Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2752628_0001.png
20. september 2023
J.nr. 2023 - 6474
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 305 af 23. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at redegøre for de årlige omkostninger til at drive den svenske ejendomsbeskatning sammenholdt med den danske
2752628_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de årlige omkostninger til at drive den svenske ejendomsbe-
skatning sammenholdt med den danske, herunder hvor mange årsværk, der er afsat til at
administrere hhv. den danske og svenske ejendomsbeskatning?
Svar
Skatteministeriet har ikke umiddelbart kendskab til omkostningerne forbundet med at
drive den svenske ejendomsbeskatning. Den svenske ejendomsbeskatning og den danske
ejendomsbeskatning er ikke sammenligneligt, da der er tale om to meget forskellige syste-
mer. Derudover er det ikke sikkert, at det ville være muligt at overføre det svenske system
til Danmark uden, at det ville have betydning for de årlige omkostninger.
I Sverige beskattes boligen ved salg (ejendomsavanceskat), mens ejendomsskatten (fa-
stighetsavgiften) er lavere og betales for hele året af den, der ejer ejendommen pr. 1. ja-
nuar. I Danmark er ejerboligejerne som udgangspunkt fritaget for beskatning af gevinsten
pga. den såkaldte parcelhusregel, og der betales løbende to typer af skat af fast ejendom
ejendomsværdiskatten og grundskylden. Boligejerne beskattes efter gældende regler af af-
kastet af ejerboligen gennem løbende ejendomsbeskatning. Ejendomsværdiskatten betales
i Danmark kun for den andel af året, ejeren har boet i ejendommen.
Det danske ejendomsbeskatningssystem er særlig, fordi den fra 2024 igen vil være baseret
på løbende vurderinger og det aktuelle markedsniveau. Det har en stabiliserende effekt på
udviklingen på boligmarkedet, fordi skatten stiger, når boligpriserne stiger og modsat, når
boligpriserne falder.
Ved avancebeskatning kræves det, at udgifterne til forbedringer og vedligeholdelse skal
kunne fradrages avancen før, at beskatningsgrundlaget kan opgøres. Ellers ville avancebe-
skatningen i høj grad være en skat på forbedringer og vedligeholdelse af ejerboliger, da
disse medfører en højere salgspris. Det vil indebære betydelige administrative byrder for
boligejere og ejerboligforeninger løbende at føre regnskab og dokumentation for udgifter
til forbedringer og vedligeholdelse. Skattemyndighederne vil ligeledes blive påført en væ-
sentlig byrde i forbindelse med kontrol af fradrag fra boliginvesteringer mv.
Side 2 af 2