Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2703937_0001.png
10. maj 2023
J.nr. 2023 - 3458
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 205 af 12. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Noah Sturis (ALT).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvor meget den danske afgift på diesel ville skulle øges i de kommende år for at reducere grænsehandlen til nul
2703937_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget vurderer ministeren, at den danske afgift på diesel ville skulle øges i de kom-
mende år for at reducere grænsehandlen til nul? Og hvad ville effekten af en sådan afgifts-
forhøjelse være på det samlede dieselsalg, provenu og udledninger, når effekten på det al-
mindelige dieselforbrug også tages i betragtning?
Svar
Der er flere elementer, der kan påvirke niveauet af grænsehandel. Såsom priser, regulering
og afgifter mv. i Danmark, Tyskland og Sverige, men også i en række andre lande, da last-
biler typisk kan køre over 2.000 km på en tank. Udviklingen i antallet af køretøjer, der
krydser landegrænserne, og lastbilernes kørselsmønstre vil også have betydning for græn-
sehandel. På den baggrund vil den nødvendige afgiftssats for at reducere grænsehandlen
til nul variere år for år. Dertil kommer, at generelle økonomisk forhold, som fx øget infla-
tion, kan påvirke det samlede trafikarbejde og derved også niveauet for grænsehandel, li-
gesom der sker en række prisændringer landene i mellem, som har betydning for skønnet,
jf. besvarelse af SAU alm. del
svar på spm. 204.
Der er således betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over, hvilken afgiftsforhø-
jelse det vil kræve at reducere grænsehandlen til nul, og skønnet vil med stor sandsynlig-
hed variere år for år. Usikkerheden er i en sådan grad, at Skatteministeriet vurderer, at det
ikke er hensigtsmæssigt at skønne konkret over det.
Overordnet bemærkes det, at en øget afgift på diesel alt andet lige vil reducere grænse-
handlen og trafikarbejdet i Danmark samt påvirke sammensætningen af bilparken mod
mere energieffektive biler. Det vil betyde, at de danske CO
2
-udledninger falder. Imidlertid
vil en betydelig del af udledningerne blive flyttet til udlandet, som konsekvens af en øget
dieselafgift i Danmark.
Side 2 af 2