Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2722489_0001.png
12. juni 2023
J.nr. 2023 - 4867
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 246 af 15. maj 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om at oplyse de økonomiske konsekvenser for staten ved Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Industris forslag om at fritage naturområder, der kategoriseres som § 3-natur, fra ejendomsskat
2722489_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de økonomiske konsekvenser for staten ved Danmarks Naturfred-
ningsforening og Dansk Industris forslag om at fritage naturområder, der kategoriseres
som § 3-natur, fra ejendomsskat? (https://www.dn.dk/nyheder/dn-og-di-naturen-skal-
vaere-skattefri/)
Svar
Skatteministeriet har ikke med det umiddelbare tilgængelige datagrundlag mulighed for
præcist at sige, hvilke konkrete grunde der vil opleve, at noget af deres jord vil blive frita-
get for grundskyld. Data om § 3-natur er derfor baseret på Danmarks statistiks opgørelse
over heder, enge og anden natur (tør og våd) samt søer og vandløb. I alt udgør disse na-
turområder i 2021 ca. 10 pct. af Danmarks samlede areal. Derfor er der i svaret taget ud-
gangspunkt i, at 10 pct. af arealet grundskyldsfritages.
Endvidere lægges det til grund, at denne type natur i dag beskattes som produktionsjord
med den gennemsnitlige produktionsjordsbeskatning i kommunen. Der tages således ikke
højde for, at noget af jorden formentlig er beskattet som fx ejerboliger og dermed højere.
Modsat tages der heller ikke højde for, hvis noget af naturen allerede i dag er fritaget for
grundskyld. Skønnet er derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Såfremt § 3-natur fritages for grundskyld fra 2026 og frem skønnes det, med ovenstående
forbehold, at medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 100 mio. kr. (2023-ni-
veau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes et årligt mindreprovenu på ca. 40 mio. kr.
(2023-niveau)
1
.
I skønnet er der ikke taget højde for, at grundskyldsfritagelsen kan medføre, at nuværende
produktionsjord omlægges til § 3-natur sfa. grundskyldsfritagelsen, hvilket isoleret set vil
medføre et yderligere mindreprovenu.
Endeligt bemærkes det, at forligskredsen bag boligskatteforliget har besluttet, at der skal
arbejdes med at finde en kategori for naturejendomme, så boligbeskatningen ikke står i
vejen for dem, der gerne vil omlægge jord fra produktion til eksempelvis natur. Derfor vil
forligspartierne se på reglerne fremadrettet i form af et oplæg til en ny kategori for natur-
ejendomme.
1
I tilbageløbsberegningen er der taget højde for, at en del af § 3-naturen skønnes at være offentligt ejet, jf. forslaget fra
Dansk Industri og Dansk Naturfredningsforening.
Side 2 af 2