Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2920408_0001.png
11. oktober 2024
J.nr. 2023 - 5650
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 239 af 29. juni 2023 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 20, således der i tabel 2 frem-
går, hvordan skattelettelserne fordeler sig i henholdsvis kroner og øre og procentuelt?
Der bedes endvidere oplyst en sum for den samlede effekt for hver indkomstgruppe.
Svar
Nedenstående besvarelse er en opdatering af
endeligt svar på SAU alm. del
spørgsmål 20 af
10. januar 2023
og opgør virkningerne af alle skatte- og afgiftstiltag fra
eller nævnt i for-
bindelse med
regeringsgrundlaget eller derefter, til og med
1. september 2024.
De nævnte
tiltag, hvor det på nuværende tidspunkt er muligt at kvantificere provenuvirkninger i
2030, er angivet i
tabel 1.
Udover de i
tabel 1
nævnte tiltag er der efter regeringsgrundlaget
indgået aftaler om forhøjelse af standardfradraget for dagplejere, forhøjelse af bundfra-
draget i registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer samt forhøjelse af befordringsfra-
draget i yderkommuner og visse småøer, men disse aftaler har ingen provenuvirkning i
2030 og er derfor ikke vist i tabel 1.
Det samlede mindreprovenu i 2030 af alle de tiltag, som det på nuværende tidspunkt er
muligt at kvantificere, skønnes at udgøre 5,9 mia. kr. (2024-niveau) efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Enkelte af de skatte- og afgiftstiltag, der er nævnt i forbindelse med regeringsgrundlaget
eller efter, herunder fx CO
2
e-afgift på landbrugssektoren og en ændring af spildevandsaf-
giften, er på nuværende tidspunkt ikke beskrevet tilstrækkeligt konkret til, at der kan
skønnes over de afledte økonomiske konsekvenser. Disse tiltag indgår derfor ikke i opgø-
relserne i svaret.
Tabel 1. Provenuvirkning i 2030 af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte poli-
tiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Umiddelbar
virkning
-7.100
-500
-225
-3.900
1.000
-200
-40
-1.100
-440
-140
-1.700
-120
670
20
3.200
Virkning efter
tilbageløb
-5.400
-400
-175
-3.000
800
-100
-30
-800
-340
-110
-1.500
-100
560
20
2.500
Virkning efter
tilbageløb og
adfærd
-5.000
-300
-160
-1.800
700
-100
-30
-800
-430
-110
-1.200
-140
500
20
1.600
Mio. kr. (2024-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellemskat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over 2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til søskende
Retskrav for ny model for værdiansættelse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10 pct.)
1
Overdragelse af ejendomsvirksomheder med succession
Annullering af planlagt forhøjelse af lagerbeskatningen
Forhøjelse af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter og ændring af fra-
dragsret for private lønforsikringer
Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
Fastholdelse af loft i investorfradraget
2
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
3
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning i 2030 af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte poli-
tiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter (fortsat)
Umiddelbar
virkning
1.400
300
-40
-60
-70
-710
-60
5
860
1.950
650
-600
-600
-280
-70
-160
-45
0
-20
-90
-30
-75
-120
-8.450
Virkning efter
tilbageløb
1.300
270
-30
-50
-55
-545
-30
5
870
1.650
550
-500
-400
-210
-50
-140
-40
0
-15
-70
-25
-65
-105
-5.750
Virkning efter
tilbageløb og
adfærd
1.200
150
-30
-40
-40
-520
-30
5
250
1.450
450
-500
-400
-160
-80
-120
-25
0
-15
-50
-25
-10
-90
-5.900
Mio. kr. (2024-niveau)
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passagerafgift på flyrejser)
Lovforslag nr. L 119
4
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger fra 2024
Stigningsbegrænsning af dækningsafgift
5
Aftale om enklere regler for lotteri og bankospil
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholdsmæssig nedsættelse af udligningsafgiften
Sanering af straksafskrivning på computersoftware
6
Sanering af straksafskrivning på knowhow og patentrettigheder
6
Forhøjelse af FoU-fradraget
Ophævelse af beskatningen af selskabers udbytter fra unoterede porteføljeaktier
Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
Udskydelse af skattebetalingen, hvor salgssummen betales som en løbende
ydelse
7
Realisationsbeskatning af nynoterede porteføljeaktier i op til 7 år
6
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at kunne fradrage fremført underskud fra 9,5
mio. kr. til 20 mio. kr.
