Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2729517_0001.png
27. juni 2023
J.nr. 2023 - 5137
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 260 af 2. juni 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved en tilpasning af bruttoskatteordningen, der bibeholder bruttoskatteordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere
2729517_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved en tilpasning af bruttoskatteordningen, der
bibeholder bruttoskatteordningen for forskere, men fjerner den for nøglemedarbejdere?
Desuden bedes ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe bruttoskatteordnin-
gen, herunder bedes svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 306 af 19. marts 2021 opdate-
ret, hvor der anvendes 2023-niveau og 2023-priser.
Svar
Forskere og højtlønnede medarbejdere (nøglemedarbejdere), der rekrutteres i udlandet,
kan under en række betingelser vælge at blive beskattet efter særlige lempeligere regler,
når de kommer til Danmark for at arbejde. Formålet med ordningen er at øge danske
virksomheders og forskningsinstitutioners økonomiske muligheder for at tiltrække frem-
trædende internationale forskere og nøglemedarbejdere
En afskaffelse af forskerskatteordningen skønnes at medføre et umiddelbart varigt mer-
provenu på ca. 1.580 mio. kr. (2023-niveau) og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 35 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Her kan ca. 5 mio. kr. henføres til nøglemedarbejdere.
Tabel 1. Merprovenu ved at ophæve bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbart provenu
- heraf nøglemedarbejdere
Provenu efter tilbageløb
- heraf nøglemedarbejdere
Provenu efter tilbageløb og adfærd
- heraf nøglemedarbejdere
2023
1.420
1.335
1.205
1.135
30
5
2024
1.440
1.360
1.225
1.155
30
5
2025
1.475
1.385
1.250
1.180
30
5
2026
1.500
1.410
1.275
1.200
30
5
2027
1.525
1.435
1.295
1.220
30
5
Varigt
1.580
1.485
1.345
1.265
35
5
Anm.:
Der anvendes samme tilbageløbssats og migrationselasticiteter som i ”Baggrundsnotat –
provenuberegning for for-
skerskatteordningen”,
jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 306 af 19. marts 2021. Herudover er det i lighed med tidligere
beregninger lagt til grund, at adfærdsvirkningen modsvares af, at anden højtkvalificeret arbejdskraft fortrænges. Der anven-
des en implicit fortrængningsgrad på 20 pct., hvilket er lavere end i tidligere besvarelser, hvor fortrængningsgraden var for-
udsat at udgøre 38 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Det skal understreges, at de skønnede virkninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
De anvendte migrationselasticiteter er baseret på en undersøgelse på danske data, der ty-
der på, at skatteændringer har relativt store virkninger på medarbejdermobiliteten blandt
højtkvalificeret arbejdskraft. Usikkerheden knytter sig også til, i hvor høj grad udlændinge
fortrænger anden beskæftigelse. Skatteministeriet er ikke bekendt med undersøgelser, der
belyser virkninger heraf, og der er derfor summarisk søgt taget højde herfor i beregnin-
gerne. I den forbindelse bemærkes det, at fortrængningsgraden er blevet opdateret siden
besvarelsen af SAU alm. del
spm. 306 af 19. marts 2021, hvilket medfører et noget la-
vere merprovenu efter tilbageløb og adfærd end tidligere beregnet.
Der er desuden set bort fra virkninger på de offentlige udgifter, potentielle dynamiske ef-
fekter i form af øget produktivitet og virkninger fra medfølgende familiemedlemmer.
Side 2 af 2