Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2748511_0001.png
11. september 2023
J.nr. 2023 - 6381
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 300 af 18. august 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: MFU spm. om, hvad det vil koste at fjerne CO2-afgiften fra fiskeriet
2748511_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne CO
2
-afgiften fra fiskeriet?
Svar
Fiskeriet er i dag ikke omfattet af CO
2
-afgift.
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24.
juni 2022, som er indgået mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, indebærer, at
afgiftsgrundlaget udvides til at omfatte bl.a. fiskere. Det følger således af aftalen, at fiskeri
pålægges en CO
2
-afgift i 2025, som gradvist forhøjes til 750 kr./ton CO
2
i 2030 og frem,
jf. tabel 1.
Partierne bag aftalen er dog samtidig enige om, at fiskerierhvervet har få muligheder for
at omstille sig. Derfor er der i aftalen afsat 100 mio. kr. i 2025 og 2026 samt 50 mio. kr.
årligt i perioden 2027-2029 (2022-priser) til målrettet støtte af fiskerierhvervet.
CO
2
-afgiften for fiskeri skønnes med aftalen at medføre et provenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 50 mio. kr. i 2025 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Det vil således indebære et finan-
sieringsbehov på 50 mio. kr. i 2025 og 2030, hvis CO
2
-afgiften for fiskeri ikke indfases fra
2025. Samtidig vil det dog også være naturligt at fjerne omstillingsstøtten til fiskeri.
Herudover vil CO
2
-udledningerne øges i forhold til det aftalte og dermed indebære, at an-
dre CO
2
-reduktioner skal gennemføres for at nå 70 pct. målsætningen.
Tabel 1. Provenueffekter ved CO
2
-afgift på fiskeri,
jf. Aftale om grøn skattereform for industri mv.
Mio. kr. (2023-niveau)
Afgift (kr./ton CO
2
)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Kilde: Skatteministeriet
2025
350
100
75
50
2030
750
200
125
50
Det bemærkes, at det ligger til grund for aftalen, at der indføres en høj og mere ensartet
CO
2
-afgift. Det skal ses i sammenhæng med, at afgifterne i dag er meget differentieret
både i forhold til anvendelse og i forhold til de enkelte brændselstyper. Hvis fiskeri undta-
ges for CO
2
-afgiften, vil der således fortsat være en meget uens CO
2
-afgift på tværs af an-
vendelse.
Side 2 af 2