Lempelse af beskatning af aktionærlån
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen til 160.000 kr.
Ramme til justering af beskatning af medarbejderaktier
Generationsskifte til medarbejdereje (demokratiske virksomheder)
Styrke bruttoskatteordningen ved at lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for udgifter til forskning og udvikling
6
Skatter og afgifter i alt (netto)
Anm.: For ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer, forhøjelse af servicefradraget, nedsættelse af bundskatten, afgift på bankospil, mulighed at fradrage
fremført underskud, forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, beskatning af medarbejderaktier, generationsskifte til medarbejdereje, lempelse af
bruttoskatteordningen og forhøjelse af loftet over skattekreditter for udgifter til forskning of udviking er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Ændringer i de øvrige
personskatter samt ny model for værdiansættelse, bo- og gaveafgift, lagerbeskatning, kilometerbaseret vejafgift, FoU-fradraget og ophævelse af beskatnin-
gen af selskabers udbytter fra unoterede porteføljeaktier er afrundet til nærmest 100 mio. kr. Passagerafgift på flyrejser og saneringer af straksafskrivning er
afrundet til nærmeste 50 mio. kr. For øvrige tiltag er afrundet til 10 mio. kr. Det bemærkes, at afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
1) Der er i provenuet indregnet, at overdragelse af aktive ejendomsvirksomheder ligeledes omfattes af den nedsatte sats for bo- og gaveafgift. I provenuet for
nedsat bo- og gaveafgift inkluderes at søskende sidestilles med andre nære familiemedlemmer ved modtagelse af gaver.
2) Tallet angiver provenuvirkningen (og ikke finansieringsbidraget) ved fastholdelse af loftet i investorfradraget, jf. L 4 (2022-23) af 19. december 2022.
3) Omfatter indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler samt afskaffelsen af eurovignetten.
4) I provenuet for L 119 er inkluderet forhøjelse af afgiften på nikotinprodukter, forhøjelse af afgiften på røgfri tobak, særordning for små virksomheder på
momsområdet, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og afskaffelse af godtgørelsesordningen i spildevandsafgiften.
5) Der er ikke indregnet adfærdsvirkning af stigningsbegrænsning af dækningsafgift.
6) Grundet indfasningsperioden svarer 2030-virkningen ikke til den varige virkning.
Kilde: Skatteministeriet
Fordelingsvirkningerne opgjort i kr. på indkomstdeciler af de i
tabel 1
angivne ændringer
af skatter og afgifter, svarende til et umiddelbart mindreprovenu på ca. 8.450 mio. kr.,
fremgår af
tabel 2.
Tilsvarende virkninger på indkomstpercentiler i 10. indkomstdecil
fremgår af
tabel 3.
Der ses bort fra de initiativer, hvor det aktuelt ikke er muligt at kvantifi-
cere fordelingsvirkningerne.
De i
tabel 2
viste initiativer under ét skønnes som udgangspunkt
i gennemsnit
at inde-
bære en samlet fremgang i den reale disponible indkomst i 2.-10. indkomstdecil.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0004.png
For pct.-vise ændringer i disponible indkomster af skatte- og afgiftstiltag, der er nævnt i
regeringsgrundlaget og i forbindelse med præsentationen af denne, henvises til SAU alm.
del
spm. 30 af 12. januar 2023.
Af
tabel 4 og 5
fremgår fordelingen i mio. kr. af det umiddelbare provenu på henholdsvis
indkomstdeciler og de ti øverste indkomstpercentiler. Det bemærkes, at det for nogle af
tiltagene ikke er muligt at fordele de fulde umiddelbare provenuvirkninger, bl.a. fordi en
del af provenuvirkningerne kommer fra udlandet og derfor ikke kan fordeles på den dan-
ske befolkning. I
tabel 6 og 7
er tilsvarende vist de procentvise fordelinger
på henholds-
vis indkomstdeciler og de ti øverste indkomstpercentiler
af den del af de varige umid-
delbare provenuvirkninger, det er muligt at fordele på den danske befolkning.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på indkomstdeciler af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gen-
nemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Kr. (2024-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af
udligningsafgiften
3,7
1.
