Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2726189_0001.png
21. juni 2023
J.nr. 2023 - 5235
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 270 af 8. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om at opgøre provenuet fra afgifter og kvoter forbundet med energiforbruget i Danmark for de senest mulige tre år
2726189_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren for de senest mulige tre år opgøre provenuet fra afgifter og kvoter forbun-
det med energiforbruget i Danmark, herunder energiafgifter, CO
2
-afgifter samt køb af
CO
2
-kvoter? Opgørelsen bedes foretaget med og uden de energieffektivitetsafhængige
ejer- og registreringsafgifter på biler. Provenuet bedes fordelt på fossilt og ikke-fossilt
energiforbrug.
Svar
Der er energi- og CO
2
-afgift på en række brændsler, der hovedsageligt udgøres af natur-
gas, affald, benzin og diesel. Provenuet fra energiafgifter på brændsler har i perioden
2020-2022 udgjort ca. 22 mia. kr., mens provenuet fra CO
2
-afgiften i perioden har udgjort
ca. 3 mia. kr. Langt hovedparten på omkring 18 til 19 mia. kr. kan henføres til et fossilt
grundlag,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu fra energiafgift mv. fordelt på fossilt hhv. ikke-fossilt grundlag, 2020-2022
Mia. kr.
Energiafgift, brændsler
-
heraf fossilt grundlag
-
heraf ikke-fossilt grundlag
CO
2
-afgift
-
heraf fossilt grundlag
-
heraf ikke-fossilt grundlag
Energiafgift el
Registreringsafgift
Vægtafgift (grøn ejerafgift)
Salg af CO
2
-kvoter
2020
21,0
18,4
2,6
3,3
3,2
0,1
11,8
18,6
10,3
1,2
2021
22,0
19,0
3,0
3,4
3,3
0,1
11,4
16,3
10,5
2,2
2022
21,3
18,2
3,1
3,3
3,2
0,1
9,9
11,6
10,4
3,4
Anm.: Den vigende profil for registreringsafgiften skal bl.a. ses i lyset af, at antallet af nyregistrerede personbiler er faldet
fra ca. 200.000 stk. i 2020 til ca. 150.000 stk. i 2022, hvilket skønnes at skyldes leveranceproblemer og usikkerhed om den
økonomiske udvikling.
Kilde: Finansloven 2023, Klimafremskrivningen 2023 og egne beregninger.
Der er således godt 3 mia. kr., der i 2022 kan henføres til et ikke-fossilt grundlag. De ikke-
fossile grundlag kommer fra tre områder.
Der er VE-iblandingskrav i benzin og diesel. Der er energiafgift, men ikke CO
2
-afgift, på
biobenzin og biodiesel. Det er ikke muligt at undtage biobenzin og biodiesel fra energiaf-
gift pga. EU’s energibeskatningsdirektiv.
Der er energiafgift på fossile brændsler og affald, der nyttiggøres til fjernvarme. Der beta-
les også energiafgift af det biogene affald, når det er blandet med fossilt affald, da det hid-
til ikke har været teknisk muligt at adskille affaldsfraktionerne fysisk eller ved målinger.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at adskille biogas og fossil gas i gasnettet,
og der betales energi- og CO
2
-afgift af biogas, som tilføres gasnettet ligesom af
den fossile gas. Producenterne af den biogas, der føres ind i gasnettet, modtager
imidlertid støtte, som overstiger afgiften.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om at opgøre provenuet fra afgifter og kvoter forbundet med energiforbruget i Danmark for de senest mulige tre år
2726189_0003.png
Energiafgiften på el, registreringsafgift og vægtafgift (grøn ejerafgift) er ikke afgifter, der
lægges på et fossilt eller ikke-fossilt grundlag. Endelig er indtægter fra CO
2
-kvotesalg rela-
teret til fossile brændsler.
Side 3 af 3