Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2750495_0001.png
15. september 2023
J.nr. 2023 - 6434
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 304 af 18. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 304: MFU spm. om, hvordan og hvornår ministeren vil sikre, at staten ikke uretmæssigt tilbageholder moms af en afgift, som elbilejerne ikke skal betale, når elafgiften pr. 1. juli 2023 stiger til tidligere niveau efter den midlertidige nedsættelse i første halvår 2023
2750495_0002.png
Spørgsmål
Hvordan og hvornår vil ministeren sikre, at staten ikke uretmæssigt tilbageholder moms
af en afgift, som elbilejerne ikke skal betale, når elafgiften pr. 1. juli 2023 stiger til tidligere
niveau efter den midlertidige nedsættelse i første halvår 2023?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til et bindende svar fra Skatterådet fra august 2022, hvor der er
spurgt til godtgørelse af moms på elafgift i forbindelse med el til opladning af elbiler.
I henhold til gældende regler kan en ladeoperatør få godtgjort elafgift og moms af den el,
som er anvendt af ladeoperatørens kunder til opladning af en elbil, selv om kunderne be-
taler for elforbruget inklusiv afgifter til et elselskab, og elselskabet indbetaler afgifterne til
staten. Nogle ladeoperatører sender godtgørelsen videre til deres kunder.
Skatterådet har i et bindende svar fra august 2022 fastslået, at godtgørelsen i momsmæssig
forstand anses for at være et prisnedslag.
Skatterådet har vurderet, at når ladeoperatører sender godtgørelsen videre til deres kun-
der, sker det som et nedslag i den pris, kunden betaler. Hvis godtgørelsen af elafgiften
overstiger virksomhedens salgspris - fx abonnementsprisen - er der for den del af godtgø-
relsen, der overstiger salgsprisen, ikke længere tale om et prisnedslag, da man ikke kan
give et nedslag, der er større end den pris, der betales for en vare eller ydelse.
Det bindende svar betyder, at momsen på den del af godtgørelsen, der overstiger virk-
somhedens salgspris til kunden, derfor ender med at belaste enten forbrugeren eller lade-
operatøren. Det vil sige, at elbilejere med dyre abonnementer, eller hvor ladeoperatøren
også er videreforhandler af elektriciteten, har en fordel, da de ofte får hele momsen af el-
afgiften godtgjort, da salgsprisen kan rumme et relativt stort prisnedslag. Kunder med re-
lativt billige abonnementer får derimod kun en mindre del af momsen på elafgiften godt-
gjort.
Momsreglerne, som danner basis for Skatterådets bindende svar, baserer sig på fælles EU-
momsregler og kan derfor ikke ændres nationalt. Der er derfor ikke tale om, at staten
uretmæssigt tilbageholder moms af en afgift, som elbilejerne ikke skal betale.
Det er et klart mål for regeringen at øge udbredelsen af elbiler, idet det fremgår af rege-
ringsgrundlaget, at
”regeringen ønsker at
fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem
mod 2030.”
Bestanden af elbiler har i de seneste år været i markant fremgang, hvilket na-
turligvis er meget tilfredsstillende. Det er vigtigt, at salget af elbiler fortsætter de gode tak-
ter, og regeringen følger derfor tæt de samlede incitamenter til at vælge en elbil.
Side 2 af 2