Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2710814_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
16. maj 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 244 (Alm. del) af 11. maj
2023
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om
ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål J.
Svar
Talepapir til samråd 11. maj 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J
2710814_0002.png
Side 2 af 5
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i SAU 11. maj 2023
Samrådsspørgsmål J:
Vil ministeren redegøre for de punkter på
ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, som er relevante for Skatteud-
valget?
Tak, formand. Jeg vil nu orientere Udvalget om Kommissio-
nens forslag til en revision af direktivet om det administrative
skattesamarbejde i EU
det såkaldte DAC8. Sagen er på dags-
ordenen for ECOFIN 16. maj, hvor der muligvis ventes at op-
nås enstemmighed i Rådet om et kompromisforslag.
Skatteministeren forelagde sagen til forhandlingsoplæg i Euro-
paudvalget 28. april. Jeg vil generelt henvise til samlenotat om
sagen.
Forslag om indberetningspligt vedr. kryptoaktiver mv.
Der lægges som nævnt op til snarlig enstemmighed i Rådet om
forslag til styrkelse af EU’s administrative skattesamarbejde.
Forslaget indebærer, at udbydere af kryptoaktiver mv. forplig-
tes til at indberette oplysninger om deres kunders investeringer
og betalinger i kryptoaktiver, fx Bitcoin og elektroniske penge.
Det kan blandt andet være oplysninger om køb eller salg af
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J
Side 3 af 5
Bitcoin mod betaling i penge, fx euro. Oplysningerne udveks-
les herefter automatisk mellem EU-landenes skattemyndighe-
der.
Forslaget skal fremme transparens og modvirke skatteundgå-
else og -unddragelse. Således bidrager de indberettede oplys-
ninger til, at skattemyndighederne i EU-landene kan sikre kor-
rekt beskatning af borgere, som bl.a. investerer i kryptoaktiver,
men som ikke oplyser deres afkast korrekt til skattemyndighe-
derne.
Forslaget indfører en indberetningspligt for udbydere af kryp-
toaktiver med tilknytning til EU og kunder i EU. Det gælder
også udbydere fra tredjelande, hvis oplysningerne ikke allerede
indberettes til og udveksles mellem EU-landene.
For effektivt at kunne håndhæve reglerne om indberetning,
skal EU-landene indføre sanktioner. Det kunne være fx bødes-
traf, men det er op til de enkelte lande, så længe sanktionerne
er effektive, proportionale og har en afskrækkende virkning.
Kommissionen foreslog dog at indføre minimumsbøder for
visse overtrædelser. Dette forslag er imidlertid udgået af det se-
neste kompromisforslag efter ønske fra flere EU-lande.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J
Side 4 af 5
Derudover indeholder forslaget en række ændringer af direkti-
vet med henblik på at styrke det administrative skattesamar-
bejde. Regeringen støtter naturligvis op om disse ændringer,
som vil kunne styrke det eksisterende samarbejde.
De danske skatteregler indebærer i dag ingen indberetnings-
pligt for udbydere af kryptoaktiver, og fra dansk side støttes
der op om at udvide det administrative samarbejde til at om-
fatte disse aktiver.
Forslaget ligger i forlængelse af regeringens ambitiøse tilgang til
bekæmpelse af skatteundgåelse. Regeringen støtter en ambitiøs
løsning, som sikrer effektiv udveksling af oplysninger om kryp-
toaktiver under hensyntagen til administrative konsekvenser.
Regeringen støtter generelt, at overtrædelse af reglerne i DAC
skal medføre sanktioner, som er effektive og proportionale og
i overensstemmelse med dansk praksis. Det aktuelle kompro-
misforslag vurderes at imødekomme dette.
Regeringen støtter generelt et bredt anvendelsesområde for
indberetning og udveksling af oplysninger. Samtlige relevante
oplysninger bør udveksles for at sikre korrekt beskatning. For
at lette byrder for skattemyndighederne har regeringen dog
støttet enkelte målrettede undtagelser fra kravet om obligato-
risk indberetning og udveksling af oplysninger. Det drejer sig
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. maj 2023 om ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål J
Side 5 af 5
særligt om oplysninger om livsforsikringer, som alene skal ud-
veksles på frivillig basis, hvis skattemyndighederne har oplys-
ningerne tilgængelige. Kompromisforslaget imødekommer
dette.
Regeringen har på baggrund af den skitserede tilgang gået ak-
tivt ind i forhandlingerne og har arbejdet målrettet for, at der
opnås enstemmighed om en ambitiøst løsning på linje med det
kompromisforslag, som EU-landene ventes at kunne støtte på
ECOFIN 16 maj.