Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2708546_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2023 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 221 af 24. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om at redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau
2708546_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv
top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau? Ministeren bedes både for-
dele dette som en procentandel af mindreprovenuet samt i kroner og øre. Ydermere be-
des ministeren også opgøre den gennemsnitlige skattelettelse pr. kommune.
Svar
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen foreslår en personskattereform, som
blandt andet indeholder en omlægning af topskatten. Den foreslåede omlægning indebæ-
rer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra den nuvæ-
rende topskattegrænse og op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag). Samtidig foreslår
regeringen at indføre en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før ar-
bejdsmarkedsbidrag). Det samlede umiddelbare mindreprovenu af denne skatteomlæg-
ning er i regeringsgrundlaget opgjort til 2,1 mia. kr.
Topskatteomlægningen medfører en gennemsnitlig skattenedsættelse på 500 kr. pr. vok-
sen og berører alle de nuværende ca. 494.000 voksne, som betaler topskat (af personlig
indkomst),
jf. række 1 i tabel 1.
I Allerød og Furesø er en relativ høj andel af befolkningen
berørt, og derfor skønnes høje gennemsnitlige skattenedsættelser pr. voksen på hhv.
1.450 kr. og 1.150 kr.,
jf. tabel 1.
I Gentofte, Hørsholm og på Fanø skønnes i gennemsnit en skatteforhøjelse, hvilket bety-
der, at disse kommuner bidrager med et umiddelbart merprovenu ved skatteomlægnin-
gen. Det skyldes, at en andel af de berørte kommer til at betale den foreslåede ekstra top-
skat. Det gælder især i Gentofte Kommune, som også har den største andel af berørte i
kommunen, og hvor den gennemsnitlige skatteforhøjelse pr. voksen skønnes til 1.250 kr.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om at redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau
2708546_0003.png
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede omlægning af topskatten blandt voksne
fordelt på kommuner
Antal
Personer
I alt
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
4.498.000
22.000
18.000
31.000
38.000
21.000
32.000
28.000
27.000
10.000
32.000
90.000
3.000
35.000
28.000
31.000
39.000
85.000
48.000
35.000
30.000
39.000
55.000
52.000
18.000
37.000
32.000
48.000
43.000
25.000
35.000
49.000
22.000
Berørte
Personer
494.000
1.900
4.700
2.300
5.100
1.900
1.500
2.200
1.900
2.300
6.000
8.000
300
4.100
2.500
5.500
3.700
16.200
3.200
4.300
7.100
2.700
15.900
8.500
2.200
5.800
3.600
2.800
3.100
2.200
3.100
6.600
2.700
Mindreprovenu
Mio. kr.
2.100
10
25
15
30
10
5
10
5
10
30
35
-5 -0
20
15
15
20
75
15
25
35
10
-65
50
15
30
20
15
10
10
15
25
15
Pct.
100,0
0,4
1,2
0,6
1,3
0,5
0,3
0,5
0,2
0,4
1,5
1,7
-0,1
0,9
0,6
0,7
1,0
3,7
0,7
1,1
1,6
0,6
-3,1
2,4
0,6
1,4
1,0
0,6
0,5
0,5
0,8
1,1
0,7
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
500
400
1.450
450
750
550
200
400
150
950
1.050
400
-500
600
500
500
550
950
350
700
1.150
300
-1.250
1.000
750
850
700
300
250
450
500
500
700
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om at redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau
2708546_0004.png
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede omlægning af topskatten blandt voksne
fordelt på kommuner (fortsat)
Antal
Personer
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
68.000
38.000
51.000
53.000
44.000
68.000
41.000
40.000
19.000
31.000
19.000
29.000
37.000
19.000
71.000
509.000
46.000
10.000
21.000
16.000
34.000
41.000
2.000
33.000
29.000
16.000
30.000
23.000
24.000
64.000
17.000
162.000
26.000
Berørte
Personer
5.800
6.600
3.500
5.500
3.200
6.200
4.500
4.000
5.200
2.400
1.400
2.000
3.500
1.400
7.400
67.700
5.600
400
3.100
1.200
1.400
10.100
100
2.500
3.200
800
1.900
1.600
1.800
5.700
1.800
13.400
1.600
Mindreprovenu
Mio. kr.
30
30
10
30
15
30
25
20
-10
10
10
10
15
10
40
310
35
0-5
15
5
5
25
0-5
10
15
5
10
5
10
25
10
65
10
Pct.
1,5
1,4
0,4
1,4
0,8
1,5
1,2
1,0
-0,4
0,6
0,4
0,4
0,7
0,4
1,9
14,9
1,6
0,1
0,8
0,2
0,2
1,1
0,0
0,6
0,8
0,1
0,4
0,3
0,4
1,1
0,4
3,1
0,4
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
500
800
200
600
400
500
650
550
-500
400
450
300
400
450
600
650
750
200
850
300
100
600
350
350
600
150
300
250
350
400
550
400
300
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om at redegøre for fordelingen af de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) på kommuneniveau
2708546_0005.png
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede omlægning af topskatten blandt voksne
fordelt på kommuner (fortsat)
Antal
Personer
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
76.000
22.000
43.000
27.000
66.000
42.000
31.000
3.000
69.000
44.000
36.000
62.000
16.000
22.000
17.000
16.000
45.000
32.000
58.000
34.000
30.000
33.000
13.000
39.000
32.000
86.000
28.000
74.000
36.000
5.000
46.000
170.000
273.000
Berørte
Personer
5.800
2.200
3.100
2.900
10.500
12.100
3.300
200
7.500
6.200
2.200
4.900
3.000
2.400
1.800
1.100
3.600
3.100
4.600
2.200
1.700
3.800
2.000
3.000
2.500
10.100
1.700
6.300
2.700
200
3.200
14.500
29.100
Mindreprovenu
Mio. kr.
30
10
10
15
55
15
20
0-5
25
30
10
25
15
15
5
5
15
15
20
5
5
20
10
15
10
50
10
30
15
0-5
15
65
125
Pct.
1,4
0,5
0,5
0,8
2,6
0,7
0,9
0,0
1,1
1,5
0,4
1,3
0,8
0,6
0,3
0,2
0,8
0,7
1,0
0,3
0,3
1,1
0,5
0,7
0,4
2,4
0,4
1,4
0,7
0,1
0,7
3,2
5,9
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
400
550
250
600
850
400
650
250
350
750
250
450
1.000
600
400
250
350
500
350
200
200
700
900
400
300
600
300
400
400
250
350
400
450
Anm.: Alle opgørelser er beregnet for voksne. Antal personer/berørte er afrundet til nærmeste 1.000/100 personer. Mindre-
provenu er afrundet til nærmeste fem mio. kr., og gennemsnitlig skattenedsættelse er afrundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022.
Side 5 af 5