Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2729899_0001.png
28. juni 2023
J.nr. 2023 - 5070
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 267 af 6. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. til den politiske aftale Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet af 1. juni 2023
2729899_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af den politiske aftale ”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse
i skattevæsenet” af 1. juni 2023 bedes ministeren oplyse følgende:
1. Hvor meget gæld bliver afskrevet som konsekvens af aftalen?
2. Hvor mange personer og virksomheder får afskrevet deres gæld?
3. Hvor mange gældsposter bliver afskrevet, og hvor mange gældsposter er der tilbage?
4. Hvor lang sagsbehandlingstiden forventes at blive for at komme i bund med de reste-
rende ikkeinddrivelsesparate gældsposter?
5. Får man med aftalen stoppet tilgangen af nye ikkeinddrivelsesparate gældsposter?
Svar
I aftale om
Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse
af den 1. juni 2023 indgår indfø-
relse af en udvidet bagatelgrænse for afskrivning af ikke-inddrivelsesparat gæld på op til
2.000 kr. Der er tale om en bagatelgrænse på skyldnerniveau, som kan anvendes, såfremt
skyldners samlede ikke-inddrivelsesparate gæld er på op til 2.000 kr. i det pågældende ind-
drivelsessystem, uanset hvor meget øvrig gæld den pågældende skyldner har. Der lægges
op til en årlig afskrivning ved anvendelse af bagatelgrænsen.
Ad 1.
Gældsstyrelsen har estimeret, at en første afskrivning med den udvidede bagatelgrænse på
op til 2.000 kr. kan medføre afskrivning af gældsposter til en nominel værdi på 241 mio.
kr. (kursværdi 167 mio. kr.).
Ad 2.
Første afskrivning skønnes at være fordelt på i alt ca. 374.000 skyldnere, hvoraf i alt ca.
166.000 skønnes at blive gældfrie, og ca. 348.000 skønnes at få afskrevet al deres ikke-ind-
drivelsesparate gæld.
Ad 3.
Første afskrivning forventes at vedrøre ca. 2,4 mio. gældsposter.
Fsva. ad 1-3 tages generelt forbehold for, at gældsmassen er dynamisk, hvorfor de reelle
afskrivninger kan se anderledes ud. Det er ikke muligt at opgøre omfanget af de reste-
rende ikke-inddrivelsesparate gældsposter, da denne gældsmasse også kan omfattes af øv-
rige indsatser,
jf. ad 4 nedenfor.
Det kan forventes, at effekten af de efterfølgende, årlige afskrivninger med den udvidede
bagatelgrænse er faldende. Den udvidede bagatelgrænse har til formål at afskrive ikke-ind-
drivelsesparat gæld hos skyldnere, der samlet set har ikke-inddrivelsesparat gæld på min-
dre beløb og dermed løse problemet med låste indbetalinger for disse skyldnere. Låste
indbetalinger opstår blandt andet, hvis skyldner foretager en frivillig indbetaling på ikke-
inddrivelsesparat gæld.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. til den politiske aftale Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet af 1. juni 2023
2729899_0003.png
Ad 4.
Der var ved udgangen af 2022 registreret ca. 15 mio. ikke-inddrivelsesparate gældsposter
til en nominel værdi på 40,7 mia. kr. (kursværdi 6,8 mia. kr.). Opgørelsen inkluderer uden-
landske gældsposter.
Som en del af den politiske aftale og som led i den langsigtede plan for opkrævning og
inddrivelse frem mod 2030 har Skatteforvaltningen udarbejdet en strategi, der indeholder
konkrete tiltag og principper, der ligger til grund for prioriteringen af oprydningen af den
ikke-inddrivelsesparate gæld under inddrivelse, så oprydningen som udgangspunkt sker
efter et ”størst-først”-princip.
Planlægningen er dynamisk, hvilket bl.a. skal ses i lyset af,
at der fortsat tilgår ikke-inddrivelsesparate gældsposter til det ældre inddrivelsessystem
DMI og tilpasses i takt med erfaringer og fremdrift i oprydningen, ligesom de nævnte øv-
rige eksisterende og fremtidige ordinære afskrivningsmuligheder i henhold til aftalen vil
indgå som elementer i oprydningen.
Det er på denne baggrund ikke muligt at opgøre omfanget af de resterende ikke-inddri-
velsesparate gældsposter, som vil blive omfattet af en egentlig oprydningsindsats og der-
med sagsbehandlingstiden forbundet hermed, da den ikke-inddrivelsesparate gældsmasse
er dynamisk og påvirkes af andre tiltag end årlig afskrivning efter den aftalte bagatel-
grænse på op til 2.000 kr.
Ad 5.
Initiativerne i aftalen indebærer, at tilgangen af nye ikke-inddrivelsesparate gældsposter
stoppes. Der bliver som led i den langsigtede plan for opkrævning og inddrivelse frem
mod 2030 udarbejdet dataaftaler for de enkelte typer af gældsposter, hvilket efterfølgende
implementeres i fordringshavernes og Gældsstyrelsens systemer. Konkret forudsættes
Skattekontoen tilkoblet det nye inddrivelsessystem PSRM i 2026/2027.Det er endvidere
planen, at de resterende offentlige fordringshavere tilkobles PSRM i løbet af de næste par
år.
Det er således forventningen, at eksterne offentlige kreditorer udelukkende oversender
gæld til PSRM fra i løbet af 2024. Skatteforvaltningen forventes udelukkende at sende
gæld til PSRM fra 2026/2027.
Side 3 af 3