300
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
-100
0
-300
-100
-100
0
0
0
0
0
2.
500
200
0
0
0
0
0
0
0
200
0
-100
0
-400
-100
-100
0
0
0
100
-100
3.
600
200
0
0
0
0
0
0
0
200
0
-100
0
-400
-100
-100
0
0
0
100
-100
4.
1.000
200
0
0
0
0
0
0
0
300
0
-100
0
-500
-100
-100
0
0
0
100
-100
5.
1.500
100
0
100
0
0
0
0
100
300
0
-100
0
-600
-100
-100
0
0
0
100
-100
6.
1.800
100
0
200
0
0
0
0
100
300
100
-100
0
-700
-100
-100
0
0
0
200
-100
7.
2.000
100
100
500
0
0
0
0
0
400
100
-200
0
-800
-100
-100
0
0
0
200
-100
8.
2.200
100
100
900
0
0
0
0
100
400
100
-200
0
-800
-100
0
0
0
0
200
-200
9.
2.400
0
100
2.000
0
100
0
0
100
500
100
-200
0
-1.000
-200
0
0
0
0
200
-200
10.
2.500
0
100
4.300
-2.100
100
0
2.400
300
700
0
-300
0
-1.400
-300
0
0
0
100
300
-300
Hele
befolkn.
1.500
100
0
800
-200
0
0
300
100
300
0
-100
0
-700
-100
-100
0
0
0
200
-100
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på indkomstdeciler af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gen-
nemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter (fortsat)
Kr. (2024-niveau)
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
I alt
1.
-100
0
0
0
2.
-200
-100
100
0
3.
-300
-100
100
0
4.
-300
-100
100
0
5.
-400
-100
100
0
6.
-400
-100
100
0
7.
-500
-100
100
0
8.
-500
-200
200
0
9.
-600
-200
200
100
10.
-800
-300
300
400
Hele
befolkn.
-400
-100
100
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
100
0
0
0
200
0
0
0
600
0
0
0
1.100
0
0
0
1.400
0
0
0
1.800
0
0
0
2.400
0
0
0
3.500
0
100
100
6.300
0
0
0
1.800
Anm.: Virkningen er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Der er set bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenuvirkning på under 10
mio. kr. Det bemærkes, at afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
1) Det er forudsat, at initiativet fuldt nedvæltes i indkomster.
2) Ændring af fradragsret for private lønsikringer er ikke inkluderet i fordelingsberegningerne.
3) Det er forudsat, at initiativet overvæltes i det generelle prisniveau.
4) Opgjort pba det konkrete tiltag i
Aftale om grøn luftfart i Danmark
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, december 2023.
5) I fordelingsvirkningerne for L 119 er kun inkluderet beregninger for forhøjelse af afgiften på nikotinprodukter.
6) Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år påvirker ikke voksne, og fordelingen af tiltaget er derfor alene opgjort for hele befolkningen (hvor virkningen
dog afrundet udgør 0 kr.).
7) Udligningsafgiften reduceres samtidig med en forhøjelse af dieselafgiften, hvormed person- og varebiler i gennemsnit ikke påvirkes af forhøjelsen.
Kilde: Skatteministeriet
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0006.png
Tabel 3. Gennemsnitlig virkning for 91.-100. indkomstpercentil af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse
med gennemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Kr. (2024-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for en-
lige forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4,8
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5,8
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud
på aktiesparekontoen til 140.800 kr.
(2024-niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge
af kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. for-
holdsmæssig nedsættelse ad udlig-
ningsafgiften
3,7
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
91.
2.500
0
100
3.000
0
100
0
0
100
600
100
-200
0
-1.100
-
-
0
0
0
200
-200
-600
-200
200
100
92.
2.500
0
100
2.900
0
100
0
0
200
600
100
-200
0
-1.100
-
-
0
0
0
200
-200
-700
-200
200
100
93.
2.600
0
100
3.400
-100
100
0
0
200
600
100
-200
0
-1.100
-
-
0
0
0
300
-200
-700
-200
200
200
94.
2.500
0
100
3.800
0
100
0
0
100
600
100
-200
0
-1.200
-
-
0
0
0
300
-200
-700
-200
200
200
95.
2.500
0
100
4.000
0
100
0
0
100
600
0
-200
0
-1.200
-
-
0
0
0
300
-200
-700
-200
200
200
96.
