Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2726568_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
20. juni 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 276 (Alm. del) af 13. juni
2023
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om
ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål K.
Talepapiret bedes også sendt til Boligudvalget og Udvalget for Landdistrikter og
Øer.
Svar
Talepapir til samråd 13. juni 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K, til den fungerende økonomiminister
2726568_0002.png
Side 2 af 5
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i SAU 13. juni 2023
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren redegøre for de punkter på
ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, som er relevante for Skatteud-
valget?
Tak, formand. Jeg vil orientere Udvalget om Kommissionens
pakke ”Moms i den digitale tidsalder”. Sagen er på dagsorde-
nen for ECOFIN 16. juni mhp. præsentation og drøftelse, men
ikke beslutning.
Forslaget skal bl.a. digitalisere momssystemet i EU og håndtere
udfordringer i forbindelse med momsopkrævning ved udlej-
ning af fast ejendom eller transportmidler via digitale plat-
forme. Et eksempel på en platform mhp. udlejning af ejendom
er Airbnb.
Pakken indeholder forslag vedrørende digitale rapporterings-
krav for virksomheders grænseoverskridende handel i EU, æn-
drede momsregler for platformsøkonomien (fx udlejning af
sommerhuse, samt ferieboliger via Airbnb) samt at virksomhe-
der med aktiviteter i flere EU-lande i endnu højere grad kun
behøver at blive momsregistreret i ét EU-land.
Jeg vil generelt henvise til samlenotat om sagen.
Forslaget om rapporteringskrav
indebærer blandt andet, at
såkaldt e-fakturering bliver obligatorisk for grænseoverskri-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K, til den fungerende økonomiminister
Side 3 af 5
dende handel mellem virksomheder i EU samt ved handel mel-
lem virksomheder og offentlige myndigheder. Der er i dag in-
gen fælles EU-regler for e-fakturering ved grænseoverskri-
dende handel. I Danmark er e-fakturering allerede påkrævet
ved offentligt indkøb.
E-fakturering er (i modsætning til papirfakturering) en auto-
matiseret elektronisk måde, hvorpå man kan sende og be-
handle fakturaer mellem en leverandør og kunde.
Formålet med forslaget er blandt andet at reducere de admini-
strative byrder for virksomheder og forbedre skattemyndighe-
dernes kontrolmuligheder.
Forslaget vedr. platformsøkonomien
indebærer, at kortids-
udlejning af ejendomme (fx sommerhuse) i EU på under 45
dage skal anses som ”hotellignende” udlejning. ”Hotellig-
nende” udlejning er i dag momspligtigt. Forslaget betyder altså,
at korttidsudlejning af ejendom på under 45 dage også bliver
momspligtigt. Det kan fx dreje sig om moms på udlejning af
sommerhuse eller andre ferieboliger. Udlejningen foregår i dag
i høj grad via platforme såsom Airbnb.
Formålet er ifølge Kommissionen at sikre lige konkurrencevil-
kår mellem traditionelle udbydere, fx hoteller, og digitale plat-
forme, som på tilsvarende vis udbyder korttidsindkvartering.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K, til den fungerende økonomiminister
Side 4 af 5
Kommissionen foreslår derudover, at det skal være
platformen,
som formidler udlejning af ejendomme, eller salg af person-
transport, der generelt skal stå for opkrævningen af moms, dvs.
være momspligtig.
Hensigten med at det skal være platformen, der er momsplig-
tig, er blandt andet at lette administrative byrder for de under-
liggende udbydere, fx privatpersoner der ejer og udlejer fast
ejendom, idet man undgår, at udlejer selv skal momsregistreres
og betale momsen.
Endeligt skal
forslaget om én momsregistrering
i EU sikre,
at virksomheder med grænseoverskridende handel i EU i
endnu større omfang end i dag kan anvende det såkaldte ”One-
Stop-Shop”
system. Dette system kan anvendes af virksomhe-
der til at angive og betale moms for salg af varer og levering af
ydelser til forbrugere i andre EU-lande gennem systemet. Virk-
somheder med aktiviteter i flere EU lande behøver således kun
at være registreret i ét EU-land, typisk deres eget.
Forslaget indebærer konkret en række udvidelser af ordningen,
så den også dækker en række specielle varer, hvor virksomhe-
der efter gældende regler ikke kan anvende one-stop-shoppen.
Det gælder konkret varer, som indebærer installering og mon-
tering i et andet land end det land, sælgeren er registreret i (fx
salg af en vare såsom et køkken).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. juni 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål K, til den fungerende økonomiminister
Side 5 af 5
Formålet er at lette administrative byrder ved at begrænse om-
fanget af momsregistreringer for virksomheder.
Regeringen støtter generelt en modernisering og digitalisering
af momssystemet, der kan føre til færre administrative byrder
og mindsket momssvig. Regeringen er således også positiv
over for flere af pakkens elementer, herunder især indførelsen
af digitale rapporteringskrav og én momsregistrering.
For så vidt angår indførelsen af momspligt på korttidsudlej-
ning (fx sommerhusudlejning), og at momspligten flyttes fra
sælgeren til platformen, vurderer regeringen, at det kan med-
føre udfordringer for de eksisterende danske regler for som-
merhuse. Danmark har i dag ingen momspligt på kortidsudlej-
ning af ejendomme, herunder sommerhuse. Regeringen finder
det mest hensigtsmæssigt, at hvert EU-land får en vis fleksibi-
litet til at fastsætte, hvornår korttidsudlejning anses for at være
momspligtig.