Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2661740_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
31. januar 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 24 (Alm. del) af 10. januar
2023 stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvor mange faktiske personer der inden for et +/- 5
pct. interval for arbejdsindkomst før AM-bidrag tilhører hver familietype, som an-
givet i faktaarket ’Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familiety-
per’ af 20. december 2022, samt oplyse hver familietypes arbejdsindkomst før
AM-bidrag samt disponibel indkomst?
Svar
Familietypeberegninger er velegnede til at illustrere de umiddelbare virkninger af
økonomisk-politiske tiltag, fx skatteændringer og ændringer af reglerne for offent-
lige ydelser. Familietyper er baseret på en række konkrete stiliserede karakteristika,
og de er derfor ikke repræsentative for befolkningen som helhed. Det er nødven-
digt at tage udgangspunkt i repræsentative oplysninger om befolkningen, hvis man
ønsker viden om fordelingsvirkningerne af politiske initiativer.
Familietyperne er beregningsteknisk sammensat af forudsætninger om blandt an-
det familiesammensætning, arbejdsmarkedstilknytning, bolig og indkomstforhold.
Arbejdere og funktionærer i standardfamilietyperne forudsættes desuden at være
fuldtidsbeskæftigede med en lønindkomst, der er baseret på gennemsnitslønninger
for henholdsvis arbejdere og funktionærer i DAs Strukturstatistik. Årslønnen for
voksne i standardfamilietyperne beregnes på baggrund af den gennemsnitlige
timeløn opregnet til et årsværk. Familietypernes årsløn er fremskrevet med skøn
for stigningstakten i årslønnen fra
Økonomisk Redegørelse.
Direktører forudsættes li-
geledes at være fuldtidsbeskæftiget, og lønnen er fastsat til at udgøre det dobbelte
af lønnen for en funktionær.
Det nævnte faktaark,
Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familietyper
af
20. december 2022, omfatter otte familietyper. Den samlede lønindkomst (ekskl.
pensionsindbetalinger) før AM-bidrag og disponibel indkomst for familietyperne
fremgår af
tabel 1.
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvor mange faktiske personer der inden for et +/- 5 pct. interval for arbejdsindkomst før AM-bidrag tilhører hver familietype, som angivet i faktaarket ’Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familietyper’ af 20. december 2022
2661740_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Indkomst for udvalgte familietyper
Lønindkomst før AM-bidrag
Disponibel indkomst
Kroner (2023-niveau)
Arbejderfamilie med 2 børn
Funktionærfamilie med 2 børn
Direktørfamilie med 2 børn
Direktørfamilie med 2 børn (+)*
Enlig arbejder med 1 barn**
Enlig funktionær med 1 barn**
Enlig direktør med 1 barn**
Enlig pensionist
799.000
1.158.000
1.737.000
3.579.000
399.000
579.000
1.158.000
0
556.000
826.000
1.078.000
1.853.000
322.000
457.000
709.000
182.000
Anm.: Lønindkomst før AM-bidrag ekskl. pensionsindbetalinger afrundet til nærmeste 1.000 kr. Alle familier
forudsættes at bestå af to voksne af samme type, bortset fra direktørfamilien hvor de voksne er henholdsvis
direktør og funktionær. Børnene er i henholdsvis børnehave og SFO. Den enlige pensionist antages ikke at
have supplerende indkomst. Derudover forudsættes, at pensionisten og arbejderfamilien bor i lejebolig, mens
funktionær- og direktørfamilien forudsættes at bo i ejerbolig.
*)
Regneeksempel, hvor arbejdsindkomsten før AM-bidrag for direktøren i direktørfamilien (+) er sat til 3 mio.
kr. ekskl. fradragsberettigede pensionsindbetalinger (2023-niveau). Øvrige beregningsforudsætninger for
standardfamilietypen er fastholdt.
**)
Regneeksempler, hvor familien består af én voksen og ét barn i børnehave. Størrelsen på bolig er reduceret i
forhold til standardfamilietyperne. Øvrige beregningsforudsætninger er fastholdt.
Kilde: Økonomiministeriets Familietypemodel.
Der er desuden spurgt til antallet af personer i befolkningen, der tilhører de viste
familietyper og har lønindkomster, som udgør +/- 5 pct. af lønindkomsterne for
de viste familietyper.
Det er imidlertid ikke meningsfuldt at opgøre antallet af personer i befolkningen
inden for en given familietype. Det skyldes blandt andet, at det ikke er klart, hvor-
dan faktiske familier vil skulle afgrænses, da familietyperne er sammensat af en
række stiliserede karakteristika, der hver især er realistiske og relevante i forbin-
delse med at belyse den økonomiske virkning af et bredt udvalg af initiativer, men
som ikke nødvendigvis er opfyldt samtidig i faktiske familier.
Til illustration er antallet af fuldtidsbeskæftigede personer i familier med en given
samlet lønindkomst før AM-bidrag vist i
figur 1.
Der er her ikke taget højde for, at
familiernes samlede lønindkomst kan være fordelt forskelligt på tværs af personer
inden for den enkelte familie. Derudover skal det bemærkes, at familierne kan
have andre former for indkomst, fx kapitalindkomst eller offentlige ydelser.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvor mange faktiske personer der inden for et +/- 5 pct. interval for arbejdsindkomst før AM-bidrag tilhører hver familietype, som angivet i faktaarket ’Virkninger på de disponible indkomster for forskellige familietyper’ af 20. december 2022
2661740_0003.png
Side 3 af 3
Figur 1
Antal fuldtidsbeskæftigede voksne opdelt på familiens lønindkomst før AM-bidrag
1.000 personer
50
40
1.000 personer
50
40
30
20
10
0
0
0,5
1
1,5
2
Lønindkomst, mio. kr.
2,5
3
3,5
4
30
20
10
0
Enlige med 1 barn
Par med 2 børn
Anm.: 18+-årige. Lønindkomst i 2019 opregnet til 2023-niveau. Lønindkomst før AM-bidrag i intervaller på
100.000 kr. Familier, hvor alle voksne i familien er fuldtidsbeskæftigede.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Dertil kan det bemærkes, at der var ca. 400.000 enlige folkepensionister uden løn-
indkomst i 2019. En stor del af disse folkepensionister havde anden supplerende
indkomst ud over folkepension, fx udbetalinger fra pensionsopsparinger.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister