Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2708504_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2023 - 3948
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 220 af 24. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvor meget af mindreprovenuet ved de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten der vil tilgodese henholdsvis mænd og kvinder
2708504_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget af mindreprovenuet ved de planlagte skattelettel-
ser i topskatten inklusiv top-topskatten (jf. regeringsgrundlaget) der vil tilgodese hen-
holdsvis mænd og kvinder og oplyse den gennemsnitlige skattelettelse i kroner og øre for
henholdsvis mænd og kvinder? Den gennemsnitlige skattelettelse opdelt på køn bedes op-
gjort både for hele populationen af mænd og kvinder samt for den del af populationen
som vil være omfattet af skatteændringerne.
Svar
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen foreslår en personskattereform, som
blandt andet indeholder en omlægning af topskatten. Den foreslåede omlægning indebæ-
rer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra den nuvæ-
rende topskattegrænse og op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag). Samtidig foreslår
regeringen at indføre en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før ar-
bejdsmarkedsbidrag). Det samlede mindreprovenu af denne skatteomlægning er i rege-
ringsgrundlaget opgjort til 2,1 mia. kr.
Anskues kun personer, som er direkte påvirket af ændret topskat igennem deres egen ind-
komst, berører topskatteomlægningen alle de nuværende ca. 494.000 voksne, som betaler
topskat (af personlig indkomst),
jf. tabel 1.
Blandt disse er ca. 355.000 mænd og 139.000
kvinder. De andele af det umiddelbare provenu, som med denne tilgang kan henføres til
mænd og kvinder, udgør dermed henholdsvis ca. 2/3 og 1/3.
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede omlægning af topskatten blandt voksne
fordelt på køn
Antal
Berørte
Mindreprovenu
Mio. kr.
2.100
1.400
700
Pct.
100,0
67,5
32,5
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
for alle voksne
Kr.
500
650
300
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
for berørte voksne
Kr.
4.450
4.150
5.100
1.000 personer
I alt
Mænd
Kvinder
4.498
2.197
2.301
494
355
139
Ligedeling mellem voksne i familien
I alt
Mænd
Kvinder
4.498
2.197
2.301
781
403
377
2.100
1.100
1.000
100,0
52,3
47,7
500
500
450
2.800
2.800
2.750
Anm.: Alle opgørelser er beregnet for voksne. Antal personer og berørte er afrundet til nærmeste 1.000. Mindreprovenu er
afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og gennemsnitlig skattenedsættelse er afrundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023 niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022.
Den gennemsnitlige skattenedsættelse for hele populationen skønnes til 500 kr. pr. vok-
sen. Blandt mænd udgør den gennemsnitlige skattenedsættelse 650 kr., mens den for
kvinder udgør 300 kr., dvs. ca. halvdelen af skattenedsættelsen for mænd. Den gennem-
snitlig skattenedsættelse for personer, der direkte er berørt af omlægningen af topskatten,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvor meget af mindreprovenuet ved de planlagte skattelettelser i topskatten inklusiv top-topskatten der vil tilgodese henholdsvis mænd og kvinder
2708504_0003.png
er derimod større for kvinder end for mænd, fordi mænd i højere grad end kvinder bliver
berørt af den foreslåede ekstra topskat på 5 pct. for relativt høje indkomster.
Virkningen af den foreslåede topskatteændring vil for mange familier i praksis berøre
begge de voksne familiemedlemmer, uanset om kun den ene får en direkte skatteændring.
Hvis den samlede skatteændring inden for hver familie beregningsteknisk deles ligeligt ud
på de voksne familiemedlemmer, vil ca. 403.000 mænd og 377.000 kvinder være berørt af
omlægningen af topskatten. Med denne forudsætning er den umiddelbare provenuvirk-
ning fordelt nogenlunde ligeligt mellem mænd og kvinder. Den gennemsnitlige virkning
for berørte er med denne tilgang også omtrent den samme på tværs af køn.
Side 3 af 3