Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2707850_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2023-3754
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 219 af 20. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om / MFU spm. om, i forlængelse af svar på spm. S 493 at kommentere på, at hovedreglen for forældelsesfristen i Danske Lov 5-14-4 oprindeligt var 20 år
2707850_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af S 493 kommentere på, at hovedreglen for
forældelsesfristen i Danske Lov 5-14-4 oprindeligt var 20 år, og vil ministeren på bag-
grund heraf redegøre for, hvilke hensyn og interesser der blev lagt til grund for, at fristen
blev nedsat til bare 3 år, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, med en absolut frist for den mu-
lige suspension på 10 år, jf. stk. 3, nr. 4? Der henvises til betænkning KBET nr. 1460
2005 om revision af forældelseslovgivningen afgivet af Justitsministeriets Forældelsesud-
valg.
Svar
Forældelsesloven hører under Justitsministeriets ansvarsområde, og jeg har derfor indhen-
tet et bidrag derfra. Justitsministeriet har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”1.
Forældelsesloven regulerer forældelse af fordringer på penge eller andre
ydelser. Loven finder anvendelse, medmindre andet følger af særlige be-
stemmelser om forældelse i anden lov, jf. forældelseslovens § 1.
Virkningen af forældelse er, at fordringshaveren mister sin ret til at kræve
opfyldelse.
Det overordnede formål med forældelsesregler er at tilskynde til, at fordrin-
ger inden for rimelig tid afvikles eller bringes på det rene.
2.
Den almindelige forældelsesfrist er 3 år, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1.
Forældelsesfristen regnes som udgangspunkt fra det tidligste tidspunkt, til
hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, dvs. forfalds-
tidspunktet, jf. forældelseslovens § 2, stk. 1.
Hvis fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnes
forældelsesfristen først fra det tidspunkt, hvor fordringshaveren fik eller
burde have fået kendskab til fordringen eller skyldneren, jf. forældelseslo-
vens § 3, stk. 2. Dette kaldes suspension.
Uanset suspension indtræder forældelse dog senest 10 år efter fordringens
forfaldstidspunkt, jf. forældelseslovens § 3, stk. 3, nr. 4. Denne frist kaldes
den absolutte forældelsesfrist og sætter en øvre grænse for, hvor længe den
3-årige forældelsesfrist kan være suspenderet.
For visse typer af fordringer gælder der en længere forældelsesfrist. Således
er f.eks. forældelsesfristen 10 år for fordringer i henhold til pengelån, jf. for-
ældelseslovens § 6, stk. 1. Den absolutte forældelsesfrist er også 10 år for
disse fordringer. Dvs. at fristen ikke kan suspenderes. Fristen på 10 år om-
fatter ikke renter, gebyrer lignende, der i stedet forældes efter den alminde-
lige frist på 3 år, jf. forældelsesloven § 6, stk. 3. Det bemærkes, at tilbagesøg-
ningskrav som følge af f.eks. fejludbetalinger ikke udgør pengelån, hvorfor
sådanne krav er omfattet af den almindelige 3-årige forældelsesfrist.
Forældelsesloven indeholder endvidere regler om bl.a. afbrydelse af foræl-
delse, jf. lovens §§ 15-19. Forældelsen afbrydes f.eks. ved at
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om / MFU spm. om, i forlængelse af svar på spm. S 493 at kommentere på, at hovedreglen for forældelsesfristen i Danske Lov 5-14-4 oprindeligt var 20 år
2707850_0003.png
fordringshaveren ved fogedretten gør udlæg i skyldnerens aktiver for at blive
fyldestgjort for sit tilgodehavende. Virkningen af afbrydelse er, at der løber
en ny forældelsesfrist af samme længde som den afbrudte, jf. forældelseslo-
vens § 19, stk. 1.
3.
Den gældende forældelseslov trådte i kraft den 1. januar 2008.
