Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2779671_0001.png
13. november 2023
J.nr. 2023 - 5462
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 277 af 16. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofoed (DF) og Mette Thiesen (DF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. og MFU spm. om, hvordan den økonomiske effekt af en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 påvirker en enlig pensionist og et pensionistpars årlige disponible indkomst
2779671_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk vurdere, hvordan de økonomiske effekter, herunder
fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper,
der som minimum omfatter kontanthjælpsmodtagere, almindelige LO-arbejdere, pensio-
nister, funktionærer og direktører, ved en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct.
fra 2024 frem mod 2030?
Svar
En årlig indeksering af tobaksafgifterne på 3,5 pct. vil medføre, at en pakke cigaretter i
2030 er omtrent 13 kr. dyrere end i dag og dermed vil koste ca. 72 kr. (med udgangspunkt
i den vægtede gennemsnitlige pakkepris i 2022 på ca. 59 kr.).
Ministeriernes konsekvensberegninger for familietyper af politikændringer omfatter efter
gængse regneprincipper som udgangspunkt de
direkte virkninger
på familiernes disponible
indkomster af ændringer i personskatter eller overførsler, som indgår som en del af forud-
sætningerne i Økonomiministeriets familietypemodel. Betaling af afgifter, herunder fx af-
gifter på tobak og alkohol, er ikke omfattet af de gængse regneprincipper for familietype-
beregninger.
Det kræver således konkrete antagelser om de enkelte familietypers cigaretforbrug, hvis
en hypotetisk forhøjelse af afgiften på cigaretter skal omsættes til virkninger for de en-
kelte familietyper. Det er i den aktuelle besvarelse valgt
som en helt summarisk, bereg-
ningsmæssig antagelse
at illustrere virkningen af de respektive hypotetiske afgiftsforhø-
jelser ved at forudsætte et dagligt cigaretforbrug på 20 stk. om dagen for
alle
voksne i
alle
de betragtede familietyper. Dette afspejler ikke en konkret vurdering af de enkelte familie-
typers faktiske rygevaner, men er alene en beregningsmæssig antagelse.
Det forudsættes i øvrigt, at hele det forudsatte cigaretforbrug består af cigaretter købt
med dansk afgift. I praksis grænsehandles en betydelig del af danskernes cigaretforbrug.
Denne del af forbruget berøres ikke af danske afgiftsstigninger.
Ved beregning af fordelingsvirkninger, herunder også virkningen for typefamilier, tages
udgangspunkt i den umiddelbare virkning af afgiftsændringen. Der tages således ikke
højde for eventuelle afledte adfærdsvirkninger, som vil påvirke afgiftsændringens virkning
på typefamilierne, og som kan variere imellem dem.
Med de nævnte antagelser udgør den ekstra afgiftsbetaling det samme beløb i kroner pr.
voksen i alle de betragtede familietyper. Den ekstra afgiftsbetaling vil dog udgøre en hø-
jere andel af den disponible indkomst, jo mindre den disponible indkomst er i udgangs-
punktet,
jf. tabel 1 og figur 1 nedenfor.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. og MFU spm. om, hvordan den økonomiske effekt af en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 påvirker en enlig pensionist og et pensionistpars årlige disponible indkomst
2779671_0003.png
Tabel 1. Ekstra årlig omkostning ved rygning givet indeksering af tobaksafgifterne i kroner og som an-
del af disponibel indkomst for udvalgte familietyper (2023-niveau, 2030-regler)
Ekstra årlig
omkostning
kr.
Enlig kontanthjælpsmodtager
Enlig arbejder
Enlig pensionist
Pensionistpar
Kontanthjælpsfamilie
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie
Direktørfamilie
4.745
4.745
4.745
4.745
4.745
4.745
4.745
4.745
pct.
4,2
1,8
2,5
3,2
3,2
1,6
1,2
0,9
Forudsat
disponibel
indkomst
kr.
113.000
269.000
187.000
148.000
150.000
305.000
412.000
539.000
Anm.: I tabellen er alle kronebeløb beregnet som kroner pr. voksen i husstanden. De forudsatte disponible indkomster for de
viste familietyper afhænger (udover beskæftigelsesstatus og arbejds- eller overførselsindkomst) af det forudsatte antal hjem-
meboende børn og deres alder, boligtype, gæld og pensionsopsparing mv. De tre enlige familietyper forudsættes at bo i leje-
bolig. Den enlige kontanthjælpsmodtager forudsættes desuden at være over 30 år, mens den enlige pensionist forudsættes at
have en ATP. Det viste pensionistpar forudsættes at bo i ejerbolig samt have én ATP. De resterende fire familietyper med to
voksne forudsættes at have to børn (ét i børnehave og ét i SFO). Kontanthjælpsfamilien forudsættes at bo i lejebolig, imens de
resterende tre forudsættes at bo i ejerbolig. En direktørfamilie består af én direktør og én funktionær. Forbrugsskatter påvirker
ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over efter indkomstskat mv.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel på baggrund af Økonomisk Redegørelse, maj 2023 samt egne beregninger. Di-
sponible indkomster er opgjort via familietypemodellen med 2030-regler i 2023-niveau.
Figur 1. Ekstra årlig omkostning ved en gennemsnitlig pris for en pakke cigaretter på 72 kr. for
udvalgte familietyper med et forudsat dagligt cigaretforbrug på en pakke (20 stk.) per voksen (2023-
niveau, 2030-regler)
Kr.
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Enlig
kontant-
hjælps-
modtager
Enlig
arbejder
Enlig
Pensionist- Kontant-
pensionist
par
hjælps-
familie
Arbejder- Funktionær- Direktør-
familie
familie
familie
Pct.
5
4
3
2
1
0
Kr. pr. voksen
Pct. af disponibel indkomst
Anm.: Se anm. til tabel 1.
Det bemærkes, at en stor del af befolkningen ikke ryger. De ekstra omkostninger som
følge af højere priser på cigaretter vedrører således alene de familier, der ryger. Beregnin-
gerne er ikke relevante for familier, uanset type, hvor der ikke ryges. De ekstra omkost-
ninger vil desuden variere med forbrugets størrelse, herunder om der i husstanden ryges
cigaretter eller andre tobaksprodukter. Undersøgelsen
Danskernes Rygevaner 2022
viser, at
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. og MFU spm. om, hvordan den økonomiske effekt af en årlig indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 påvirker en enlig pensionist og et pensionistpars årlige disponible indkomst
2779671_0004.png
13 pct. af de 15-79-årige ryger dagligt, mens 6 pct. ryger lejlighedsvist. Undersøgelsen vi-
ser også, at 6 pct. af de 15-79-årige ryger 15 eller flere cigaretter om dagen, men omfatter
ikke oplysninger om det
gennemsnitlige
daglige forbrug. Det ovennævnte forudsatte cigaret-
forbrug på 20 stk. om dagen er derfor rent illustrativt.
De ovennævnte skønnede fordelingsvirkninger af en hypotetisk indeksering af cigaretaf-
gifterne skal i øvrigt ses i lyset af, at udgifterne til tobaksafgifter
og dermed prisen på ci-
garetter
i fravær af indeksering over tid alt andet lige vil udgøre en
faldende
andel af de
disponible indkomster,
jf. nærmere omtale i svaret på SAU alm. del
spm. 278.
Side 4 af 4