Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2779674_0001.png
13. november 2023
J.nr. 2023 - 5462
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 278 af 16. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofoed (DF) og Mette Thiesen (DF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. og MFU spm. om at beregne effekten på Danmarks Gini-koefficient ved en indeksering af tobaksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 frem mod 2030
2779674_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på Danmarks Gini-koefficient ved en indeksering af to-
baksafgiften på 3,5 pct. fra 2024 frem mod 2030?
Svar
Afgifter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for
fordelingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den ind-
komst, der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har
dog betydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel ind-
komst, idet afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Beregningstek-
nisk kan en afgiftsændring opgøres som en ækvivalent ændring af den disponible ind-
komst, hvorved der kan opgøres en ændring i de ækvivalente indkomstforskelle og der-
med en ækvivalent ændring i Gini-koefficienten.
Tobaksafgifterne er primært defineret ved, at satserne er fastsat i kroner og øre, som ved
gældende lov ikke indekseres. Det betyder, at udgifterne til tobaksafgifter ved et givent
forbrug over tid vil udgøre en stadig mindre del af de disponible indkomster, når det for-
udsættes, at disse vil vokse. Derfor vil tobaksafgifterne i fravær af løbende diskretionære
ændringer over tid alt andet lige bidrage til stadig mindre reale indkomstforskelle. Den ne-
denfor viste ækvivalente ændring i Gini-koefficienten angiver således virkningen af at in-
deksere tobaksafgifterne set i forhold til et scenarie, hvor de reale indkomstforskelle isole-
ret set ellers ville falde over tid.
Det bemærkes, at der ved beregning af fordelingsvirkninger tages udgangspunkt i den
umiddelbare virkning af afgiftsændringen. Der tages altså ikke højde for eventuelle afledte
adfærdsvirkninger, der også kan variere på tværs af indkomstgrupper.
Hvis tobaksafgifterne indekseres med 3,5 pct. fra 2024 til 2030, vil afgiftssatserne stige
med samlet 26,4 pct. over hele perioden, svarende til en prisstigning på ca. 13 kr. for en
gennemsnitlig pakke cigaretter ved fuld overvæltning. En gennemsnitlig pakke cigaretter
vil derfor koste ca. 72 kr. (med udgangspunkt i den vægtede gennemsnitlige pakkepris i
2022 på ca. 59 kr.).
Fordelingsvirkningerne er beregnet for den samlede afgiftsstigning i 2030, som skønnes at
øge indkomstforskellene med ca. 0,07 pct.-point målt som en ækvivalent ændring i Gini-
koefficienten.
Side 2 af 2