Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2720178_0001.png
5. juni 2023
J.nr. 2023 - 1370
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 30 af 12. januar 2023 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan hvert enkelt skatteinitiativ i regeringsgrundlaget påvirker fordelingen i samfundet, til skatteministeren
2720178_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvordan hvert enkelt skatteinitiativ i regeringsgrundlaget påvirker
fordelingen i samfundet, herunder hvordan hver skatteændring påvirker gini-koefficien-
ten, indkomstdeciler samt percentilerne i øverste indkomstdecil opgjort i procent og kro-
ner og ører?
Svar
Fordelingsvirkningerne i kroner
fordelt på indkomstdeciler- og percentiler
af de skat-
teinitiativer, der er nævnt i regeringsgrundlaget og i forbindelse med præsentationen af
dette, fremgår af den endelige besvarelse af SAU alm. del
spm. nr. 20 af 10. januar 2023.
De tilsvarende fordelingsvirkninger målt i procent af de disponible indkomster fremgår af
tabel 1
og virkningen af initiativerne på Gini-koefficienten fremgår af
tabel 2 nedenfor.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan hvert enkelt skatteinitiativ i regeringsgrundlaget påvirker fordelingen i samfundet, til skatteministeren
2720178_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig fordelingsvirkning af ændringer af skatter og afgifter nævnt i SVM-regeringens rege-
ringsgrundlag af 14. december 2022 og i forbindelse med præsentationen af denne, pct.
Indkomstdecil
Pct. (2023-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfra-
drag
Forhøjet beskæftigelsesfra-
drag for enlige forsørgere
Nedsættelse af topskatten (ny
mellemskat og ny topskat)
”Top-topskat” på 5 pct. af ind-
komst over 2,5 mio. kr.
Nedsat bo- og gaveafgift (15
pct. til 10 pct.) og ny model for
værdiansættelse
1
Annullering af planlagt forhø-
jelse af lagerbeskatningen
2
Ændring af momsreglerne om
forfattervirksomhed og kunst-
nerisk aktivitet
3
Forhøjelse af det maksimale
fradrag for fagforeningskontin-
genter og ændring af fra-
dragsret for private lønforsik-
ringer
Nedsættelse af afskrivnings-
satsen for bygninger m.v.
2
Fastholdelse af loft i investor-
fradraget
Aftale om kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler
4
Passagerafgift på flyrejser
5
1.
0,2
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
2.
0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
3.
0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
4.
0,4
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
5.
0,5
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
6.
0,5
0,0
0,1
0,0
0,0
0,1
0,0
7.
0,5
0,0
0,1
0,0
0,1
0,1
0,0
8.
0,5
0,0
0,3
0,0
0,1
0,1
0,0
9.
0,5
0,0
0,4
0,0
0,1
0,1
0,0
10.
0,3
0,0
0,6
-0,4
0,1
0,1
0,0
Hele
befolk-
ningen
0,4
0,0
0,3
-0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
10. decil
i alt
0,3
0,0
0,6
-0,4
0,1
0,1
0,0
Indkomstpercentil
Pct.
Forhøjet beskæftigelsesfra-
drag
Forhøjet beskæftigelsesfra-
drag for enlige forsørgere
Nedsættelse af topskatten (ny
mellemskat og ny topskat)
”Top-topskat” på 5 pct. af ind-
komst over 2,5 mio. kr.
Nedsat bo- og gaveafgift (15
pct. til 10 pct.) og ny model for
værdiansættelse
1
Annullering af planlagt forhø-
jelse af lagerbeskatningen
2
Ændring af momsreglerne om
forfattervirksomhed og kunst-
nerisk aktivitet
3
Forhøjelse af det maksimale
fradrag for fagforeningskontin-
genter og ændring af fra-
dragsret for private lønforsik-
ringer
Nedsættelse af afskrivnings-
satsen for bygninger m.v.
2
Fastholdelse af loft i investor-
fradraget
Aftale om kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler
4
Passagerafgift på flyrejser
5
91.
0,4
0,0
0,6
0,0
0,1
0,1
-
92.
