Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2745834_0001.png
5. september 2023
J.nr. 2023 - 5639
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 287 af 28. juni 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm., om at kommentere henvendelsen af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven
2745834_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Fre-
derikshavn om vurderingsloven, jf. SAU alm. del - bilag 186?
Svar
Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn rejser i sin henvendelse en række problemstillin-
ger vedr. omkategorisering af ejendomme.
1.
Foreningen Landbrugsret opfordrer til at sætte omkategoriseringen af de små landbrug
på pause grundet den store mængde indsigelser og indtil der er skabt behørigt datagrund-
lag for ejendomsvurderingerne.
Kommentar
En samlet forligskreds (S, V, M, LA, K, RV, DF) på ejendomsområdet er enige om, at
udviklingen på landet skal fremmes, og at det skal være mere attraktivt at bo i mindre by-
samfund. De nye boligskatteregler bidrager med over 10 mia. kr. i skattelettelser fra 2024,
som primært kommer boligejere i provinsen og på landet til gavn.
Som led i overgangen til det nye boligbeskatningssystem og mere retvisende ejendoms-
vurderinger besluttede en bred kreds af partier at gøre op med den gamle formodningsre-
gel, hvor ejendomme over 5,5 hektar kategoriseres som landbrug. Af ejendomsvurde-
ringsloven fra 2017 fremgår det således, at det er ejendommens karakter og faktiske an-
vendelse og ikke størrelsen på jordarealet, der afgør, om der er tale om en landbrugsejen-
dom eller en anden type ejendom, fx en ejerbolig.
I forbindelse med omkategoriseringen af landbrugsejendomme vedtog Folketinget den
28. marts 2023 (L 53), at omkategoriseringen skulle fremrykkes og køre særskilt forud for,
at de foreløbige 2022- og 2023-vurderinger bliver tilgængelige for ejendomsejerne i efter-
året 2023. Hvis omkategoriseringen ikke var blevet fremrykket, ville de berørte ejendoms-
ejere foreløbigt blive beskattet på baggrund af ejendommens nye kategori fra 2024, uden
mulighed for at gøre indsigelse eller klage samt benytte den såkaldte overgangsordning.
Folketinget vedtog desuden den 30. maj 2023 (L 114) en udvidelse af overgangsordnin-
gen, som medfører, at ejere, hvis ejendom skifter kategori fra landbrug til ejerbolig
eller
omvendt
kan vælge at blive beskattet på baggrund af deres hidtidige kategori, indtil
ejendommes sælges, eller indtil der sælges jord fra, og ejendommen kommer under 2 hek-
tar.
Ejere af 22.000 ejendomme fik på den baggrund i foråret brev fra Vurderingsstyrelsen
om, at de som udgangspunkt står til at skifte kategori. Formålet med brevet er at sikre, at
de data, der lægges til grund for den nye kategori, er korrekte.
Vurderingsstyrelsen modtog indsigelser på ca. 10.650 ejendomme fra de berørte ejere,
som mener at have oplysninger, som kan stille kategorien af ejendommen i et andet lys.
Vurderingsstyrelsen har behandlet størstedelen af indsigelserne, hvilket har resulteret i, at
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm., om at kommentere henvendelsen af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven
2745834_0003.png
ca. 3.450 ejendomme har fået medhold, mens kategoriseringen for ca. 6.400 ejendomme
er fastholdt. Vurderingsstyrelsen er fortsat i gang med at behandle ca. 800 indsigelser.
I afgørelserne oplyses ejeren om, at man har 6 uger til at klage over afgørelsen, herunder
tilvælge overgangsordningen, hvis der er tale om en ejendom, der skifter fra landbrugs-
ejendom til ejerbolig eller omvendt.
2.
I forbindelse med omkategoriseringen og Vurderingsstyrelsens udsendelse af ejen-
domsvurderinger mener Foreningen Landbrugsret ikke, at der er sket reel partshøring af
de berørte boligejere på grund af indsigelsesfristen på 15 dage.