2.500
0
200
4.400
0
100
0
0
100
600
100
-300
0
-1.200
-
-
0
0
100
300
-200
-700
-200
200
200
97.
2.500
0
100
5.000
-100
100
0
0
200
700
0
-300
0
-1.300
-
-
0
0
100
300
-300
-800
-300
200
300
98.
2.500
0
200
5.400
-400
100
0
0
200
700
0
-300
0
-1.400
-
-
0
0
100
300
-300
-800
-300
300
400
99.
2.400
0
200
5.700
-600
100
0
0
300
800
0
-300
0
-1.600
-
-
0
0
100
300
-300
-1.000
-300
300
700
100.
2.200
0
100
5.400
-19.600
100
0
23.600
1.900
1.200
0
-500
-300
-2.400
-
-
0
0
100
500
-400
-1.400
-500
400
1.300
10. decil
i alt
2.500
0
100
4.300
-2.100
100
0
2.400
300
700
0
-300
0
-1.400
-300
0
0
0
100
300
-300
-800
-300
300
400
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
100
0
0
100
0
0
100
0
0
200
100
0
200
100
0
300
100
0
100
100
0
100
100
Anm.: Virkningen er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Der er set bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenuvirkning under 10
mio. kr. Se fodnote 1)-7) under anm. til tabel 2.
8) Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeskemabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen
samt stor spredning i indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den beregningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende
indkomstdecil. Det er derfor ikke muligt at opgøre fordelingsvirkningerne for det tiende indkomstdecil på percentilniveau.
Kilde: Skatteministeriet
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0007.png
Tabel 4. Fordeling af provenu på indkomstdeciler af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennem-
førte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Mio. kr. (2024-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af udligningsafgif-
ten
3,7
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
1.
-130
-10
-1
-2
0
-8
-2
0
-15
-60
-1
25
1
120
40
35
-2
-2
-1
-20
20
70
25
-20
1
2.
-240
-80
-3
-2
0
-7
-2
0
-8
-95
-4
40
1
190
35
35
-1
-4
-2
-40
35
110
35
-35
0
3.
-280
-95
-3
-5
0
-8
-2
0
-9
-110
-6
45
1
210
35
35
-1
-4
-3
-45
40
120
40
-40
-2
4.
-470
-100
-9
-15
0
-10
-2
0
-8
-120
-10
45
1
230
35
30
-2
-4
-4
-50
45
140
45
-40
-3
5.
-670
-65
-15
-45
0
-10
-3
0
-25
-140
-20
55
2
260
40
30
-2
-8
-5
-60
50
160
50
-50
-7
6.
-810
-45
-20
-100
0
-15
-3
0
-35
-160
-25
60
2
300
45
25
-3
-6
-6
-70
55
180
60
-55
-6
7.
-920
-35
-30
-210
0
-15
-4
0
-20
-170
-25
70
2
340
50
25
-4
-8
-8
-80
65
200
65
-60
-10
8.
-1.000
-25
-30
-410
1
-20
-5
0
-30
-200
-30
80
2
380
60
20
-5
-8
-10
-90
70
230
75
-70
-20
9.
-1.200
-15
-45
-930
1
-25
-6
0
-55
-240
-30
95
3
460
75
20
-7
-9
-10
-100
85
280
90
-85
-40
10.
-1.200
-7
-70
-2.100
1.000
-40
-10
-1.100
-240
-350
-25
140
4
670
130
20
-10
-9
-20
-140
130
400
130
-120
-190
Hele
befolkn.
-6.900
-500
-225
-3.800
1.000
-200
-40
-1.100
-440
-1.600
-170
650
20
3.200
550
280
-40
-60
-70
-695
590
1.900
600
-600
-280
-2
-3
-3
-3
-4
-4
-5
-5
-7
-9
-45
-1
0
-4
-1
0
-7
-1
0
-8
-1
0
-9
-1
-1
-10
-2
-2
-10
-2
-3
-15
-3
-5
-15
-4
-10
-15
-7
-55
-25
-20
-80
-120
Anm.: Provenuer under 10 mio. kr. er uafrundet, provenuer mellem 10 mio. kr. og 100 mio. kr. er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., provenuer mellem 100 mio. kr. og 1 mia.
kr. er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og provenuer over 1 mia. kr. er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Provenuer for hele befolkningen er afrundet ligesom i tabel 1. For
nogle tiltag er det ikke muligt at fordele hele provenuet af aftalen, hvorfor fordelingen for hele befolkningen afviger fra det umiddelbare provenu oplyst i tabel 1. Der er set
bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenuvirkning under 10 mio. kr. Se fodnoter i anm. til tabel 2.
