Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2778866_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2023 - 5470
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 281 af 20. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at redegøre for den store forskel i effekterne på Gini i de to besvarelser på SAU alm. del - spørgsmål nr. 248 og FIU alm. del - spørgsmål nr. 67 (folketingsåret 2020-21)
2778866_0002.png
Spørgsmål
I svar på udvalgets alm. del - spørgsmål nr. 248 af 25. maj 2023 angives det, at en forhø-
jelse af cigaretafgifterne med 20 kr. øger Gini med 0,04 pct. point. I svar på Finansudval-
gets alm. del - spørgsmål nr. 67 af 24. november 2020 (folketingsåret 2020-21) angives en
effekt på Gini på 0,15 procentpoint ved forhøjelse af cigaretafgifterne med 19 kr. i
FL2020, dvs. en ca. 4 gange så stor effekt som i det nye svar. Vil ministeren redegøre for
den store forskel i effekterne på Gini i de to besvarelser?
Svar
Det bemærkes indledningsvis, at det svar på
SAU alm. del
spm. 248,
der henvises til, si-
den er blevet berigtiget. Det betyder, at den ækvivalente virkning på Gini-koefficienten af
at forhøje tobaksafgifterne svarende til en prisstigning på ca. 20 kr. på en gennemsnitlig
pakke cigaretter ikke skønnes til 0,04 pct.-point, men i stedet til 0,10 pct.-point.
Forskellen mellem de virkninger, der spørges til, er således væsentligt mindre end forud-
sat i spørgsmålet, men dog fortsat betydelig. Nedenfor redegøres for forskellen mellem
den skønnede effekt på Gini-koefficienten på 0,15 pct.-point i besvarelsen af
FIU alm. del
spørgsmål 67
og den skønnede effekt på Gini-koefficienten på 0,10 pct.-point i det
berigti-
gede svar på SAU alm. del
spm. 248.
Forhøjelserne af tobaksafgifterne i 2020 og 2022, der blev aftalt ifm. finansloven for 2020
på i alt ca. 19 kr. for en gennemsnitlig pakke cigaretter
skete med udgangspunkt i en
pris på en gennemsnitlig pakke cigaretter på ca. 40 kr. Den ækvivalente virkning på Gini-
koefficienten
1
kan ud fra den umiddelbare provenuvirkning, der blev skønnet i forbin-
delse med FL20, skønnes til 0,15 pct.-point.
Det
berigtigede svar på SAU alm. del
spm. 248
tager udgangspunkt i en vægtet gennemsnit-
lige pakkepris i 2022 på ca. 60 kr. Den ækvivalente virkning på Gini-koefficienten af at
forhøje tobaksafgifterne svarende til, at gennemsnitlig pakkepris koster ca. 80 kr., skønnes
aktuelt til 0,10 pct.-point. Der er således væsentlig forskel på de to skøn, selvom der be-
tragtes to afgiftsforhøjelser af samme nominelle størrelse.
Ved beregning af fordelingsvirkninger tages udgangspunkt i den umiddelbare virkning af
afgiftsændringen. Den ækvivalente ændring i Gini-koefficienten, der følger af en given
forhøjelse af tobaksafgifterne, afhænger ikke alene af størrelsen på den konkrete afgifts-
stigning, men også af det niveau, afgiften har i udgangspunktet.
Det bemærkes, at de skønnede fordelingsvirkninger ikke tager højde for eventuelle ad-
færdsændringer, der følger af afgiftsændringerne. Men den umiddelbare provenuvirkning
1
Afgifter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for fordelingsberegninger. Det skyl-
des, at de disponible indkomster opgøres som den indkomst, der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling
af afgifter. Afgifter har dog betydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet
afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Beregningsteknisk kan en afgiftsændring opgøres som en
ækvivalent ændring af den disponible indkomst, hvorved der kan opgøres en ændring i de ækvivalente indkomstforskelle
og dermed en ækvivalent ændring i Gini-koefficienten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om at redegøre for den store forskel i effekterne på Gini i de to besvarelser på SAU alm. del - spørgsmål nr. 248 og FIU alm. del - spørgsmål nr. 67 (folketingsåret 2020-21)
2778866_0003.png
af en given (yderligere) nominel afgiftsstigning
og dermed fordelingsvirkningen
kan
ændres over tid, hvis
tidligere afgiftsstigninger
har reduceret afgiftsgrundlaget.
Efter de gennemførte forhøjelser af tobaksafgifterne i medfør af finansloven for 2020 er
det årlige indenlandske (afgiftspligtige) salg af cigaretter faldet fra ca. 5�½ mia. stk. i perio-
den før afgiftsstigningerne til omtrent 3�½ mia. stk. i 2022,
jf. også kapitel 4 i Skatteøkono-
misk Redegørelse 2023.
Det lavere afgiftspligtige salg betyder, at den umiddelbare provenu-
virkning for staten (og dermed fordelingsvirkningen) af en hypotetisk
yderligere
afgiftsstig-
ning af samme størrelse som de tidligere gennemførte afgiftsforhøjelser vil være mindre
end virkningerne af de faktisk gennemførte forhøjelser (som tog udgangspunkt i et lavere
afgiftsniveau og et højere afgiftsgrundlag).
Dette er den primære årsag til den ovennævnte forskel i de ækvivalente virkninger på
Gini-koefficienten af afgiftsstigninger af omtrent samme størrelsesorden.
Side 3 af 3