Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2703938_0001.png
10. maj 2023
J.nr. 2023 - 3460
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 204 af 12. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Noah Sturis (ALT).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget den danske afgift på diesel ville skulle øges i de kommende år for at reducere grænsehandlen til nul
2703938_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 137 oplyse, hvor meget diesel der årligt
forventes at tankes i perioden 2021-2030, når der tages højde for effekten af relevante æn-
dringer i tysk regulering, herunder løbende forhøjelse af CO
2
-afgift og iblandingskrav? Vil
ministeren endvidere oplyse, hvilken CO
2
-udledning og hvilket provenu der årligt og sam-
let for perioden er forbundet med denne grænsehandel? Svaret bedes sammenstillet med
de nuværende antagelser og den seneste klimafremskrivning.
Svar
Skønnene for grænsehandel i 2022-23 i SAU alm. del
svar på spm. 137 er lavet på bag-
grund af udviklingen i priserne på diesel i Danmark, Sverige og Tyskland med korrektion
for regulering såsom midlertidig nedsættelse af den tyske afgift på diesel samt de tyske
CO
2
-kvoter på diesel. Det er dermed et her-og-nu-skøn, som baserer sig på kendte priser
mv. for 2022-23.
Seneste klimafremskrivning, Klimastatus og -fremskrivning 2023 (KF23), indeholder en
fremskrivning for den efterspurgte periode (2021-2030) af dieselsalget i Danmark, ande-
len af grænsehandel samt de udledninger, der er forbundet med grænsehandlen,
jf. tabel 1.
Salget af diesel til vejtransport består af forbruget af diesel til vejtransport i Danmark
samt nettoeksporten af diesel
1
. Der er her tale om et strukturelt skøn.
Tabel 1. Salg af diesel, grænsehandel og udledninger forbundet ved grænsehandel
Mio. l
Salg af diesel
Heraf grænsehandel
Udledninger fra
grænsehandel
(mio. ton CO
2
)
2021
3.050
350
0,9
2022
3.050
350
0,8
2023
3.025
350
0,8
2024
2.975
350
0,8
2025
2.850
350
0,8
2026
2.800
350
0,8
2027
2.725
350
0,8
2028
2.650
350
0,8
2029
2.550
350
0,8
2030
2.475
350
0,8
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 25 mio. liter.
Kilde: KF23 og egne beregninger.
Skøn for priser, grænsehandel, provenu mv. frem til 2030 er forbundet med betydelig
usikkerhed, idet skønnene nødvendigvis må baseres på usikre forudsætninger i de kom-
mende år. Derfor skønnes der ikke konkret over effekterne. Derimod skitseres de forven-
tede fremtidige ændringer i regulering mv., der har betydning for priserne på diesel i Dan-
mark og nabolandene. Den regulering, der forventes at påvirke prisen på diesel i de kom-
mende år, vedrører afgifter, CO
2
-kvoter og krav om anvendelsen af biobrændstoffer i die-
sel (biobrændstofferne er betydeligt dyrere end fossil diesel).
Nogle ændringer frem mod 2030 forventes at reducere grænsehandlen, mens andre for-
ventes at øge grænsehandlen.
1
Der er stor usikkerhed knyttet til, hvor stor en andel grænsehandel udgør af salget.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget den danske afgift på diesel ville skulle øges i de kommende år for at reducere grænsehandlen til nul
2703938_0003.png
De gradvise forhøjelser af prisen på CO
2
-kvoter i det nationale tyske CO
2
-kvotesystem
for bl.a. benzin og diesel til vejtransport frem til 2026 forventes isoleret set at øge prisen
på diesel i Tyskland.
Omvendt indekseres de tyske afgifter på diesel ikke med prisudviklingen. Det er imidler-
tid tilfældet for de danske afgifter på diesel, som efter gældende regler indekseres med
nettoprisindekset. I 2024 medfører indekseringen for eksempel, at afgiftssatserne forhøjes
med 7,7 pct. i forhold til 2023. Således øges de danske afgifter, mens de tyske afgifter er
uændrede, hvilket alt andet lige reducerer grænsehandlen.
Fra 2027 forventes EU at indføre et særskilt CO
2
-kvotesystem for brændstoffer til vej-
transport mv. Kvotesystemet forventes at øge prisen på diesel i Danmark og dermed re-
ducere grænsehandlen. Samtidig er det dog usikkert, hvordan kvotesystemet vil påvirke
prisen på diesel i Tyskland, herunder om kvotesystemet fra EU erstatter de tyske CO
2
-
kvoter.
Det er usikkerhed forbundet med de konkrete afgiftsændringer i Sverige, men på den
svenske finanslov for 2023 er der afsat penge til, at afgifterne på benzin og diesel ”midler-
tidigt nedsættes” i 2023-2025,
samt at den årlige BNP-regulering af afgifterne suspende-
res. Det vil alt andet lige reducere priserne i Sverige og derved reducere grænsehandlen.
Jf. aftale om grøn omstilling af vejtransporten
(december 2020) ændredes lovgivningen fra et
iblandingskrav til et CO
2
-fortrængningskrav for brændstoffer til brug i transport og
strammes trinvist frem mod 2030. Det vurderes dog for nuværende, at andelen af den re-
lativt dyre HVO-biodiesel som udgangspunkt er lavere i Danmark sammenlignet med na-
bolandene. Dette vil isoleret set medføre lavere priser i Danmark, hvilket vil øge nettoek-
sporten.
Side 3 af 3