Kilde: Skatteministeriet
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0008.png
Tabel 5. Fordeling af provenu for 91.-100. indkomstpercentil af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med
gennemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Mio. kr. (2024-niveau)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4,8
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5,8
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af udligningsafgif-
ten
3,7
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
91.
-120
0
-5
-140
0
-3
-1
0
-6
-25
-3
10
0
50
-
-
-1
-1
-1
-10
10
30
10
-9
-7
92.
-120
-1
-5
-140
0
-3
-1
0
-8
-25
-3
10
0
50
-
-
-1
-1
-2
-10
10
30
10
-9
-5
93.
-130
-1
-6
-160
2
-4
-1
0
-8
-30
-3
10
0
55
-
-
-1
-1
-2
-10
10
35
10
-10
-8
94.
-130
0
-6
-180
0
-4
-1
0
-6
-30
-3
10
0
60
-
-
-1
-1
-2
-15
10
35
10
-10
-10
95.
-130
-2
-6
-200
0
-4
-1
0
-7
-30
-2
10
0
60
-
-
-1
0
-2
-15
10
35
10
-10
-10
96.
-130
-1
-9
-220
1
-4
-1
0
-7
-30
-3
15
0
60
-
-
-1
0
-2
-15
10
35
10
-10
-10
97.
-130
-1
-6
-250
2
-4
-1
0
-9
-35
-2
15
0
70
-
-
-1
-1
-2
-15
15
40
15
-10
-15
98.
-120
-1
-8
-270
20
-5
-1
0
-15
-35
-2
15
0
70
-
-
-1
-1
-2
-15
15
45
15
-15
-20
99.
-120
-1
-7
-280
30
-5
-1
0
-15
-40
-2
15
1
80
-
-
-1
-1
-2
-15
15
45
15
-15
-35
100.
-110
-1
-6
-260
960
-5
-2
-1.100
-160
-60
-1
25
1
120
-
-
-1
-2
-3
-25
20
70
25
-20
-65
10. decil
i alt
-1.200
-7
-70
-2.100
1.000
-40
-10
-1.100
-240
-350
-25
140
4
670
130
20
-10
-9
-20
-140
130
400
130
-120
-190
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-2
-9
-1
-1
-2
-1
-2
-2
-1
-3
-2
-1
-3
-2
-1
-4
-2
-1
-4
-2
-1
-8
-3
-1
-10
-3
-1
-15
-3
-1
-5
-4
-7
-55
-25
Anm.: Provenuer under 10 mio. kr. er uafrundet, provenuer mellem 10 mio. kr. og 100 mio. kr. er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., provenuer mellem 100 mio. kr. og 1 mia.
kr. er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og provenuer over 1 mia. kr. er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Der er set bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenu-
virkning under 10 mio. kr. Se fodnoter i anm. til tabel 2 og 3.
Kilde: Skatteministeriet
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0009.png
Tabel 6. Pct.-vis fordeling af provenu på indkomstdeciler af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbindelse med
gennemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Pct.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af udligningsafgif-
ten
3,7
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
1.
2
2
0
0
0
5
5
0
4
4
1
4
4
4
8
13
6
3
1
3
4
4
4
4
0
2.
3
16
1
0
0
5
4
0
2
6
2
6
6
6
6
13
4
6
2
5
6
6
6
6
0
3.
4
20
1
0
0
5
5
0
2
7
4
7
7
7
7
13
3
6
4
6
7
7
7
7
1
4.
7
21
4
0
0
6
6
0
2
7
7
7
7
7
7
11
4
6
6
7
7
7
7
7
1
5.
10
14
7
1
0
7
7
0
6
8
11
8
8
8
7
10
6
13
7
9
8
8
8
8
2
6.
12
10
9
3
0
8
8
0
8
10
14
10
10
10
8
9
7
10
9
10
10
10
10
10
2
7.
