftalen om grøn skattereform er der angivet et tilbageløb vedrørende CO
2
-afgiften til fi-
skeri. Vil ministeren redegøre for, hvad tilbageløbet dækker over?
Svar
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022, som er indgået mellem den davæ-
rende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti, indebærer blandt andet, at CO
2
-afgiften for ikke-kvoteom-
fattede virksomheder, herunder fiskeri, forhøjes til 350 kr./ton CO
2
i 2025 og derefter
gradvist forhøjes til 750 kr./ton CO
2
i 2030 og frem,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekter ved CO
2
-afgift på fiskeri
jf. Aftale om grøn skattereform for industri mv.
Mio. kr. (2023-niveau)
Afgift (kr./ton CO
2
)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Kilde: Skatteministeriet
2025
350
100
75
50
2030
750
200
125
50
CO
2
-afgiften for fiskeri skønnes med aftalen at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 100 mio. kr. i 2025 og ca. 200 mio. kr. i 2030, mens provenuet efter tilbageløb skønnes
at udgøre ca. 75 mio. kr. i 2025 og ca. 125 mio. kr. i 2030 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Tilba-
geløbet skønnes dermed at udgøre ca. 25 mio. kr. i 2025 og ca. 75 mio. kr. i 2030.
Tilbageløbet er et udtryk for, at en ændring af en skat eller afgift forventes at medføre æn-
dret betaling af andre skatter og afgifter, ved uændret adfærd i øvrigt.
Fiskeriet er reguleret af fiskekvoter, som sætter en begrænsning på antallet af fisk, som
fanges. Indtægter fra fiskekvoterne går ikke til staten. Det er derfor lagt til grund for tilba-
geløbet, at der er ressourcerente i fiskeriet, og hvor det er forudsat, at 60 pct. af ressour-
cerenten
”løber
tilbage”
til staten via indkomstskatter-
og afgiftsbetaling mv. Med afgiften
reduceres ressourcerenten, hvormed statens indtægter fra indkomstskatter og afgifter mv.
falder, svarende til forudsat 60 pct. af afgiftsbelastningen.
Der er alene forudsat at være et tilbageløb af den del af afgiften, som skønnes at blive bå-
ret af danske fiskere. En del af afgiften forventes således at blive båret af udenlandske fi-
skere, som tanker i Danmark, idet en del af de fisk som landes i Danmark, landes af uden-
landske fartøjer.
Side 2 af 2