Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2726281_0001.png
21. juni 2023
J.nr. 2023 - 4937
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 257 af 31. maj 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-23 fra SEGES om foretræde vedrørende hesteejendomme og Skattestyrelsens styresignal om praksis vedrørende juridisk kategorisering
2726281_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2023 fra SEGES om foretræde
vedrørende hesteejendomme og Skattestyrelsens styresignal om praksis vedrørende juri-
disk kategorisering, jf. SAU alm. del - bilag 156.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrelsen:
”Landsudvalget for
Heste har i henvendelse til Skatteudvalget foreslået, at grænseværdi-
erne for hesteavl i styresignalet om fastlæggelse af praksis vedr. juridisk kategori
(SKM2023.149.VURDST) nedsættes. Landsudvalget for Heste anfører i henvendelsen, at
styresignalet kræver en besætningsstørrelse på minimum 20 avlsdyr/ungdyr for at kunne
få anerkendt en hestebedrift som landbrugsproduktion. Landsudvalget for Heste anfører
videre, at der ifølge styresignalet kræves en minimumsbesætning på 5 avlsdyr/ungdyr for
at besætningen kan bidrage til anerkendelse som landbrugsproduktion.
Hertil bemærkes, at det fremgår af styresignalet, afsnit 4.2.1.2.4 om hestehold, at den
nedre grænse for antallet af dyr i hesteholdet er fem dyr uanset dyrenes alder. Det fremgår
videre, at alle faser af produktion af heste vil kunne henføres til landbrugsmomentet - det
være sig følproduktion, tilvæksten samt tilridning/forarbejdning af ungdyrene. Der skel-
nes således ikke i styresignalet mellem føl og avlsdyr/ungdyr.
Dertil kommer, at selv en enkelt hest indgår i afvejningen af landbrugsmomentet overfor
beboelsesmomentet. Der er således ikke tale om, at det alene er besætninger på mere end
5 heste, der indgår i afvejningen. Grænseværdien er derimod et udtryk for en formodning
om, at boligmomentet som hovedregel vil vægte tungere end en besætning på op til 5 he-
ste. Ved besætningsstørrelser mellem 5 og 19 heste foretages der en bedømmelse af, om
produktionen af heste har et tilstrækkeligt stort omfang til, at dette kan føre til, at ejen-
dommen i tilstrækkelig grad har karakter af en landbrugsejendom. Er besætningen der-
imod på 20 heste eller derover, vil besætningens størrelse som hovedregel føre til, at land-
brugsmomentet vil vægte tungere end boligmomentet.
Da styresignalet dermed ikke skelner mellem avlsdyr og nyfødte føl i opgørelsen af antal
heste på ejendommen, er det Vurderingsstyrelsen opfattelse, at styresignalet stort set alle-
rede imødekommer Landsudvalget for Hestes forslag om nedsættelse af grænseværdierne
for hestehold.
Hertil kommer, at det på vurderingsterminen den 1. marts 2021 ikke var lovpligtigt at re-
gistrere heste i det Centrale Husdyrbrugsregister (”CHR”) eller et tilsvarende autoritativt
register. Vurderingsstyrelsen havde dermed ikke adgang til data om hestehold, hvorfor
det ikke var muligt at inkludere information om hestehold i dataudtrækket, som indgik i
det brev, som blev sendt til de berørte ejere forud for afgørelse om omkategorisering.
Specifik information om anerkendelse af hesteproduktion har derfor heller ikke været in-
kluderet i brevet, fordi det ikke har været muligt at identificere, hvilke ejendomme
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-23 fra SEGES om foretræde vedrørende hesteejendomme og Skattestyrelsens styresignal om praksis vedrørende juridisk kategorisering
2726281_0003.png
informationen har været relevant for. Det samme har bl.a. gjort sig gældende for naturare-
aler og arealer med produktion af juletræer.
Hensigten bag udsendelsen af brevene har derfor bl.a. været, at de berørte ejere har haft
mulighed for at kvalificere den bagvedlæggende data
herunder information om heste-
hold.”
Side 3 af 3