13
7
13
5
0
10
9
0
4
11
15
11
11
11
9
8
9
13
12
11
11
11
11
11
4
8.
15
5
13
11
0
12
12
0
7
12
16
12
12
12
11
8
13
13
14
13
12
12
12
12
7
9.
17
4
20
24
0
17
16
0
12
15
16
15
15
15
14
7
18
15
18
15
15
15
15
15
14
10.
18
2
30
55
100
25
28
100
54
21
14
21
21
21
24
6
31
15
28
21
21
21
21
21
69
Hele
befolkn.
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
4
6
7
7
8
10
11
12
15
21
100
6
0
4
4
0
6
3
0
7
4
0
7
6
1
8
7
2
10
9
4
11
13
7
12
18
14
15
31
72
21
100
100
100
Anm.: Der fordeles kun provenu, som kan henføres til den danske befolkning ultimo året. Der er set bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenuvirkning under 10
mio. kr. Se fodnoter i anm. til tabel 2.
Kilde: Skatteministeriet
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920408_0010.png
Tabel 7. Pct.-vis fordeling af provenu for 91.-100. indkomstpercentil af ændringer af skatter og afgifter nævnt i forbin-
delse med gennemførte politiske tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter
Pct.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag
Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Nedsættelse af topskatten (ny mellem-
skat og ny topskat)
Top-topskat på 5 pct. af indkomst over
2,5 mio. kr.
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Annullering af planlagt forhøjelse af la-
gerbeskatningen
1
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
2
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
1
Fastholdelse af loft i investorfradraget
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
3
Aftale om grøn luftfart i Danmark (passa-
gerafgift på flyrejser)
4,8
Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
5,8
Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-
niveau) fra 2026
Forhøjelse af personfradraget for perso-
ner under 18 år
6
Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale
om finansloven for 2024
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af udligningsafgif-
ten
3,7
Sanering af straksafskrivning på compu-
tersoftware
1
Sanering af straksafskrivning på know-
how og patentrettigheder
1
Forhøjelse af FoU-fradraget
1
Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til
80.000 kr.
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra
9,5 mio. kr. til 20 mio. kr.
Forhøjelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen til 160.000 kr. (2024-ni-
veau)
Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
Forhøjelse af loftet over skattekreditter
for udgifter til forskning og udvikling
1
91.
2
0
2
4
0
2
2
0
1
2
2
2
2
2
-
-
2
2
2
2
2
2
2
2
2
92.
2
0
2
4
0
2
2
0
2
2
2
2
2
2
-
-
2
2
2
2
2
2
2
2
2
93.
2
0
3
4
0
2
2
0
2
2
2
2
2
2
-
-
3
2
2
2
2
2
2
2
3
94.
2
0
3
5
0
2
2
0
1
2
2
2
2
2
-
-
3
2
2
2
2
2
2
2
4
95.
2
0
3
5
0
2
2
0
2
2
1
2
2
2
-
-
3
0
2
2
2
2
2
2
4
96.
2
0
4
6
0
3
3
0
2
2
2
2
2
2
-
-
3
0
3
2
2
2
2
2
4
97.
2
0
3
7
0
2
3
0
2
2
1
2
2
2
-
-
4
2
3
2
2
2
2
2
6
98.
2
0
4
7
2
3
3
0
3
2
1
2
2
2
-
-
4
2
3
2
2
2
2
2
7
99.
2
0
3
7
3
3
4
0
4
2
1
2
2
2
-
-
4
2
3
2
2
2
2
2
13
100.
2
0
3
7
94
3
5
100
36
4
1
4
4
4
-
-
3
3
4
3
4
4
4
4
24
10. decil
i alt
18
2
30
55
100
25
28
100
54
21
14
21
21
21
24
6
31
15
28
21
21
21
21
21
69
2
2
2
2
2
2
2
2
2
4
21
2
2
2
2
3
2
3
4
2
3
4
2
3
6
2
3
5
2
4
10
2
4
15
2
4
17
2
3
7
4
31
72
21
Anm.: Der fordeles kun provenu, som kan henføres til den danske befolkning ultimo året. Der er set bort fra initiativer med en samlet umiddelbar provenuvirkning under 10
mio. kr. Se fodnoter i anm. til tabel 2 og 3.
Kilde: Skatteministeriet
Side 10 af 10