Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2720239_0001.png
6. juni 2023
J.nr. 2023 - 4382
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 238 af 9. maj 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om at bekræfte, at det vil være muligt at fremrykke hele den aftalte forhøjelse af CO2-afgiften på motorbrændstoffer, jf. svar på SAU alm. del - spm. 143
2720239_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af alm. del - spørgsmål nr. 143 af
8. marts 2023 bekræfte, at det vil være muligt at fremrykke hele den aftalte forhøjelse af
CO
2
-afgiften på motorbrændstoffer (og korresponderende nedsættelse af energiafgiften,
jf. seneste aftale om grøn skattereform), således at den samlede afgiftsforskel mellem bio-
brændstoffer og deres fossile alternativer øges med virkning fra eksempelvis 2024?
Svar
Af
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022, som er indgået mellem den da-
værende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Det Konservative Folkeparti fremgår det, at:
”Aftalepartierne er
enige om, at som en del af en
høj og mere ensartet CO
2
-afgift omlægges de nuværende energiafgifter på fossile brændsler til en samlet
CO
2
-afgift fra 2025. Det gælder energiafgifterne på brændsler til proces i industrien (procesafgifter), ener-
giafgifterne for kollektiv og individuel varme (rumvarmeafgiften) samt benzin- og dieselafgifterne (brænd-
stofafgifter).
I alle tilfælde omlægges så meget som muligt op til 750 kr. pr. ton CO
2
(2022-priser), så CO
2
-afgiften i
udgangspunktet bliver ens for industriens procesafgifter,
rumvarmeafgiften og brændstofafgifterne. ”Så me-
get som muligt” dækker over, at der for en række energiprodukter med energibeskatningsdirektivet er
fastsat minimumsafgiftssatser for anvendelse heraf.”
Omlægningen af brændstofafgifterne indgår således som en del af den politiske aftale, der
forudsættes implementeret samtidig pr. 1. januar 2025.
Implementeringstiden for
Aftale om grøn skattereform for industri m.v.
skal ses i lyset af beho-
vet for at udvikle en ny samlet afgiftsmodel for en høj og mere ensartet CO
2
-afgift, hvor
de enkelte aftaleelementer hænger sammen indbyrdes. Den konkrete omlægning af ben-
zin- og dieselafgifterne indgår som en del af denne model, der endnu ikke er endeligt fast-
lagt.
En isoleret fremrykning af benzin- og dieselafgifterne til 2024 er således ikke i overens-
stemmelse med de intentioner, der ligger bag
Aftale om grøn skattereform for industri m.v.
af
24. juni 2022.
Side 2 af 2