Kommentar
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 83 a, stk. 2, som er indført med L 53, jf. oven-
for, at en beslutning om omkategorisering i forbindelse med vurderingsterminen den 1.
marts 2021 træffes uafhængigt af vurderingen og er en selvstændig afgørelse, der skal
meddeles den eller dem, der ifølge et autoritativt register ejede ejendommen den 1. marts
2021, og den eller dem, der ifølge et autoritativt register måtte have erhvervet ejendom-
men efter den 1. marts 2021. Inddragelsen af ejendommens ejer ved afgørelsen sikres ved
en agterskrivelse, jf. skatteforvaltningslovens § 20.
Det betyder, at der forud for afgørelsen skal ske inddragelse af de nævnte ejere
efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 20. De pågældende vil dermed have mulighed
for at komme med supplerende oplysninger m.v., der kan være relevante for ejendom-
mens kategorisering, før afgørelsen herom træffes.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, at den skattepligtige m.v. skal underret-
tes om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for
told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udta-
lelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes
samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en
anden frist er bestemt i lovgivningen.
Vurderingsstyrelsen oplyste i forbindelse med behandlingen af L 53, at det ikke vil være
muligt at forlænge den nævnte frist for partsinddragelse, som, jf. ovenstående, derudover
svarer til den normale frist i Skatteforvaltningens agterskrivelser.
3.
I sin henvendelse nævner Foreningen Landbrugsret desuden, at Vurderingsstyrelsens
vurderinger i forbindelse med omkategoriseringen er upræcise og forkerte. De bør i stedet
følge landbrugsloven, der som speciallov bør have forrang for ejendomsvurderingsloven.
Kommentar
Der kan henvises til Den Juridiske Vejledning, 2023-1, afsnit H.A.2.2.3.2 om kriterier for
kategorisering som landbrugsejendom, som indeholder retningslinjerne i styresignalet om
kategorisering af landbrugsejendomme (SKM2023.149.VURDST), og hvoraf følgende
fremgår:
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm., om at kommentere henvendelsen af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven
2745834_0004.png
”For at en ejendom kan kategoriseres som en landbrugsejendom, skal der som udgangs-
punkt være landbrugsdrift af et vist omfang på ejendommen, og der må derudover ikke
være andre anvendelser, som fx beboelse eller erhverv, der vægter højere end landbrugs-
momentet.
Hvis en ejendom er noteret som en landbrugsejendom jf. landbrugsloven (landbrugs-
pligt), betyder det ikke pr. definition, at den skal kategoriseres som en landbrugsejendom,
da ejendomsvurderingslovens og landbrugslovens definition af en landbrugsejendom ikke
er ens.
Selv om en ejendom på 2 hektar er noteret som en landbrugsejendom efter reglerne i
landbrugsloven, har udviklingen i landbrugserhvervet gjort, at ejere af mindre landbrugs-
ejendomme ofte ikke anvender ejendommen med hovedfokus på landbrugsmæssig drift,
hvorfor en sådan ejendom som udgangspunkt ikke vil blive vurderet som en landbrugs-
ejendom i vurderingsmæssig sammenhæng.
I stedet bliver mindre landbrugsejendomme ofte brugt til fritids- og hobbyformål, og jor-
den fx til større haveanlæg, søer og øvrig beplantning eller folde til hobbydyr. Sådanne
ejendomme bliver dermed i højere grad primært brugt til boligformål snarere end til land-
brugsdrift”.
4.
Det bemærkes endelig i henvendelsen, at det nye ejendomsvurderingssystem vil stå i
vejen for den generelle natur og skabe mindre biodiversitet.
Kommentar
Forligskredsen på ejendomsområdet har besluttet, at der skal arbejdes med at finde en ka-
tegori for naturejendomme, så boligbeskatningen ikke står i vejen for dem, der gerne vil
omlægge jord fra produktion til natur.
Derfor vil forligspartierne se på reglerne fremadrettet i form af et oplæg til ny kategori for
naturejendomme.
Side 4 af 4