Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2920405_0001.png
11. oktober 2024
J.nr. 2023 - 5647
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 288 af 29. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920405_0002.png
Spørgsmål
Af svar på SAU alm. del
spørgsmål 283 af 21. juni 2023 fremgår det, at spørgsmålet
ikke kan besvares, fordi opgørelsen i svar på SAU alm. del
spørgsmål 20 ikke for alle
initiativerne er opgjort på samme datagrundlag. Vil ministeren derfor foretage en ny op-
gørelse af tabel 2 fra SAU alm. del
spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er op-
gjort for både deciler og percentiler, begge rangeret efter grundlaget for beskæftigelsesfra-
draget (frem for indkomstdeciler)? Samtidig bedes om en sum af effekten af alle skattetil-
tagene for hver decil/percentil.
Svar
Til fordelingsberegninger er det et generelt anvendt regneprincip at opgøre indkomsterne
på familieniveau og derefter fordele indkomsten ligeligt på alle medlemmer af familien.
Familiens faktiske indkomst korrigeres, så der tages højde for forskelle i familiens stør-
relse og sammensætning via såkaldt
ækvivalering,
hvor både antallet af voksne og børn har
betydning for ækvivaleringens størrelse. Ækvivaleringen indebærer dels en antagelse om
stordriftsfordele inden for familien, dels en antagelse om, at forekomsten af børn reduce-
rer forbrugsmulighederne for familiens voksne medlemmer. Alle familiemedlemmer tilde-
les den samme
ækvivalerede
disponible indkomst og befinder sig således i det samme ind-
komstdecil og -percentil.
Inddelingen efter den ækvivalerede disponible indkomst kan benyttes til at opgøre gen-
nemsnitlige virkninger for indkomstdeciler og -percentiler ved skatteændringer. Inddelin-
gen benyttes ligeledes til at opgøre ændringen i de samlede indkomstforskelle, som ofte
opgøres som ændringen i den såkaldte Gini-koefficient.
Det er i princippet muligt at inddele befolkningen i deciler og percentiler på baggrund af
andre indkomstkriterier, fx på baggrund af den individuelle bruttoindkomst.
En konkret inddeling af befolkningen i deciler og percentiler på baggrund af det individu-
elle grundlag for
beskæftigelsesfradraget
vanskeliggøres af, at en stor andel af befolkningen
har et indkomstgrundlag for beskæftigelsesfradraget på 0 kr. Det drejer sig fx om børn
(uden fritidsjob) og pensionister (uden arbejdsindkomst). For personer med et indkomst-
grundlag på 0 kr. bliver det således tilfældigt, om de er placeret i fx det nederste eller
næstnederste indkomstdecil.
Det bemærkes desuden, at det ikke er muligt at opgøre alle initiativer i regeringsgrundla-
get ud fra et fælles datagrundlag, hvorfor der ikke kan opgøres et antal personer med
fremgang eller tilbagegang i købekraften på baggrund af alle initiativer under ét,
jf. svar på
SAU alm. del
spørgsmål 289 af 29. juni 2023.
Gennemførte initiativer fra
eller nævnt i forbindelse med
regeringsgrundlaget eller
derefter, til og med
1. september 2024, jf. endeligt svar på FIU alm. del
spørgsmål 239 af 29. juni
2023
(som er en opdatering af
endeligt svar på SAU alm. del
spørgsmål 20 af 10. januar
2023),
kan opdeles i tre kategorier:
1. Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster
2. Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter
3. Initiativer, der er målrettet erhvervslivet
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920405_0003.png
Den samlede direkte virkning på de disponible indkomster for alle voksne i befolkningen
under ét skønnes at udgøre 2.900 kr. i gennemsnit,
jf. øverst i tabel 1.
De samlede initiativer,
der vedrører forbrugsafgifter, skønnes samlet at reducere disponible indkomster med 200
kr. i gennemsnit,
jf. tabel 1.
Den indirekte virkning via initiativer målrettet erhvervslivet
skønnes at reducere den disponible indkomst med 1.000 kr. i gennemsnit,
jf. nederst i tabel
1.
Samlet skønnes tiltagene at øge de disponible indkomster med i alt 1.800 kr. i gennem-
snit,
jf. nederst tabel 1.
I
tabel 2
fremgår virkningerne for de øverste 10 indkomstpercentiler.
Tabel 1. Gennemsnitlig virkning i kr. på indkomstdeciler af ændringer i skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte politiske tiltag fra
SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter, opdelt på initiativer med direkte virkning på disponibel indkomst, virkning
via afgifter og indirekte virkninger via erhvervslivet
Kr. (2024-niveau)
Initiativer med direkte virkning på de
disponible indkomster
- Forhøjet beskæftigelsesfradrag
- Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
- Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
- Nedsættelse af topskatten (ny mellemskat
og ny topskat)
- Top-topskat på 5 pct. af indkomst over 2,5
mio. kr.
- Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
1
- Fastholdelse af loft i investorfradraget
- Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 140.800 kr. (2024-ni-
veau) fra 2026
- Forhøjelse af personfradraget for personer
under 18 år
2
- Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale om
finansloven for 2024
- Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
- Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
- Forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 160.000 kr.
- Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
- Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til sø-
skende
- Retskrav for ny model for værdiansættelse
- Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10 pct.)
Afgiftsinitiativer
- Aftale om grøn luftfart i Danmark
(passagerafgift på flyrejser)
3
- Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
4
1.
400
300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
-100
-100
2.
800
500
200
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
0
-200
-100
-100
3.
900
600
200
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
0
-200
-100
-100
4.
1.500
1.000
200
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
0
-200
-100
-100
5.
2.100
1.500
100
0
100
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
100
-200
-100
-100
6.
2.600
1.800
100
0
200
0
100
0
0
0
0
200
0
0
0
0
0
100
-200
-100
-100
7.
3.000
2.000
100
100
500
0
100
0
0
0
0
200
0
0
0
0
0
0
-200
-100
-100
8.
3.700
2.200
100
100
900
0
100
0
0
0
0
200
0
0
0
0
0
100
-200
-100
0
9.
5.100
2.400
0
100
2.000
0
100
0
0
0
0
200
100
0
100
0
0
100
-200
-200
0
10.
8.400
2.500
0
100
4.300
-2.100
0
0
0
0
100
300
400
0
100
0
2.400
300
-300
-300
0
Hele
befolk-
ning.
2.900
1.500
100
0
800
-200
0
0
0
0
0
200
100
0
0
0
300
100
-200
-100
-100
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920405_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig virkning i kr. på indkomstdeciler af ændringer i skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte politiske tiltag fra
SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter, opdelt på initiativer med direkte virkning på disponibel indkomst, virkning via
afgifter og indirekte virkninger via erhvervslivet (fortsat)
Hele
Kr. (2024-niveau)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
befolk-
ning
Initiativer med indirekte virkning på de
-400
-600
-600
-700
-800 -1.000 -1.100 -1.200 -1.400 -1.900
-1.000
disponible indkomster (erhvervslivet)
- Annullering af planlagt forhøjelse af
100
200
200
300
300
300
400
400
500
700
300
lagerbeskatningen
5
- Nedsættelse af afskrivningssatsen for
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-100
bygninger m.v.
5
- Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
-300
-400
-400
-500
-600
-700
-800
-800 -1.000 -1.400
-700
lastbiler
6
- Forhøjelse af dieselafgiften inkl. forholds-
mæssig nedsættelse af udligningsafgiften
6,7
- Sanering af straksafskrivning på
computersoftware
5
- Sanering af straksafskrivning på knowhow
og patentrettigheder
5
- Forhøjelse af FoU-fradraget
5
- Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at kunne
fradrage fremført underskud fra 9,5 mio. kr. til
20 mio. kr.
- Styrke bruttoskatteordningen ved at lempe
lønkravet med 15.000 kr.
- Forhøjelse af loftet over skattekreditter for
udgifter til forskning og udvikling
5
I alt
0
-100
0
0
0
0
0
-200
-100
-200
-100
100
0
0
0
100
-100
-300
-100
100
0
0
0
200
-100
-300
-100
100
0
0
0
600
-100
-400
-100
100
0
0
0
1.100
-100
-400
-100
100
0
0
0
1.400
-100
-500
-100
100
0
0
0
1.800
-200
-500
-200
200
0
0
0
2.400
-200
-600
-200
200
0
0
0
3.500
-300
-800
-300
300
0
100
100
6.300
-100
-400
-100
100
0
0
0
1.800
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Der ses bort fra initiativer med en umiddelbar provenuvirkning under 10 mio. kr. Det
bemærkes, at afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
1) Ændring af fradragsret for private lønsikringer er ikke inkluderet i fordelingsberegningerne.
2) Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år påvirker ikke voksne, og fordelingen af tiltaget er derfor alene opgjort for hele befolkningen (hvor virkningen dog
afrundet udgør 0 kr.).
3) Opgjort pba det konkrete tiltag i
Aftale om grøn luftfart i Danmark
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, december 2023.
4) I fordelingsvirkningerne for L 119 er kun inkluderet beregninger for forhøjelse af afgiften på nikotinprodukter.
5) Det er forudsat, at initiativet fuldt nedvæltes i indkomster.
6) Det er forudsat, at initiativet overvæltes i det generelle prisniveau.
7) Udligningsafgiften reduceres samtidig med en forhøjelse af dieselafgiften, hvormed person- og varebiler i gennemsnit ikke påvirkes af forhøjelsen.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning i kr. for 91.-100. indkomstpercentil af ændringer i skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte politiske
tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter, opdelt på initiativer med direkte virkning på disponibel indkomst,
virkning via afgifter og indirekte virkninger via erhvervslivet
10. decil
Kr. (2024-niveau)
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
i alt
Initiativer med direkte virkning på de dis-
6.300 6.300 6.900 7.200 7.500 8.000 8.700 8.800 9.300 15.400
8.400
ponible indkomster
- Forhøjet beskæftigelsesfradrag
- Forhøjet beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere
- Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
- Nedsættelse af topskatten (ny mellemskat
og ny topskat)
- Top-topskat på 5 pct. af indkomst over 2,5
mio. kr.
- Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
1
- Fastholdelse af loft i investorfradraget
- Gradvis forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 135.000 kr.
(2023-niveau) fra 2026
- Forhøjelse af personfradraget for personer
under 18 år
2
- Forhøjelse af servicefradraget fra Aftale om
finansloven for 2024
- Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger fra 2024
- Forhøjelse af progressionsgrænse for
aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
- Forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen til 160.000 kr.
2.500
0
100
3.000
0
100
0
0
0
0
200
100
0
2.500
0
100
2.900
0
100
0
0
0
0
200
100
0
2.600
0
100
3.400
-100
100
0
0
0
0
300
200
0
2.500
0
100
3.800
0
100
0
0
0
0
300
200
0
2.500
0
100
4.000
0
0
0
0
0
0
300
200
0
2.500
0
200
4.400
0
100
0
0
0
100
300
200
0
2.500
0
100
5.000
-100
0
0
0
0
100
300
300
0
2.500
0
200
5.400
-400
0
0
0
0
100
300
400
0
2.400
0
200
5.700
-600
0
0
0
0
100
300
700
0
2.200
0
100
5.400
-19.600
0
-300
0
0
100
500
1.300
0
2.500
0
100
4.300
-2.100
0
0
0
0
100
300
400
0
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm., om en ny opgørelse af tabel 2 fra SAU alm. del – spørgsmål 20, men hvor fordelingseffekterne er opgjort for både deciler og percentiler,
2920405_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning i kr. for 91.-100. indkomstpercentil af ændringer i skatter og afgifter nævnt i forbindelse med gennemførte politiske
tiltag fra SVM-regeringens regeringsgrundlag af 14. december 2022 eller efter, opdelt på initiativer med direkte virkning på disponibel indkomst,
virkning via afgifter og indirekte virkninger via erhvervslivet (fortsat)
Kr. (2024-niveau)
- Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften
- Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende
- Retskrav for ny model for værdiansæt-
telse
- Nedsat bo- og gaveafgift (15 pct. til 10
pct.)
Afgiftsinitiativer
- Aftale om grøn luftfart i Danmark
(passagerafgift på flyrejser)
3,8
- Forslag til lov om ændring af momsloven
mv. (L 119)
4,8
Initiativer med indirekte virkning på de
disponible indkomster (erhvervslivet)
- Annullering af planlagt forhøjelse af
lagerbeskatningen
5
- Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
5
- Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
6
- Forhøjelse af dieselafgiften inkl.
forholdsmæssig nedsættelse af
udligningsafgiften
6,7
- Sanering af straksafskrivning på
computersoftware
5
- Sanering af straksafskrivning på
knowhow og patentrettigheder
5
- Forhøjelse af FoU-fradraget
5
- Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at
kunne fradrage fremført underskud fra 9,5
mio. kr. til 20 mio. kr.
- Styrke bruttoskatteordningen ved at
lempe lønkravet med 15.000 kr.
- Forhøjelse af loftet over skattekreditter for
udgifter til forskning og udvikling
5
I alt
91.
100
0
0
100
-
-
-
-1.500
600
-200
-1.100
-200
-600
-200
200
0
0
0
4.700
92.
100
0
0
200
-
-
-
-1.500
600
-200
-1.100
-200
-700
-200
200
0
0
0
4.800
93.
100
0
0
200
-
-
-
-1.600
600
-200
-1.100
-200
-700
-200
200
0
100
0
5.300
94.
100
0
0
100
-
-
-
-1.600
600
-200
-1.200
-200
-700
-200
200
0
100
0
5.600
95.
100
0
0
100
-
-
-
-1.600
600
-200
-1.200
-200
-700
-200
200
0
100
0
5.900
96.
100
0
0
100
-
-
-
-1.700
600
-300
-1.200
-200
-700
-200
200
0
100
0
6.300
97.
100
0
0
200
-
-
-
-1.800
700
-300
-1.300
-300
-800
-300
200
0
200
100
6.900
98.
100
0
0
200
-
-
-
-1.800
700
-300
-1.400
-300
-800
-300
300
0
200
100
7.000
99.
100
0
0
300
-
-
-
-2.000
800
-300
-1.600
-300
-1.000
-300
300
0
300
100
7.200
100.
100
0
23.600
1.900
-
-
-
-3.300
1.200
-500
-2.400
-400
-1.400
-500
400
0
100
100
12.000
10. decil
i alt
100
0
2.400
300
-300
-300
0
-1.900
700
-300
-1.400
-300
-800
-300
300
0
100
100
6.300
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Der ses bort fra initiativer med en umiddelbar provenuvirkning under 10 mio. kr. Se
fodnote 1)-7) under anm. til tabel 1. Det bemærkes, at afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
8) Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeskemabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen
samt stor spredning i indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den beregningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomst-
decil. Det er derfor ikke muligt at opgøre fordelingsvirkningerne for det tiende indkomstdecil på percentilniveau.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 5 af 5