0,4
0,0
0,6
0,0
0,1
0,1
-
93.
0,4
0,0
0,7
0,0
0,1
0,1
-
94.
0,4
0,0
0,7
0,0
0,1
0,1
-
95.
0,4
0,0
0,8
0,0
0,1
0,1
-
96.
0,4
0,0
0,8
0,0
0,1
0,1
-
97.
0,4
0,0
0,8
0,0
0,1
0,1
-
98.
0,3
0,0
0,8
0,0
0,1
0,1
-
99.
0,3
0,0
0,7
-0,1
0,1
0,1
-
100.
0,1
0,0
0,1
-1,3
0,1
0,1
-
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,1
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr.
1) Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder tager udgangspunkt i fordelingsvirkningen ved en generel lempel se af
afgiften fra 15 til 10 pct. Skønnet tager ikke højde for, at indkomstfordelingen for arvinger af erhvervsvirksomheder kan afvige fra fordelingen for alle arvinger.
2) Det er forudsat, at initiativet nedvæltes i lønningerne.
3) Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeskemabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af ind-
komstskalaen samt stor spredning i indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den beregningsmæssige usikkerhed særdeles stor for
det første og tiende indkomstdecil. Det er derfor ikke muligt at opgøre fordelingsvirkningerne for det tiende indkomstdecil på percentilniveau.
4) Det er forudsat, at initiativet overvæltes i det generelle prisniveau.
5) Passagerafgiften forudsættes at udgøre 100 kr. i gennemsnit pr. flyrejse. I fordelingsberegningerne er beregningsteknisk forudsat en flad afgift.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan hvert enkelt skatteinitiativ i regeringsgrundlaget påvirker fordelingen i samfundet, til skatteministeren
2720178_0004.png
Tabel 2. Virkning af skatteinitiativer på indkomstfordelingen (målt ved Gini-koefficienten)
Ændring i Gini-ko-
efficient, pct.-point
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere
Nedsættelse af topskatten (ny mellemskat og ny topskat)
”top-topskat”
på 5 pct. af indkomst over 2,5 mio. kr.
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10 pct.) og ny model for værdiansættelse
1
Annullering af planlagt forhøjelse af lagerbeskatningen af selskabers ejendomsavancer
2
Ændring af momsreglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
Forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og ændring af fra-
dragsret for private lønforsikringer
Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
2
Fastholdelse af loft i investorfradraget
3
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
4
Passagerafgift
5
0,00
-0,02
0,11
-0,06
0,04
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Anm.: Den procentvise ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst, hvor der er taget højde for stor-
driftsfordele. Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for fordelingsberegninger. Det skyldes, at de dispo-
nible indkomster opgøres som den indkomst, der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog betydning
for, hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst.
Ændringer af afgifter er for sammenlighedens skyld omregnet til ækvivalente ændringer af de disponible indkomster. Tallene konsolideres.
1) Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder tager udgangspunkt i fordelingsvirkningen ved en generel
lempelse af afgiften fra 15 til 10 pct. Skønnet tager ikke højde for, at indkomstfordelingen for arvinger af erhvervsvirksomheder kan afvige fra
fordelingen for alle arvinger generelt. Arv indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, og ændringer af boafgiften påvirker derfor princi-
pielt ikke indkomstfordelingen. For at beregne virkningen på indkomstfordelingen er der anvendt et justeret indkomstbegreb, hvor den disponible
indkomst er justeret for arv efter skat. Inddeling på deciler og percentiler følger dog den disponible indkomst uden justering.
2) Det er forudsat, at initiativet nedvæltes i lønningerne.
3) Fordelingsvirkninger angiver provenuvirkningen (og ikke finansieringsbidraget) ved fastholdelse af loftet i investorfradraget, jf. L 4 (2022-23)
af 19. december 2022.
4) Omfatter indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler samt afskaffelsen af eurovignetten. Det er forudsat, at initiativet overvæltes i
det generelle prisniveau.
5) Passagerafgiften forudsættes at udgøre 100 kr. i gennemsnit pr. flyrejse. I fordelingsberegningerne er beregningsteknisk forudsat en flad
afgift.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4