Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2729580_0001.png
27. juni 2023
J.nr. 2023 - 5468
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284 af 21. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalalandbrugenes konkurrenceevne overfor de store landbrug, når deres produktionsapparat beskattes hårdere end konkurrenternes
2729580_0002.png
Spørgsmål
Landbrugsjorden er en del af et landbrugs produktionsapparat. Det er en af de omkost-
ninger, der skal forrentes via dækningsbidraget fra produktionen på jorden. Der er små-
skalalandbrug, der er blevet kategoriseret som ejerboliger efter ændringen af loven for
ejendomsbeskatning og det nye styresignal. Det betyder, at småskalalandbruget har en
større udgift til jord og stuehus end det store landbrug. Vil ministeren i den forbindelse
redegøre for, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalalandbrugenes beta-
lingsevne, når der skal bydes på jord i konkurrence med de store landbrug? Ministeren
bedes ligeledes redegøre for, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalaland-
brugenes konkurrenceevne overfor de store landbrug, når deres produktionsapparat
beskattes hårdere end konkurrenternes?
Svar
En samlet forligskreds på ejendomsområdet (S, V, M, LA, K, RV og DF) er enige om, at
udviklingen på landet skal fremmes, og at det skal være mere attraktivt at bo i mindre by-
samfund. De nye boligskatteregler bidrager med over 10 mia. kr. i skattelettelser fra 2024,
som primært kommer boligejere i provinsen og på landet til gavn.
Som led i overgangen til det nye boligbeskatningssystem og mere retvisende ejendoms-
vurderinger besluttede en bred kreds af partier i 2017 at gøre op med den gamle formod-
ningsregel, hvor ejendomme over 5,5 hektar kategoriseres som landbrug. Derfor er det
med de nye regler ejendommens karakter og faktiske anvendelse og ikke størrelsen på
jordarealet, der afgør, om der er tale om en landbrugsejendom eller en anden type ejen-
dom, fx en ejerbolig.
Hvis ens ejendom omkategoriseres fra landbrug- eller skovejendom til ejerbolig
eller
omvendt, får man mulighed for at tilvælge den såkaldte overgangsordning. Overgangs-
ordningen er med lov nr. 679 af 3. juni 2023 blevet udvidet. Det betyder, at man kan fort-
sætte med at blive beskattet på baggrund af sin gamle kategori, indtil man sælger sin ejen-
dom, eller indtil man sælger jord fra og kommer under 2 ha. Reglerne trådte i kraft den 5.
juni 2023.
Forligskredsen har derudover besluttet, at der skal arbejdes med at finde en kategori for
naturejendomme, så boligbeskatningen ikke står i vejen for dem, der gerne vil omlægge
jord fra produktion til eksempelvis natur. Derfor vil forligspartierne se på reglerne frem-
adrettet i form af et oplæg til ny kategori for naturejendomme.
Den nye ejendomsskattelov, jf. lov nr. 678 af 3. juni 2023, vil fra 2024 medføre en væ-
sentlig nedsættelse af skattesatserne for både grundskyld og ejendomsværdiskat. Ejen-
domsværdiskattesatsen nedsættes fra 9,2 promille til 5,1 promille, ligesom grundskylden
nedsættes, heraf markant i en række kommuner.
Derudover indføres en skatterabat til boligejere, der har overtaget deres bolig inden 2024.
Skatterabatten sikrer, at den enkelte boligejer samlet set ikke skal betale mere i boligskat
ved overgangen til de nye regler, end hvis de gældende regler, herunder ejendomsværdi-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om, hvordan ministeren vil undgå, at det hæmmer småskalalandbrugenes konkurrenceevne overfor de store landbrug, når deres produktionsapparat beskattes hårdere end konkurrenternes
2729580_0003.png
skattestop og grundskatteloft for grundskylden, var blevet videreført i 2024. Skatterabat-
ten videreføres som udgangspunkt nominelt, indtil boligen sælges.
Side 3 af 3