Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2920406_0001.png
11. oktober 2024
J.nr. 2023 - 5648
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 289 af 29. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920406_0002.png
Spørgsmål
Af svar på SAU alm. del
spørgsmål 283 af 21. juni 2023 fremgår det, at spørgsmålet
ikke kan besvares, fordi der ikke kan laves en samlet virkning på individniveau. Vil mini-
steren uddybe, hvorfor dette ikke er muligt, når det er muligt at lave en opgørelse på ind-
komstdeciler?
Svar
Virkningen af de forskellige initiativer i regeringsgrundlaget er beregnet med udgangs-
punkt i forskellige datagrundlag.
For personskatteændringer er det typisk muligt at opgøre virkningerne på det samme me-
get detaljerede individbaserede datagrundlag (fx forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og
omlægning af topskatten). Det betyder, at virkningerne kan lægges sammen på individni-
veau, og der kan opgøres et antal personer med lavere eller højere skattebetaling af de
nævnte elementer.
Virkningen af ændrede skatter og afgifter på erhverv forudsættes som udgangspunkt be-
regningsteknisk at blive nedvæltet i lønningerne og/eller overvæltet i det generelle prisni-
veau. Med denne beregningstekniske forudsætning er det muligt at opgøre virkningen
heraf på samme individbaserede datagrundlag, som ved ændringer i personskatterne. Der
er dog større usikkerhed tilknyttet virkningen af ændret beskatning på erhverv.
Virkningen af ændrede forbrugsafgifter bygger i udgangspunktet på Danmarks Statistiks
forbrugsundersøgelse, som er en stikprøvebaseret spørgeskemaundersøgelse på familieni-
veau. Det er med denne datakilde muligt at se en række udvalgte familiers forbrug og af-
giftsbetaling i en afgrænset periode af et år, fx betaling af tobaksafgifter og kaffeafgift.
Med dette udgangspunkt kan der laves summariske gennemsnit, som kan angive en skøn-
net virkning af ændret afgiftsbetaling fordelt på indkomstdeciler. Det er imidlertid ikke
muligt at opgøre hvilke konkrete familier eller personer, der berøres af specifikke afgifter
og ændringer i disse, fx af ændringer af tobaksafgifterne, idet der ikke er kendskab til
hvilke konkrete personer i befolkningen, der ryger. Det samme gør sig gældende for virk-
ningen af at indføre en passagerafgift, idet der ikke er kendskab til rejseomfanget på indi-
vidniveau.
Endelig er der ikke kendskab til hvilke konkrete personer, der betaler bo- og gaveafgift,
og som dermed bliver berørt af ændringer af afgiften. Det er med nogen usikkerhed mu-
ligt at skønne over, hvordan arv
og dermed bo- og gaveafgiften
er placeret i ind-
komstfordelingen via flerårige individoplysninger om afdøde og deres familiemedlemmer.
Men der er ikke kendskab til hvem, der konkret arver og betaler bo- og gaveafgift på indi-
vidniveau. Ligeledes er der heller ikke kendskab til hvem, der konkret berøres af at lempe
bo- og gaveafgiften specifikt for virksomhedsoverdragelse.
Samlet set kan der derfor ikke opgøres et antal personer med højere eller lavere købekraft
af alle initiativer i regeringsgrundlaget under ét.
Side 2 af 2