Forud herfor bestod de almindelige regler om forældelse i et samspil mellem
Danske Lov (DL) 5-14-4 og den tidligere forældelseslov fra 1908 (1908-lo-
ven). Disse regler kan i hovedtræk beskrives således, at der efter DL 5-14-4
gjaldt en almindelig 20-årig forældelsesfrist, der omfattede fordringer, som
hverken var omfattet af 1908-loven eller af specielle forældelsesregler i an-
den lovgivning (bl.a. vedrørende pengelån, indlån i pengeinstitutter samt
kaution). Uanset at DL 5-14-4 formelt udgjorde hovedreglen, omfattede den
almindelige 5-årige forældelsesfrist i 1908-loven de fleste dagligdagsfordrin-
ger (bl.a. vedrørende løsørekøb, løn, renter samt skatter og afgifter).
Forældelseslovgivningen gennemgik en revision med afsæt i betænkning nr.
1460/2005 om revision af forældelseslovgivningen, som blev afgivet af et
sagkyndigt udvalg, hvor en bred kreds af interessenter var repræsenteret.
Det fremgår af forarbejderne til den gældende forældelseslov, jf. pkt. 1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 165 som fremsat den 28. fe-
bruar 2007 (Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 5577 ff.), at baggrun-
den for nedsættelsen af et sagkyndigt udvalg til at komme med anbefalinger
til en revision af de dagældende regler bl.a. var, at der havde været kritik af,
at en 20-årig frist som i DL 5-14-4 under nutidens forhold og med de mo-
derne kommunikationsformer kunne forekomme unødigt lang, navnlig for
fordringer i henhold til pengelån.
I forhold til de hensyn, der ligger til grund for fastsættelsen af den alminde-
lige forældelsesfrists længde på 3 år med en tilhørende absolut frist på 10 år,
fremgår det bl.a. af forældelseslovens forarbejder,
-
at konsekvensen af den dagældende ordning, hvorefter den 20-årige frist
efter DL 5-14-4 var hovedreglen, var, at en række fordringer blev omfat-
tet af den lange frist, uden at der forelå en særlig begrundelse herfor,
-
at en 20-årig frist uden særlig begrundelse kunne synes uhensigtsmæssig i
lyset af, at forældelsesregler har til formål at tilskynde kreditorer til at få
fordringer afviklet eller bragt på det rene (og dermed bl.a. virke samfunds-
mæssigt ressourcebesparende for retssystemet, der slipper for at skulle
behandle meget gamle mellemværender præget af bevistvivl),
-
at en hovedregel med en kort frist på 3 år vil sørge for, at lovens regler
bliver enklere og mere overskuelige, idet en lang opregning af de typer af
fordringer, der skal være omfattet af den korte frist, i så fald kan undvæ-
res,
-
at der uden for en række særområder (personskader, miljøskader, lønkrav,
pengelån mv.) for fordringer næppe vil være tilfælde, hvor der i forhold
til fordringshaveren vil være betænkeligt med en kort frist, som suspen-
deres ved utilregnelig uvidenhed, og
-
at en kort frist på 3 år også er hovedreglen i lovgivningen i andre lande
som Norge, Finland og Tyskland.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om / MFU spm. om, i forlængelse af svar på spm. S 493 at kommentere på, at hovedreglen for forældelsesfristen i Danske Lov 5-14-4 oprindeligt var 20 år
2707850_0004.png
For så vidt angår pengelån fremgår det af forarbejderne, at disse bør være
omfattet af en længere forældelsesfrist end 3 år, navnlig fordi der ved penge-
lån i reglen ikke vil være tvivl om fordringens eksistens og størrelse. På den
baggrund følger det af de nugældende regler som nævnt ovenfor, at foræl-
delsesfristen er 10 år for fordringer i henhold til pengelån, jf. forældelseslo-
vens § 6, stk. 1.”
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på S 477 af 21. april 2023.
Side 4 af 4