Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2729515_0001.png
27. juni 2023
J.nr. 2023 - 5077
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 262 af 2. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud
2729515_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders
mulighed for at fremføre underskud? Ministeren bedes redegøre for dette ved modeller,
hvor der maksimalt kan fremføres underskud i henholdsvis 5 år, 6 år, 7 år, 8 år, 9 år og 10
år. Herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 327 af 19. februar 2021 opdate-
ret, hvor der anvendes 2023-niveau og 2023-priser.
Svar
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til 9.135.000 kr. (2023-ni-
veau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens underskud herud-
over alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de år, hvor det fradrages.
Uudnyttede underskud kan fremføres uden tidsbegrænsning til fradrag i senere års over-
skud.
Det vil medføre et merprovenu for det offentlige, hvis der indføres en grænse for, hvor
mange år selskaber kan fremføre deres underskud. Det skønnes med betydelig usikkerhed
at medføre et årligt merprovenu på ca. 2,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvis der
indføres en grænse på 5 år for fremførelse af underskud,
jf. tabel 1.
Merprovenuet reduce-
res desto flere år underskud kan fremføres. Det skønnes således, at merprovenuet vil ud-
gøre ca. 1,0 mia. kr., hvis underskud kan fremføres i 10 år.
Tabel 1. Provenuvirkning ved indførelse af grænse for, hvor mange år underskud kan fremføres
Mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
5 år
4,8
4,1
2,9
6 år
3,9
3,3
2,3
7 år
3,1
2,6
1,9
8 år
2,5
2,1
1,5
9 år
2,0
1,7
1,2
10 år
1,6
1,3
1,0
Anm.: Det er forudsat, at begrænsningen omfatter eksisterende underskud. Den varige virkning er identisk med merprove-
nuet i de enkelte år. Virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virkningen efter tilbageløb og ad-
færd. Eventuelle overgangsregler vil reducere provenuet i de første år.
Kilde: Skatteministeriet.
Provenuvurderingen er baseret på den samme metode som i svaret på SAU alm. del spm.
327 (2020-21), men er opdateret på baggrund af de seneste endelige oplysninger fra un-
derskudsregistret. Opdateringen indebærer en betydelig forhøjelse af det skønnede mer-
provenu, idet selskabernes årlige underskud i de seneste år har været større end tidligere.
Det bemærkes, at en begrænsning af selskabernes mulighed for at fremføre underskud vil
medføre en forvridning af investeringsstrukturen væk fra investeringer med større risiko
og højere forventet afkast, herunder investeringer i forskning og udvikling. Det skyldes, at
disse investeringer kan give anledning til underskud i en længere årrække, førend de giver
overskud. Dette trækker i retning af, at en begrænsning i selskabernes muligheder for at
fratrække underskud kan have en større negativ effekt på investeringerne end en tilsva-
rende forhøjelse af selskabsskatten. Underskudsbegrænsningsreglen skal dog også ses i ly-
set af, at den begrænser selskabernes muligheder for at reducere dansk skat ved at placere
underskud i Danmark gennem strategisk fastsatte koncerninterne priser.
Side 2 af 2