Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2741635_0001.png
25. august 2023
J.nr. 2023 - 5772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 293 af 6. juli 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, på hvilken forskningsmæssig og empirisk baggrund Skatteministeriet har anvendt en fortrængningsgrad på 20 pct.
2741635_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 260 redegøre
for, på hvilken forskningsmæssig og empirisk baggrund Skatteministeriet har anvendt en
fortrængningsgrad på 20 pct., samt hvorfor man i besvarelsen har anvendt en anden for-
trængningsgrad end i besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 306 fra 19. marts 2021,
hvor fortrængningsgraden er opgjort til 38 pct. Ministeren bedes dertil oplyse provenu-
virkningen af at afskaffe bruttoskatteordningen ved fortrængningsprocenterne 10, 20, 30,
38, 40 og 50 pct.
Svar
Den særlige bruttoskatteordning for forskere og nøglemedarbejdere
forskerskatteord-
ningen
kan anvendes af ansatte, der opfylder en række betingelser, herunder enten for-
skerstatus eller aflønning med mindst 72.500 kr. pr. måned (2023-niveau). Det er også et
krav, at den ansatte ikke inden for de seneste 10 år har været skattepligtig til Danmark.
Bruttoskattesatsen i ordningen udgør 27 pct. (svarende til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag), og
ordningen kan maksimalt benyttes i en eller flere perioder af indtil syv års samlet varig-
hed.
I beregningsgrundlaget er det forudsat, at forskerskatteordningen indebærer, at anden
højtkvalificeret arbejdskraft fortrænges på det danske arbejdsmarked som følge af gun-
stige skatteforhold for udenlandsk arbejdskraft. Dette er en afvigelse for de sædvanlige
forudsætninger, hvor en forøgelse af arbejdsudbuddet ikke forudsættes at føre til for-
trængning af dansk arbejdskraft til udlandet.
Baggrunden for at der for forskerskatteordningen afviges fra de sædvanlige regneprincip-
per er, at det lægges til grund, at der er tale om et internationalt arbejdsmarked, hvor der
er mobilitet i arbejdsudbud på tværs af landegrænser. Derfor vurderes det relevant at in-
kludere en vis grad af fortrængning i beregningerne af provenueffekten af ordningen.
Effekten af fortrængningsgraden er svær at underbygge med analyser, da det er udfor-
drende at indfange effekten i data. Som led i en gennemgang af metode og beregningsfor-
udsætninger er fortrængningsgraden fastsat til 20 pct. Som nævnt er der ikke empirisk be-
læg for denne eller en anden fortrængningsgrad, og under alle omstændigheder er den be-
hæftet med stor usikkerhed.
Af
tabel 1
fremgår provenueffekten ved afskaffelse af bruttoskatteordningen opgjort ved
forskellige scenarier, herunder den tidligere og nuværende metode med en fortrængnings-
grad på hhv. 38 pct. og 20 pct. og i tre scenarier, hvor fortrængningsgraden er fastsat til
hhv. 50, 40 og 10 pct.
En afskaffelse af forskerskatteordningen skønnes at medføre et umiddelbart varigt mer-
provenu på ca. 1.580 mio. kr. (2023-niveau) og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 35 mio. kr. ved en fortrængningsgrad på 20 pct.,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, på hvilken forskningsmæssig og empirisk baggrund Skatteministeriet har anvendt en fortrængningsgrad på 20 pct.
2741635_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at afskaffe forskerskatteordningen
Fortrængningsgrad (pct.)
(Mio. kr., 2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
50
1.580
1.345
525
40
1.580
1.345
360
38
1.580
1.345
325
30
1.580
1.345
195
20
1.580
1.345
35
10
1.580
1.345
-130
Side 3 af 3