Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2656874_0001.png
6. februar 2023
J.nr. 2023 - 1058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 12. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren forventer, at regeringens ændringer i topskatten vil have på arbejdsudbuddet, og hvilke antagelser og studier baserer ministeren disse forventninger på , skatteministeren
2656874_0002.png
Spørgsmål
Hvilke konsekvenser forventer ministeren, at regeringens ændringer i topskatten vil have
på arbejdsudbuddet, og hvilke antagelser og studier baserer ministeren disse forventnin-
ger på?
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden samråd om SAU - alm. del - samråds-
spørgsmål B, C og D
Svar
Regeringens foreslåede skattereform skønnes at øge arbejdsudbuddet med i alt ca. 4.200
fuldtidspersoner. Heraf skønnes ændringerne i topskatten (ny mellemskat, ny topskat og
”top-topskat”)
isoleret set at indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet med knap 2.700
fuldtidspersoner.
Skatteministeriets beregninger af de afledte adfærdsvirkninger på arbejdsudbuddet af re-
geringens planlagte ændringer i personskatterne mv. følger ministeriernes sædvanlige reg-
neprincipper. De pågældende beregningsprincipper for adfærdsvirkninger af skat på ar-
bejde har bl.a. været anvendt af Skattekommissionen, jf. Skattekommissionens rapport
Lavere skat på arbejde,
februar 2009. Metoden er bl.a. dokumenteret i
Fordeling og Incitamenter
2002,
Finansministeriet 2002, i
kapitel 3 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2017,
Skatteministeriet
2017, samt i
appendiks 3C i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021,
Skatteministeriet 2021.
For så vidt angår
”top-topskat”
på 5 pct. af personlig indkomst over 2,5 mio. kr. (før ar-
bejdsmarkedsbidrag) gøres der opmærksom på, at der kan der være virkninger af at øge
marginalskatten for meget høje indkomster, som ikke umiddelbart er indeholdt i stan-
dardregneprincipperne, såsom indkomsttransformation for hovedaktionærer.
Side 2 af 2