Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2723302_0001.png
13. juni 2023
J.nr. 2023 - 5029
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 248 af 25. maj 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: MFU spm. om at sammenligne virkningen på Gini-koefficienten ved hhv. procentvise topskattelettelser og forøgelse af afgiften på cigaretter, så konkrete lettelser sammenlignes med en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90 og 100 kr.
2723302_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 83 sammenligne virk-
ningen på Gini-koefficienten ved hhv. procentvise topskattelettelser og forøgelse af afgif-
ten på cigaretter, så konkrete lettelser sammenlignes med en gennemsnitspris pr. pakke på
60, 70, 80, 90 og 100 kr.?
Svar
Af tabel 1 fremgår det, hvor meget topskattesatsen kan reduceres, hvis ændringen i ind-
komstforskellene målt ved Gini-koefficienten omtrent skal være den samme, som ved en
række afgiftsændringer på cigaretter.
Hvis cigaretafgifterne fx forhøjes med 5 kr. pr. pakke til en samlet gennemsnitlig pris på
65 kr., skønnes det at indebære en (ækvivalent) forøgelse af indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten med omtrent 0,01 pct.-point. Hvis topskattesatsen reduceres med 0,1
pct.-point, skønnes det ligeledes at indebære en ændring i Gini-koefficienten med omtrent
0,01 pct.-point,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ændringer i topskattesatsen og cigaretafgifterne med samme fordelingsvirkning målt ved
Gini-koefficienten, 2030 (2023-niveau)
Ændring i
Gini-koef-
ficienten
1
Cigaretafgifter
(gennemsnitlig pakkepris 60 kr.)
Æn-
dring
Kr.
5
10
20
30
40
Samlet
pakke-
pris
Kr.
65
70
80
90
100
Umiddel-
bart pro-
venu
Mio. kr.
+625
+1.250
+2.500
+3.775
+5.025
Provenu ef-
ter tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
-75
-250
-1.025
-2.325
-4.125
Topskattesats
(15 pct. med gældende regler)
Ændring
Pct.-
point
-0,1
-0,3
-0,6
-0,9
-1,0
Topskat-
tesats
Pct.
14,9
14,7
14,4
14,1
14,0
Umiddel-
bart pro-
venu
Mio. kr.
-160
-470
-950
-1.420
-1.580
Provenu ef-
ter tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
-80
-230
-460
-700
-780
Pct. point
0,01
0,02
0,04
0,06
0,07
1) Forbrugsskatter, herunder cigaretafgifter, påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de dispo-
nible indkomster. Der beregnes derfor en
ækvivalent
ændring i Gini-koefficienten - dvs. udhulingen af de disponible ind-
komsters købekraft omregnes til en tilsvarende virkning på de disponible indkomster.
Kilde: Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse 2015-2018 samt egne beregninger på baggrund af 3,3/33,3 pct. stik-
prøve af befolkningen i 2018 fremregnet til 2023-niveau. Tal vedrørende cigaretafgifter fremgår også af besvarelse af SAU
(alm. del)
spørgsmål 84 af 16. februar 2023.
Det bemærkes i øvrigt, at topskatten og afgiften på cigaretter har meget forskellige for-
mål, hvor fx afgiften på cigaretter primært sigter på at begrænse forbruget af en sund-
hedsskadelig vare.
Side 2 af 2