Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2731399_0001.png
30. juni 2023
J.nr. 2023-5378
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 274 af 13. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian Bøgsted (DD).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.
2731399_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for
boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.
Svar
Når der tinglyses rettigheder, skal der betales tinglysningsafgift til staten. Det omfatter
bl.a. tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og tinglysning af pant i fast ejendom. Ved
fast ejendom forstås både ejerboliger og erhvervsejendomme. Pant benyttes som sikker-
hed for lån, herunder fx boliglån. Afgiften er pålagt selve tinglysningen og er en såkaldt
transaktionsbaseret afgift.
Ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom består afgiften af en
fast
afgift på 1.850 kr. og
en
variabel
afgift på 0,6 pct., der som udgangspunkt beregnes af ejerskiftesummen. Ved
tinglysning af pant i fast ejendom består afgiften af en
fast
afgift på 1.825 kr. og en
variabel
afgift på 1,45 pct. af det pantsikrede beløb.
En fritagelse for tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1
mio. kr. giver anledning til en række afgrænsningsspørgsmål. Der skal bl.a. tages stilling
til, om fritagelsen alene skal omfatte tinglysning af ejerskifte eller også omfatte tinglysning
af pant. Herudover skal der tages stilling til, om fritagelsen skal omfatte alle typer af fast
ejendom, herunder fx sommerhuse, kolonihaver, byggegrunde eller anden fast ejendom
end beboelsesejendom.
Det bemærkes, at en fritagelse for tinglysning af pant i boliger med en salgspris under 1
mio. kr. må antages at medføre øget kompleksitet og administrative udfordringer, da der
ikke nødvendigvis er en 1-til-1 sammenhæng mellem salgsprisen og størrelsen af pant, der
tinglyses, ligesom der kan tinglyses pant af andre årsager end køb af ejendom.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at fritagelsen omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke
pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme mv.
Fritagelse for tinglysningsafgiftens
faste
del ved tinglysning af ejerskifte af boliger med en
salgspris under 1 mio. kr. vil således indebære en besparelse på 1.850 kr. ifm. køb af så-
danne ejerboliger.
Det er forbundet med stor usikkerhed at skønne over antallet af fremtidige årlige bolig-
handler med en salgspris på under 1 mio. kr. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at
der årligt handles 25.000 boliger med en salgspris under 1 mio. kr. På den baggrund vur-
deres, at fritagelsen vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på 45 mio. kr. og et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 35 mio. kr. (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens faste del for boliger med en salgspris på under 1 mio. kr.
2731399_0003.png
Tabel 1. Provenumæssig konsekvens af fritagelse ved ejerskifter med salgspris under 1 mio. kr.
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
45
35
35
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Beregningen tager udgangspunkt i Skatteministeriets foreløbige estimerede skøn ejen-
domsværdien samt et år årligt handelsomfang på knapt 7 pct. af ejerboligerne svarende til omfanget i 2020. Der er forudsat en tilba-
geløbssats på 21 pct. Der er i beregningen ikke taget højde for, at fritagelse for tinglysningsafgiften kan påvirke antallet af ejendoms-
handler. Der er ligeledes ikke taget højde for afledt virkning på løbende ejendomsskatter, som i et begrænset omfang må forventes at
blive positivt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser. Der er beregningsteknisk forudsat en virkning på arbejdsudbuddet sva-
rende til en selvfinansieringsgrad på 4 pct. svarende til effekten af en reduktion i AM-bidraget. Det er lagt til grund, at en fritagelse
for tinglysningsafgift omfatter ejerboliger, men ikke erhvervsejendomme mv. Det er forudsat, at grænsen på 1 mio. kr. indekseres.
Kilde: Skatteministeriet
Der vurderes ikke at være skatteøkonomisk belæg for skattemæssigt særskilt at favorisere
købere af billige boliger fremfor andre boliger.
Baseret på tidligere erfaringer forventes forslaget at medføre administrative omkostninger
for Skatteforvaltningen, som fx vil have behov for ressourcer til øget kontrolindsats. Des-
uden kan forslaget medføre administrative omkostninger for Tinglysningsretten. Hertil
kommer administrative omkostninger for erhvervslivet (fx advokater og ejendomsmæg-
lere). Der er ikke skønnet over størrelsen af de administrative omkostninger, men set i
forhold til størrelsen af mindreprovenuet kan de administrative omkostninger være rela-
tivt store.
Side 3 af 3