Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2750489_0001.png
15. september 2023
J.nr. 2023 - 6338
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 303 af 18. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 303: MFU spm. om, hvorledes et forbud mod smag i nikotin-produkter vil påvirke forbrugeradfærden
2750489_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes et forbud mod smag i nikotin-produkter vil påvirke
forbrugeradfærden, både i forhold til grænsehandel og i forhold til det illegale marked, og
således redegøre for konsekvensen af skattestigningerne og levere opdaterede provenube-
regninger for en afgiftsstigning pr. ds. nikotinposer, hvis afgiften stiger med intervaller af
2 kr. fra nuværende niveau op til 20 kr. i yderligere afgift?
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af SAU alm. del - spm. 302, er der ikke grundlag for at
vurdere forbrugeradfærden, herunder også grænsehandelsadfærden, og de afledte prove-
numæssige konsekvenser ved et forbud mod smag i nikotinprodukter.
Nikotinposer har kun været på markedet i et par år, og flere forhold omkring salget af ni-
kotinposer er derfor ikke velbelyste, herunder blandt andet størrelsen af det indenlandske
afgiftspligtige salg og i hvilket omfang afgift på nikotinposer medfører grænsehandel.
Tabel 1 viser modelbaserede skøn for de provenumæssige konsekvenser ved afgiftsforhø-
jelser fra det aktuelle afgiftsniveau. Det fremgår fx, at en afgiftsforhøjelse svarende til en
prisstigning på 12 kr. for en typisk dåse nikotinposer skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 220 mio. kr. og ca. 120 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Modelbaseret skøn for den provenumæssige virkning af afgiftsforhøjelser svarende til pris-
stigninger på 2 til 20 kr. pr. 20 stk. nikotinposer, mio. kr. (2024-niveau)
Prisstigning
Pr. 20 stk.
+2 kr.
+4 kr.
+6 kr.
+8 kr.
+10 kr.
+12 kr.
+14 kr.
+16 kr.
+18 kr.
+20 kr.
Umiddelbart
provenu
Mio. kr.
40
70
110
150
190
220
260
300
330
370
Provenu efter
tilbageløb
Mio. kr.
40
70
110
150
180
220
260
290
330
370
Provenu efter
tilbageløb og adfærd
Mio. kr.
30
50
80
90
110
120
130
130
130
120
Anm.: Der tages udgangspunkt i en gennemsnitspris på 48 kr. for en typisk dåse nikotinposer med 20 poser og 11 mg niko-
tin pr. pose. Skønnet hviler på en række meget usikre antagelser. Det er efter sædvanlig praksis forudsat, at afgiftsforhøjel-
serne overvæltes i priserne på de omfattede varer. Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed givet den begrænsede viden på området
på nuværende tidspunkt. Hertil kommer, at der ved store afgiftsændringer kan opstå
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 303: MFU spm. om, hvorledes et forbud mod smag i nikotin-produkter vil påvirke forbrugeradfærden
2750489_0003.png
større uforudsete ændringer i forbrug og grænsehandel (inkl. illegale handel). Det gælder i
særdeleshed for afgiftsforhøjelser over det niveau, hvor prisen på nikotinposer overstiger
gennemsnitsprisen for en pakke cigaretter på ca. 60 kr. Det er ikke muligt med nogen
grad af sikkerhed at vurdere konsekvenserne af så store afgiftsforhøjelser, og ovenstående
provenumæssige konsekvenser ved meget store prisstigninger skal derfor primært ses som
et udtryk for modelbaserede skøn givet de anvendte antagelser.
Side 3 af 3